freke Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Nå mener jeg at hunder også burde være forbudt, men det er en helt annen sak. Herregud. Selv om dette er off-topic må jeg bare spørre: Hva slags argumenter har du imot noe som gir så mange glede som det å ha hund? Jeg synes det burde bli tillatt å innføre reptiler, men man burde ha kontrollmekanismer for å sjekke at den som vil innføre dette er ansvarlig nok og har nok kunnskap om dyret, spesielt når det er snakk om farlige dyr som er vanskelige å holde. Noe annet hadde vært dumt både med tanke på både eierens situasjon og dyrets ve og vel. Hunder kan jo angripe (og drepe) både mennesker og dyr. Det er mer enn man kan si om de fleste reptilene som kunne være aktuelle å ha. (Disclaimer: jeg er ikke imot hundehold eller reptilhold personlig, men kom med et objektivt argument mot hund generellt) Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Nå mener jeg at hunder også burde være forbudt, men det er en helt annen sak. Herregud. Selv om dette er off-topic må jeg bare spørre: Hva slags argumenter har du imot noe som gir så mange glede som det å ha hund? Jeg synes det burde bli tillatt å innføre reptiler, men man burde ha kontrollmekanismer for å sjekke at den som vil innføre dette er ansvarlig nok og har nok kunnskap om dyret, spesielt når det er snakk om farlige dyr som er vanskelige å holde. Noe annet hadde vært dumt både med tanke på både eierens situasjon og dyrets ve og vel. Hvilke argumenter? Det er alt for få hundeeiere som klarer å holde hunden riktig og missbruker hunden, derfor. 1. De plukker ikke opp dritten etter hunden sin. 2. De putter dritten i en plaspose som de slenger i veikanten. 3. De lar hundene sine stå ute å gaule og holde halve om ikke hele nabolaget våkne. 4. De lar hundene stå ute og bjeffe og skremme vannet av barn som måtte leke i nærheten. 5. De slipper hundene sine løs ute i det fri, slik at de angriper og skader og dreper; andre dyr og mennesker. 6. Hunder er livsfarlige og mange trenes opp til å angripe mennesker. Noen få enkle grunner til at jeg ønsker ett forbud mot hund. Du kan jo si at mange former for narkotika også gir mye glede, men det er ikke en god grunn til å ikke forby det. Når det kommer til slike kontrollmekanismer så er det kun en floskel. Reptiler er ikke ment for å holdes i bur, det er rett og slett dyreplageri og stenge slike inn i bur, hvis du har litt følelser for dyr så vet du såpass. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Som du kanskje vet så skal det ikke så jævla mye til for å lage krøll i ett økosystem. Det er null problemer for en Boa Constrictor f.eks å leve i 20-40 år. Det er ingen store problemer for en slange å finne seg plasser å overleve og holde varmen på her i Norge. La oss si at den slangen som rømmer er gravid. Jeg tror ikke du er klar over hvilke konsekvenser noe slikt kunne fått. Overser du ikke utallige arter som ikke kan leve i norsk natur?.. Tørr å påstå at vi har mange lovlige dyr som har større overlevelse sjanse enn hva mange ulovlige reptiler har. Men nå har jeg ikke hatt biologi så hva vet jeg... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Overser ikke du at jeg nevnte en spesifikk art og brukte denne som eksempel? Overser du i samme slengen at jeg ikke snakket om alle reptiler? Jeg forstår ikke hvor du vil med innlegget ditt. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Norsk Herpetologisk Forening (herpetologier: samlebetegnelse på reptiler og amfibier) har foreslått en legalisering av 30 herprtologier, hvor av ingen av disse vil greie å etablere seg i Norge om de skulle rømme. Flere av de tåler t.eks. ikke temperaturer under 14 grader. Overser ikke du at jeg nevnte en spesifikk art og brukte denne som eksempel? Overser du i samme slengen at jeg ikke snakket om alle reptiler? Jeg forstår ikke hvor du vil med innlegget ditt. Men er ikke dette krisemaksimering av verste sort Quayle? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Jeg synes ikke det. Det er f.eks dyreplageri å eksempelvis holde en krokodille eller slange innesperret i ett terrarium. Jeg er sterk motstander av dyreplageri. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Jeg synes ikke det. Det er f.eks dyreplageri å eksempelvis holde en krokodille eller slange innesperret i ett terrarium. Jeg er sterk motstander av dyreplageri. Da burde vel også alt hold av kanin, hamster, mus, rotte, chinchilla osv. også forbys. For ikke å snakke om fjøsdyr som kylling, gris, ku og hest. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Det finnes mange alternativer for de som ikke tåler pelsdyr. - knelere, pinnedyr - fisk - edderkopper - scorpioner - kakkerlakker Listen kan trekkes ut i det uendelige. Hovedårsaken til at man ikke tillater reptilhold i Norge tror jeg kan være at konsekvensene hvis slike dyr klarer å rømme kan være veldig alvorlige. Her tar du ikke en art, gjør du vell? Jeg tror du bør skaffe deg litt bedre innsikt i biologi før du uttaler deg om skadeomfanget av at slike dyr klarer å rømme. Ikke her heller... Som du kanskje vet så skal det ikke så jævla mye til for å lage krøll i ett økosystem. Det er null problemer for en Boa Constrictor f.eks å leve i 20-40 år. Det er ingen store problemer for en slange å finne seg plasser å overleve og holde varmen på her i Norge. La oss si at den slangen som rømmer er gravid. Jeg tror ikke du er klar over hvilke konsekvenser noe slikt kunne fått. Men her. Fatter du poenget nå?... Endret 26. april 2008 av The_Free_Man Lenke til kommentar
dask Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Eneste jeg har lyst på som kjæledyr er en skilpadde, så lenge de legaliseres så er jeg fornøyd Lenke til kommentar
Plazmatrix Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Er skorpionar og dødlege edderkoppar lovlege? Nei, de skal være tappet for gift eller noe hvis de er veldig giftige. Hahahah BULLSHIT! Idag er samtlige invertebrater lovlige i Norge. Uansett hovr giftige de er. Det er ingenting i verden som hindrer noen i Norge å bestille en av verdens giftigste skorpioner for å ha hjemme i stua. Og disse får du bestilt fra utlandske forhandlere, men og gjennom norske dyrehandlere. Death Stalker Scorpion F. eks Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) Vel man bør være veldig forsiktig med å ta inn fremmede arter til Norge som kan overleve i den norske naturen. Dette er ikke pga. at de evt. kunne ha vært farlige for mennesker men fordi de kan virke som store skadedyr og ødelegge økosystemet fullstendig. Grunnen til dette er selvfølgelig at de ikke vil ha noen naturlige fiender i Norge og det kan dermed føre til en eksplosiv ukontrollert vekst av disse dyrene som igjenn ødelegger den økologiske ballansen i natoren og kan føre til at andre "innfødte" dyreraser mister livsgrunnlaget sitt og dør ut eller at planter, ol. blir helt spist opp, ol. Det er bare å se på kaninene i Storbritania, Snøkrabbe i Norge, dingoen i Australia, Lakseparasitten i Norge, Nordamerikansk kam-manet i Amerika, Kolera-bakterier og giftige alger, osv. Dette noen eksempler på arter som har blitt introdosert til nye økosystemer og hatt meget negative konsekvenser (noen tillogmed en nærmest kollaps av hele økosystemet). Hunder og katter føyer seg vel inn i Norges økosystem der hvor ulven, reven og gaupa er i dag så de gjør ikke noe stor skade. Og dessuten så er de blitt så tamme at de fleste av dem heller ikke greier og overleve i naturen men kansje kunn av rester i byer, ol. Når det gjelder hunder så er fordelene med hunder så store at de totalt overskygger ulempene (som noen få bitinger, ol.). Hunder er det dyret i værden som er best tilpasset å leve med mennesker (tillogmed skimpanser passer ikke like godt sammen med mennesker) fordi de gjennom flere tusen år har lært seg vårt kroppsspråk og følger med på og forstår dermed ting som peking, hva vi ser på med øynene, annsiktsutyrykk, osv. til mennesker bedre enn noe annet dyr og de har også tillpasset sitt eget kroppspråk slik att mennesker forstår de meget godt. Også er hunder i tillegg til menneskets beste venn (som bringer mye glede, ol.) meget god til nyttige oppgaver som skredsøking, narkohund, vakthund, førerhund, mineryddingshund, osv. mye pga denne gode komunikasjonen med mennesker (de er lette å lære opp) og fordi de har overlegene sanser i forrhold til mennesker (og maskiner når det gjelder lukt). Så mitt poeng er vel egenklig at vi skal være meget forsiktig med og importere fremmede dyrearter hvis vi ikke er absolutt sikre på at de ikke vil overleve i den Norske naturen. Endret 11. mai 2008 av flesvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå