Gå til innhold

Silo, isbre, kulturlandskap

si

Anbefalte innlegg

Jeg liker godt linjene i åsen og fjellene rundt denne gamle siloen. Jeg synes imidlertid det bakerste fjellet og breen blir utrolig kjipt her, har prøvd å få det fram på ymse vis, men det blir bare en grell blåfarge av det. Så da laget jeg heller en svarthvittversjon. Her får dere den + originalen.

post-135133-1208806050_thumb.jpg post-135133-1208806085_thumb.jpg

Tror skjermen min er for lys, har prøvd å kompensere litt for det.

Vil gjerne ha litt tips her, har egentlig aldri fått helt dreisen på det med fjell. Hjelp?

Jeg er på stedet med jevne mellomrom, så det går an å komme med synspunkter på selve fotosituasjonen også.

si

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den himmelen er litt for lys\utbrent. ta og sjekk histogrammet etter du har tatt bilde for å se om det er for lyst, hvis du ikke har annet hjelpemiddel.

Hva vil du andre skal se i bilde? jeg ser bare mye lys og en fjern steinmasse. Prøv å "lag" en bedre komposisjon. Ikke nødvendigvis plasser det du vil ha i fokus i midten men flytt litt til siden (1\3 regelen) og få litt mer liv i bilde.

Hvitbalanse er kjekk å hvite hvordan man bruker. Les og lær mer om det. Det var mine 3`cent :)

Jeg hadde sikkert ikke klart å ta bedre bilder selv men tror jeg vet hva jeg vil se.. ellrno sånt. ha en fin kveld.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Dette er vel det mest vanskelige/håpløse motivene som er å fotografere. Nærområdet er i skygge og fjellene bortenfor er mye lysere. Det er mer enn hva kameraet klarer. Vanskelig å si om dette er en overskyet dag eller sol - jeg tipper på det første.

Tar du bilder i JPEG eller RAW? Og bruker du stativ?

Bruker du stativ, så kan du ta fler eksponeringer og kombinere det beste fra de (trenger ikke å ta den helt til HDR land). Hvis du tar bilder i RAW, så kan du bruke RAW konverteren til å lage utgaver som er undereksponert med 1 og 2 EV, for så å kombinere de igjen.

Sort-hvitt bildet ble ganske OK, men jeg tror jeg ville skrudd opp kontrasten.

Originalen har også noen interessante linjer, som gjerdet.

Tom

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

Hva vil du andre skal se i bilde? jeg ser bare mye lys og en fjern steinmasse. Prøv å "lag" en bedre komposisjon. Ikke nødvendigvis plasser det du vil ha i fokus i midten men flytt litt til siden (1\3 regelen) og få litt mer liv i bilde.

Det jeg ser (evt vil at andre skal se) i bildet er alle linjene som peker inn mot siloen. Bakken, åsen og fjellet på høyre side, steingjerdet og til dels fjellet på venstre side. Har ikke plassert siloen helt i 3.delen, men den er jo ikke midtstilt heller. Burde vel hatt med litt mindre oppe og litt mer til venstre kanskje. Skal prøve det når jeg kommer tilbake til min egen PC.

Vanskelig å si om dette er en overskyet dag eller sol - jeg tipper på det første.

Det er overskyet ja, så det var ikke noe å hente på den himmelen. Burde kanskje tatt bildet om igjen en solskinnsdag, er det lettere å få til? Bildet er tatt mot sør. Kanskje vente til sommeren, så det blir litt mer spennende farger?

PS: Skal sjekke ut det med hvitbalanse nærmere, takker for tipset:) Som sagt, landskap med fjerne fjell har jeg aldri fått til.

Endret av si
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...