Flylow Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 For et par år tilbake tok jeg over en hytte med platting. Forrige eier har slurvet med vedlikeholdet av plattingen så den har nok stått 10 år +/- noen år uten noe særlig form for vedlikehold. Jeg har forsøkt å olje gulvet, men det "suges" inn i treverket. Det er også stor risiko for å få trefliser i foten hvis man går barbeint. Hva bør jeg gjøre for å få en fin overflate igjen? Finnes det f.eks. noen bra oljebeis (el. maling?) som kan beskytte gulv (og føtter mot fliser)? Eller er det best å slipe ned alt for så å olje? Det er også spiker i gulvet, vil en gulvslipemaskin få skader av å slipe gulvet når den treffer spikerhodet? Evt., selv om det tar lengre tid, båndsliper? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Båndsliper burde funke greit. Tar nok tid om det er en stor platting da. Uansett, får du tak i en lt skikkelig sliper går det fort nok. Spikerhoder vil nok ikke ødelegge den, men det sliter jo ekstra på sandpapiret (du må nok regne med å bytte 1053 ganger uansett, da). Etterpå ville jeg anbefalt terassebeis. Vet ikke helt merke eller noe, men går ut i fra at det ikke spiller så alt for stor rolle. Vi har brukt det (brun) og det ser mye bedre ut enn ole i tillegg til at du slipper at treet blir så mørkt av all driten som trekker seg inn i det. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Det at olja suges inn er helt normalt når det har stått ubehandlet lenge. Så du må regne med mange strøk,og etter hvert suges mindre og mindre inn. Er jo evt veldig enkelt å bytte bordene også, koster 7,90 per meter, så om det det ikke er noe gigantiske greier vil nok nesten det lønne seg enn å kjøpe bøttevis med olje. Olje hvert år en nok det beste, da holder det seg veldig bra samtidig som det er fort gjort. Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Ville satset på beis, så slipper du å gjøre dette kvart år. (eller beis olje som fyren på Obs bygg kallte det..) Altså ikkje vanlig olje som koster ca 49 pr 3l, men noe rundt 300,- for 3l. Lenke til kommentar
byggmann Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 er terassen stor da? hvis ikke så må det jo være mye raskere å rive opp terassebordene å legge nye. koster 6 kr pr.lm. mye raskere å enklere, så får du ta bedre vare på den enn han forrige eieren. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Fin bump... Uansett, så hadde jeg lagt i litt mer enn kr 6/m for terrassebord. Legg i det dobbelte, så kommer du neppe til å angre! Lenke til kommentar
byggmann Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 ja sant det da. har jo den 28x120 imp til ca 15 kr pr/lm. prøvde bare å være sparsom jeg. hehe men er enig i deg der da, ser litt bedre ut da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå