Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan blir man meddommer?

Bluesky

Anbefalte innlegg

Heisann

Min mor pleide å være meddommer i flere rettsaker, og dette virket veldig spennende. Og nå kunne jeg faktisk tenke meg å bli det selv, men hvordan går jeg egentlig fram for å bli det?

Og hva slags arbeidsoppgaver har en meddommer?

Og vil dette være forenlig med jobb eller studier? Eller vil det ta såpass mye tid at dette blir umulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er meddommer i Oslo og det er snakk om 1-2 dager 1-2 ganger i året så det er uproblematisk at man har jobb/studier. Oppgaven går ut på å sitte å følge med på en rettsak også ta en besluttning basert på det som blir lagt fram. Noen ganger kan det være spennende, andre ganger ikke så spennende ;-)

Vet ikke hvordan man går fram for å bli det egentlig, selv fikk jeg bare et brev i posten om at jeg var valgt til en 4 års periode som meddommer og nå 4 år etter fikk jeg et brev til om at jeg hadde gjort en god jobb og ble vurdert for 4 nye år :-) Fikk også en bekreftelse på det.

Utover det så får man 250,- per dag og reisegodtgjørelse(Buss/trikk/bane).

Lenke til kommentar

For en stund siden søkte Oslo kommune en god del lekdommere for de neste 4 år (2008-2012). Denne søknadsfristen gikk ut i fjor en gang, så langt jeg vet. De sendte ut informasjon mange plasser om hvordan man kunne melde seg som meddommer.

det du kan gjøre er å kontakte din bydel, eller kommune og si at du ønsker å verve deg som lekdommer. De vil kunne sette deg over til rett person.

Dette er fra vervekampanjen til vestre aker, som gikk i fjor:

http://www.bydel-vestre-aker.oslo.kommune....81178-3972.html

Endret av Manfred
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...