Gå til innhold

Hva er det optimale reisekamera?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ut å reise om noen uker og skal i den forbindelse gå til anskaffelse av nytt kamera/kamerautstyr. Det er sikkert noen som kan gi meg noen råd om hva jeg bør velge utifra egne erfaringer. Jeg ønsker ikke å ha en stor utrustning, som jeg kanskje bare bruker halvparten av på turen, men et kamera som er lett å bruke, leverer gode bilder og som er litt "inkognito". De fleste merkene har sikkert flere modeller, de jeg har bitt meg merke i er Canon sin G9, Panasonic TZ5 eller eventuelt et av Olympus sine speilrefleks med normalzoom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde det gøy med Olympus mju 1030SW sist uke. Det har ikke strålende bildekvalitet, men det er støtsikkert (jeg mistenker at det kan brukes som slagvåpen) og tåler 10 meters dyp. Om det hadde hatt strålende bildekvalitet i tillegg så hadde det vært det optimale reisekamera..

Canon G9 er fint men litt stort - lomma vil bule ganske bra. Skal man såpass opp i størrelse så blir jo Olympus E-420 også interessant.

Lenke til kommentar

Jeg har Casio Exilim Ex-1200.

Det er meget meget deilig å ha med seg på tur - pga størrelsen, og kvaliteten på bildene.

Den har selvfølgelig IS, og koster bare 2500,- på japanphoto.

Ett optimalt reisecam i alle fall for min del!

Lenke til kommentar
Jeg har Casio Exilim Ex-1200.

Det er meget meget deilig å ha med seg på tur - pga størrelsen, og kvaliteten på bildene.

Står høyt på min ønskeliste hvis økonomien tillater det før det kommer en ny favoritt på markedet. Ellers selger Komplett Fuji F40 for 1500 nå.

Personlig ville jeg valgt Olympus E-420 med 25mm, men så er da også mitt utgangspunkt at jeg tar bedre bilder med fastoptikk. For meg er zoom noe herk (eller tidvis nødvendig onde), men for de fleste er det en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Jeg skal ut å reise om noen uker og skal i den forbindelse gå til anskaffelse av nytt kamera/kamerautstyr. Det er sikkert noen som kan gi meg noen råd om hva jeg bør velge utifra egne erfaringer. Jeg ønsker ikke å ha en stor utrustning, som jeg kanskje bare bruker halvparten av på turen, men et kamera som er lett å bruke, leverer gode bilder og som er litt "inkognito". De fleste merkene har sikkert flere modeller, de jeg har bitt meg merke i er Canon sin G9, Panasonic TZ5 eller eventuelt et av Olympus sine speilrefleks med normalzoom.

Interessant tema, som jeg er sikker på at kommer til å ha mange sprikende synspunkter.

Hadde jeg stått uten noen ting i dag og skulle starte fra skratch så tror jeg jeg ville gått for Canoon 860IS og et Dslr som supplement.

Av Dslr står valget på D300, 40D eller E3. Disse stiller i grunn likt og har alle sine egne fordeler. Men fordelem med disse modellene er at de er mer solide en inngangskameraene, og når det er snakk om reise som formål så må de tåle å bli brukt, noe disse gjør. Reise er vidvinkel så objektiv i området 17-50 er must. Gå for Tamron 17-50f2,8, den finnes for alle merkene.

Dersom jeg bare skulle hatt ett kamera og det skal være kompakt faller valget mitt enkelt på Canon 860IS. Den har perfekt størrelse til å ha med seg absolutt over alt og alltid. Kombinasjonen 860 + et dslr er perfekt.

Jeg synes Canon G9 blir for klumpete, og om det er alternativet så hadde jeg like godt valgt et av de mindre dslr'ene. feks olympus e420 eller Nikon d40.

Erfaringen min med Canon 860 er svært god. Meget rask fokus, svært god bildekvalitet, og at den har vidvinkel, noe G9 ikke har.

Lenke til kommentar

Vi har alle våre preferanser, men med over et dusin flyreiser i året ønsker jeg ikke et kamera som veier og tar omtrent like stor plass som en middels moped i reisebag-en min (les Nikon D300 og dens like). Jeg reiser egentlig ikke så mye i forhold til mange andre, så jeg tror andre mener det enda sterkere enn meg.

Lenke til kommentar

Jeg har reist med IXUS860 også (formelt sett IXY 910 IS da det ble kjøpt i Saigon), og kan anbefale det.

Men strengt tatt står valget mellom kompakt eller speilrefleks. De færreste kjøper et dedikert speilreflekskamere til reiser grunnet kostnad og systemfaktoren (selv om man kan tenke dithen når man går til innkjøp), og da blir det også et spørsmål objektivvalg. På kompatkfronten er floraen såpass stor - og kvaliteten jevnt over god (på lave ISO-verdier), så man burde se litt på spesielle behov (vidvinkel eller tele, iso-ytelse, manuell kontroll, støtsikkert, muligheter for undervannshus (10m duger til lett snorkling, ikke dykking), osv), når man velger kamera. De fleste gjør jobben med å ta med minner tilbake høvelig greit.

Tenk også på hva slags bilder du skal ha. Tar du med kamera for å ha minner (noe alle gjør), elller også for å prøve deg på litt mer 'kunstneriske' og inspirerende bilder? Hvis du kun ønsker å vise til venner og famile at 'sånn ser Angkor Wat ut' trenger du ikke drasse med deg mer enn nødvendig.

Ønsker du inkognito er erfaringen at ingen speilrefleks egentlig gir deg det (det inkluderer Oly420 med pannekake, såpass stort at folk flest legger merke til det, såpass søtt og lite at speilrefleksfolk kommer til å sjekke det ut), da er eksempelvis G9 et bedre valg (også superzoomene vil skille seg ut da de ser mindre ut som 'vanlige' kompaktkamera, G9 finner balansen litt bedre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...