dpushman Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Jeg stusser litt over parkeringsselskaper som setter opp sine egenproduserte skilt på offentlig vei. Eks. områdene til SIA er regulert, husker ikke i farta av hvilket selskap. Og de har i tillegg til å være "flinke" til å håndeheve parkeringsbestemmelsene nå også satt opp "30-sone"-skilt. Da lurer jeg på, for det første, kan de gjøre dette? Og viktigst: hvem skal håndheve dette? Det kan ikke være parkeringsselskapets ansatte da de ikke har noen hjemmel til dette. Det kan heller ikke være politiet da de kun kan bøtlegge deg om du overtreder et offentelig godkjent skilt. Jeg har faktisk også spurt politiet om dette og de syntes at det var merkelig at skiltene var satt opp. Så hvorfor sette opp disse skiltene? Jeg kan forstå at "de", om de er SIA, eller om det er parkeringsselskapet, at de muligens vil senke farten litt i nærområdene siden folk sikkert kjører for fort der. Men, de må da gjøre som andre private, som vil sette ned farten ved skoler barnehager og andre områder hvor det tydeligvis er en god grunn til å senke farten, nemlig søke om å få satt opp et skilt eller fartsdumper. Skal det komme til det at vi simpelthen skal blindt la oss lede av parkeringsselskapene som mener de kan ta seg til rette som de synes passer. De har forresten satt opp "innkjøring forbudt for motorvogn" også ved innkjøringen til hovedporten. Der står også noe undertekst omtrent som : gjelder ikke syketransport" noe i den duren, men det hindrer ikke selskapets ansatte å kjøre mot disse skiltene, dobbeltmoral? Endret 21. april 2008 av dpushman Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Dersom veien er på privat grunn ser jeg ingen grunn til at eier ikke skal kunne få regulere bruk. Er det offentlig vei derimot er det jo begrensninger for hvem som kan sette opp skilt. Men nå kjenner ikke jeg til lovteksten og det er jo ikke nødvendig at mine oppfatninger stemmer overens med hva loven sier. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Men hva med linja: Veitrafikkloven gjelder også privat vei, jorder, gårdsplasser og lignende? Vil ikke det si at det er det offentlige som også styrer dette da? Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 "Privatpersoner" har da ikke lov til å regulere trafikk. Det eneste man kan gjøre er å sette opp et skilt som sier at det er privat vei, eller sperre av hele veien hvis det ikke skal ferdes motorvogn. Jeg skal ikke si noe for sikkert, men mener bestemt at det er sånn det må være. Lenke til kommentar
dpushman Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Glemte å nevne, veiene de skilter er ikke private. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Dersom det stemmer som du sier at veien er offentlige bør du vel ta dette opp med den ansvarlige hos den offentlige etat som eier veiene. Enten det er kommunal, fylkes eller riksvei. Lenke til kommentar
dpushman Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Dersom det stemmer som du sier at veien er offentlige bør du vel ta dette opp med den ansvarlige hos den offentlige etat som eier veiene. Enten det er kommunal, fylkes eller riksvei. Planer om det ja, skal kjøre løp mot private parkeringsselskaper nå og sjekke de i hue og r*** Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg tror ikke du risikerer noe ved å bryte slike private skilt (innkjøring forbudt/fartsgrense). Og er skiltet ulovlig satt opp på offentlig vei, så kan du uansett drite en lang marsj i det. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) når jeg tok førerkortet på bil i 2003 lærte jeg av både kjørelærer og sensor at hvis ikke skiltene som var satt opp på offentlig vei overrettholdt standarden som var satt, dvs de skal være formet og farget slik som det står i foreskriftene. så er de ikke å anse som en lovlig fartsregulering, eller annen type regulering men du kan jo se på det som et ønske fra nabolaget. og forresten SIA = Studentorganisasjonen I Agder? Endret 23. april 2008 av stich_it Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Eller i grossistbutikken på borgestad i Skien? Vet de har noen reguleringer som ikke ligner grisen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå