Gå til innhold

Legalisering av reptiler i Norge - Hva mener du? For eller mot?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er dette ynskjelege situasjonar? Greitt nok at dei ikkje kan formeire seg, men mykje skade kan gjerast dersom ein slange o.l. fyrst røymer.

Nå er dette en hypet sak. Når var det sist gang du hørte politiet rykket ut for å fange Pusur?

Slangar KAN vere dødelege. Det veit vi aldri, og kjem det ein slik ein inn i huset ditt skal det ikkje altfor mykje til for at den bit deg.

Lenke til kommentar
Hva i alle dager er det en huskatt er i stand til å drepe foruten mus og rotter? En Boa kan f.eks drepe mennesker, hunder, katter og andre dyr den måtte komme over. Jeg tror du undervurderer evnen en Boa har til å ta liv. :)

Her er du igjen irrasjonell. En Boa kan drepe et menneske om mennekset surrer den rundt halsen sin, og er du så dum at du surrer en boa du finner på gaten rundt halsen din. Ja, da fortjener du virkelig skjebne din.

En vill huskatt dreper alt som er den greier, vanligvis vi det si alt som er mindre enn den. Dette inkluderer andre katter, små hunder, fugler, osv.

En Boa i fangeskap spiser vanligvis en til to ganger i måneden. For en fullvoksen boa, vil det vanligvis snakk om en kanin. En Boa i slik størrelse vil også være såpass treg at det er lite å frykte.

Lenke til kommentar

Nå mener jeg at hunder også burde være forbudt, men det er en helt annen sak.

Skilpadder kan man holde om man søker om tillatelse.

Andre reptiler er forbudt pga av smittefare hvis jeg ikke husker helt feil. Forøvrig så er det mange av dyrene som tillates holdt i Norge jeg godt kunne sett at var forbudt, mye grunnet forholdene de blir tvunget til å leve under. Fugler går under denne kategorien f.eks. Du holder ikke laks i ett lite akvarium heller.

Lenke til kommentar

Som Quayle påpeker er smittefare nok en viktig grunn for at dette er forbudt. I det hele tatt er det best om færrest mulig dyr importeres. Ellers er det jo slett ikke bra om farlige dyr slipper løs, og skader mennesker eller økosystemer, og mange reptiler er dessuten utrydningstruet (selv om disse neppe ville blitt legalisert uansett da).

Uten å ha god kjennskap til det, tipper jeg myndighetene har hatt en del gode grunner til å forby dette, og jeg tror det ville blitt legalisert allerede om dette var svært dårlige grunner. Men om noen her har inngående kjennskap til hvorfor det faktisk ble gjort kriminelt, er jeg svært interessert.

Lenke til kommentar

La meg si det på denne måten, da: jeg tror ikke det ville blitt kriminalisert i det hele tatt om det ikke var noen gode grunner for det.

Værsågod å tro det, men vanbligvis i slike saker, når man først går inn på dem, kommer det frem noen svært gode argumenter fra begge sider.

Lenke til kommentar
La meg si det på denne måten, da: jeg tror ikke det ville blitt kriminalisert i det hele tatt om det ikke var noen gode grunner for det.

Værsågod å tro det, men vanbligvis i slike saker, når man først går inn på dem, kommer det frem noen svært gode argumenter fra begge sider.

Karantene hold for 20-30-40 år siden var ganske viktig, men ikke fullt så viktig i dag. Over 40 år (antar at forbudet er eldre enn det) gamle argumenter holder nødvendigvis ikke vann i dag, og da spesielt innen medisin, biologi og veterenærvitenskap.

Lenke til kommentar
Har sjølv hatt skilpadde her på garden, men den for i fôrhaustaren under slåtten.

Hvis man først tar på seg ansvaret å holde et kjæledyr burde man gjøre det man kan for at det skal unngå å møte en smertefull død. Historier som dette får meg til å tvile på visse menneskers egnethet til å ta vare på dyr.

Nå mener jeg at hunder også burde være forbudt, men det er en helt annen sak.

Herregud. Selv om dette er off-topic må jeg bare spørre: Hva slags argumenter har du imot noe som gir så mange glede som det å ha hund?

Jeg synes det burde bli tillatt å innføre reptiler, men man burde ha kontrollmekanismer for å sjekke at den som vil innføre dette er ansvarlig nok og har nok kunnskap om dyret, spesielt når det er snakk om farlige dyr som er vanskelige å holde. Noe annet hadde vært dumt både med tanke på både eierens situasjon og dyrets ve og vel.

Lenke til kommentar

Det som er litt rart er jo at alle disse dyreartene som er forudt her er fult lovlig i Svergie. Så vist en slik situasjon skulle oppstå i der er jo vi ganske 'fucked' uansett(?). Vi er jo faktisk nermest alene om å ha en slik lov..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...