Gå til innhold

Tips til storbyferie i europa

Anbefalte innlegg

No har samboeren min mast i lengre tid om at ho vil på ferie, så eg får kanskje gi litt etter snart... :)

Det me snakker om er å reise til ein storby i europa i 4-5 dager i midten eller slutten av juli. Kan godt vær langs kysten, og helst ikkje 40-50 grader...

Korleis er det å gå rundt i f.eks. frankrike, italia eller spania når me bare snakker engelsk? Er div. infotavler på engelsk og ikkje minst forstår folk engelsk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Juli og august er ikke måneder for storbyferie i Europa, men mindre du regner Reykjavik som storby.

Regn med endel språkproblemer om dere er helt blanke på lokale språk, med det er absolutt mulig å klare seg. Franskmenn er antagelig verst i så fall. Regn ikke med så mye skilting på engelsk. Hva slags skilt er det du tenker på?

Lenke til kommentar

Er det noen grunn til at det må være storby? Storbyferie midt i juli-august kan være helvette, fryktelig slitsomt å traske rundt på den tiden. Ville kanskje anbefalt Budapest sett bort fra tempratur, regner med det er rimelig varmt der på den tiden.

Lenke til kommentar

Det er etter min mening fult mulig å ta storbyferie i juli/aug. Dette er avhengig av hvor byen ligger og hva du ønsker å gjøre/besøke.

På sommeren er jo Dublin eller Edinburgh veldig bra og reise til. Små avstander som lett kan forseres hvis det skulle bli varmt. Alternativet kan også være København, som er en av mine favoritter på sommeren.

Hvis du ønsker deg litt lengre nedover i Europa kan Wien eller München være et alternativ (ikke kyst). Her kan temperaturene være behagelig (selvfølgelig kan de bli høye her og, men da tar man det litt mer med ro) på sommeren.

Jeg har også vært i Roma på sommeren og det var faktisk ”knall”. Men da var det lite springing rundt om kring for å se mest mulig. Satt for det meste på kafeer og koste ræva av oss. Fikk føle atmosfæren i Roma. Roma er relativt en liten by (sentrum) og derfor også ikke så store avstander som må forseres. Minus med Roma sommerstid er at det er mange turister i byen, derfor mye kø. Hvis det skulle bli varmt (veldig varmt), så er det veldig enkelt å ta toget ut til kysten bl.a. Terracina.

Storbyer som London eller Paris bør muligens ikke besøkes i varme perioder. Her er det store avstander og dermed kan det bli mye trasking (svett-svett).

Når det gjelder språk, så går stort sett de meste med Engelsk. Likevel kan det være en idé og kunne de vanlige frasene som god morgen, god dag, etc. Hvis du bruker det i forkant av engelsken, så kan de fleste litt engelsk. Fingerspråket går også greit hvis det er nødvendig. Det er i alle fall ikke språk som har hindret meg i å ha flotte ferier (og jeg kan kun engelsk).

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar

Havnebyer er jo tradisjonelt sett litt mer "åpne" enn innlandsbyer, også hva fremmede språk angår, og nordmenn starter generelt med bonuspoeng de fleste steder i Europa, om du ikke skulle treffe på Brigitte Bardot eller andre sel-venner, da. (Det har vel roet seg nå.)

Så, hva med Bordeaux, Bilbao, San Sebastian eller Lisboa? (Atlanterhavskysten)

Litt varmere er det jo ved Middelhavet: Nice, Marseille, Barcelona?

Ellers er jo Amsterdam en utrolig trivelig by, da, selv for de som ikke skal røyke eller spise rare ting. Og der er det ikke noe problem med språket heller. (Sjansen for å treffe på en skøyteinteressert nederlender som kan noen ord norsk er større enn en kanskje skulle tro.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...