Gå til innhold

Legalisering av reptiler i Norge - Hva mener du? For eller mot?

Anbefalte innlegg

Er litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, så jeg tok en råsjangs..(flytt vist jeg tok feil)

I dag er vi(Norge) tilnermet alene om å ha et slikt forbud. Nå er en diskusjon om evt. legalisering nådd toppene. Hva mener du? Er det en/noen god(e) grunn(er) til et forud?

Litt for å få deg i gang:

-er du for eller mot en evt. legalisering? Hvorfor/hvorfor ikke.

-ørr det gjelde alle reptiler eller ør det skilles mellom de ulike typene/rasene?

Om forbudet fortsetter:

-Børr man slå hardere ned på hold av reptiler?

-Børr mattilsynet være de som har ansvaret for å "hente" ulovlige reptiler? (det er det nå!)

grunner til å innføre en evt. legalisering:

-det er mange som er alergiske mot pels dyr. alternativet er fisk. (et veldig Passivt kjeledyr)

-forbudet har ikke påvirket antallet dyr(det har steget), men helsen til dyrene. (ikke mulighet til å gå til dyrlege)

-Det er lov i de fleste andre land.

grunner til å beholde forudet:

-giftige dyr kan være farlige vist de "rømmer" eller biter eier.

har litt vansker med å finner mer..

Vist det er noe som kan bedres så gi meg et lite pip.

Mvh. 2ball(s)

Edit: Dettte var tema i "dok.2", som gikk på på TV2 i kveld. her kom det frem at det var et omfattende miljø for omsettelse og hold av illegale reptiler. Og at de er veldig lett å få tilgang til.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Admin:

Tråden børr sikkert flyttes. Vet ikke om det er lov, dyrehold, sammfunn eller undersøkelse, men vist du hiver opp en for/mot-poll, så kan man sikkert kalle det en underøkelse..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Synes det bør åpnes opp for reptilhold i Norge.

MEN ikke for potensielt livsfarlige dyr (i den grad det finnes) og ikke for arter som klarer å overleve utendørs i vårt klima.

kan ikke dette løses med at man mø søke om å få holde disse? en slags "lisens"?

Lenke til kommentar
MEN ikke for potensielt livsfarlige dyr (i den grad det finnes) og ikke for arter som klarer å overleve utendørs i vårt klima.

Livsfarlige dyr (som t.eks. giftige) er da uansett forbudt, så det har vel ikke noe med saken å gjøre.

Og hvorfor ikke arter som klarer å overleve utendørs i vårt klima? Ikke mange reptiler som greier å gjøre mer skade enn t.eks. villkattene (naturens største lystmorder, t.o.m. mer blodtørstig enn mennesket). I tillegg finnes det ikke akkurat mange reptiler som tåler norsk vinter.

Lenke til kommentar

Livsfarlige dyr (som t.eks. giftige) er da uansett forbudt, så det har vel ikke noe med saken å gjøre.

Og hvorfor ikke arter som klarer å overleve utendørs i vårt klima? Ikke mange reptiler som greier å gjøre mer skade enn t.eks. villkattene (naturens største lystmorder, t.o.m. mer blodtørstig enn mennesket). I tillegg finnes det ikke akkurat mange reptiler som tåler norsk vinter.

Jeg vil tro han ønsker å ungå en situasjo noe alla "brunsneil-situasjonen" bare i form av slanger. det skal jo litt mer enn salt til for å ta knekken på en 100 kilos kvelerslange.

I tilleg skal man være forsiktig med å tukle formye med naturen..

Lenke til kommentar

Det finnes mange alternativer for de som ikke tåler pelsdyr.

- knelere, pinnedyr

- fisk

- edderkopper

- scorpioner

- kakkerlakker

Listen kan trekkes ut i det uendelige.

Hovedårsaken til at man ikke tillater reptilhold i Norge tror jeg kan være at konsekvensene hvis slike dyr klarer å rømme kan være veldig alvorlige.

Lenke til kommentar
Vel, reptiler som ikke forekommer naturlig i Norge bør forbys.

Hvorfor kun reptiler? Hvorfor ikke andre dyr som ikke forekommer naturlig? Hva med tropiskefugler o.l.?

Huskatten forekommer ikke naturlig i Norge, hva med å forby den. Ei heller hunden, la oss forby Fido.

Hovedårsaken til at man ikke tillater reptilhold i Norge tror jeg kan være at konsekvensene hvis slike dyr klarer å rømme kan være veldig alvorlige.

Nei, konsekvensene av at slike dur rømmer er svært milde. Med tanke på at de fleste reptiler som det er aktuelt å importere er fra varmere strøk, og en stor del av de kaldblodige i tillegg, er det lite å frykte. De fleste vil trolig dø i løpet av et par uker grunnet matmangel. Og hvis de ikke gjør det vil vinteren garantert ta knekken på de. Tom. hvis vinteren ikke tar knekken på de, må de finne noen av andre rømte dyr av sin egen art for å kunne formere seg videre. Kort oppsummert blir skadepotensialet latterliglig lavt.

Lenke til kommentar
Jeg tror du bør skaffe deg litt bedre innsikt i biologi før du uttaler deg om skadeomfanget av at slike dyr klarer å rømme.

Hadde kanskje vært mer produktivt å komme med noe spesifikt som var feil i mitt argument enn å komme med løse påstander om min biologiforståelse. (om det var meg du siktet til da)

Lenke til kommentar

Som du kanskje vet så skal det ikke så jævla mye til for å lage krøll i ett økosystem. Det er null problemer for en Boa Constrictor f.eks å leve i 20-40 år. Det er ingen store problemer for en slange å finne seg plasser å overleve og holde varmen på her i Norge. La oss si at den slangen som rømmer er gravid. Jeg tror ikke du er klar over hvilke konsekvenser noe slikt kunne fått.

Lenke til kommentar
Som du kanskje vet så skal det ikke så jævla mye til for å lage krøll i ett økosystem. Det er null problemer for en Boa Constrictor f.eks å leve i 20-40 år. Det er ingen store problemer for en slange å finne seg plasser å overleve og holde varmen på her i Norge. La oss si at den slangen som rømmer er gravid. Jeg tror ikke du er klar over hvilke konsekvenser noe slikt kunne fått.

For å lage krøll i et økosystem må det introduseres eller fjernes art. Introduksjon av et enkelt individ av en art derimot vil trolig ikke lage krøll i økosystemet. Dette av den enkle grunn at det er begrenset hvor mye skade en individ kan gjøre. Det er begrenset hvor mye individet spiser. Altså skal dette individet gjør skade på det aktuelle økosystemet, må økosystemet være svært isolert og sårbart. Siden slike økosystemer ikke er å finne i Norge, er dette egentlig ikke en aktuell problemstilling.

Så over til sannsynlighet sannsynligheten av det du beskriver over er så lav at du kan heller frykte lyn fra åpen himmel.

La oss sammenligne skadeomfanget til en huskatt vs. en reptil. For det første er det langt flere som holder katter som husdyr enn reptiler. For det andre er risikoen for at en huskatt rømmer større enn risikoen for at en reptil rømmer (førstnevnte får gå ut som den vil, men sistnevnte vanligvis ligger i et bur). Sannsynligheten for at en huskatt vil overleve etter å ha rømt er også vesentlig høyere enn for en reptil. Videre er sannsynligheten for at en huskatt vil greie å reprodusere seg større enn en reptil grunnet det er flere av de. Til slutt har huskatten et større skadepotensiale enn reptilen, siden huskatten er en av få dyrearter som er lystmorderer. Huskatten dreper alt den kommer over, noe de færreste reptiler gjør.

Så oppsummert, huskatten har større rømingsrisiko, større skadepotensiale, reproduseringsevne og større antall enn reptilene. Kort sagt er det sammenlagte skadeomfanget til huskatten vesentlig større enn hva som er tilfellet for reptiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...