Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det lov til å øvelseskjøre i Sverige?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når de fleste trafikkskolene i Trondheim har langkjøring, som er en del av det obligatoriske du må gjennom med trafikkskolen, kjører de til Åre i Sverige.

 

Så da regner jeg med at det er greit med øvelseskjøring der også. Hvis du har Grunnkurs, "L" , ekstra speil da!.. :p

 

MÅ jeg ha ekstraspeil? jeg har jo tatt grunnkurs og mørkekjøring. 'L' Skilt har jeg nok av...ligger 1 i hver eneste bil :p og 1 ekstra i garasjen.

 

Spurte en i klassen og han sa at man må bytte plass før grensa. Derfor jeg ble usikker.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
MÅ jeg ha ekstraspeil?

 

Er nok redd du må det! :p

 

Fra 01.01.06 må du ha gjennomført TGK før du kan øvelseskjøre. Du må ha med kursbeviset, samt ID når du øvelseskjører. Ellers er reglene de samme som tidligere: Du må ha "L"-skilt i bakruten og ekstra innvendig speil.

 

Tatt fra Statens Vegvesen sine sider.

 

Ekstra speil er ikke det politiet er mest nøye på, men møter du den rette så!.. :p

Lenke til kommentar

Jeg vet det er mange kjøreskoler som ligger rundt svenskegrensen som gjerne har landeveiskjøringen til Sverige. I og med at du kjører med kjøreskole så er det mulig det er ok, men å øvelseskjøre privat til Sverige er IKKE lov så vidt jeg vet.

 

Kjørelæreren jeg brukte når jeg tok lappen mente at de (kjøreskolen) egentilg heller ikke hadde lov til og gå utefor landegrensene, men at "rett over grensen" ikke var så farlig.

 

EDIT: Sakset fra vegvesenets sine hjemmesider.

Link til vegvesen.no

"Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa! Unngå øving i tett trafikk og høg fart før du er god nok til å følgje trafikkrytmen. Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet."

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
EDIT: Sakset fra vegvesenets sine hjemmesider.

Link til vegvesen.no

"Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa! Unngå øving i tett trafikk og høg fart før du er god nok til å følgje trafikkrytmen. Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet."

 

Ja, fant den siden jeg og nå. Da er det vel bare trafikkskoler som har tillatelse eller noe.

 

:)

Lenke til kommentar
MÅ jeg ha ekstraspeil?

 

Er nok redd du må det! :p

 

Fra 01.01.06 må du ha gjennomført TGK før du kan øvelseskjøre. Du må ha med kursbeviset, samt ID når du øvelseskjører. Ellers er reglene de samme som tidligere: Du må ha "L"-skilt i bakruten og ekstra innvendig speil.

 

Tatt fra Statens Vegvesen sine sider.

 

Ekstra speil er ikke det politiet er mest nøye på, men møter du den rette så!.. :p

 

Har kjørt i 1 og halvt år nå og har aldri blitt stoppa. har en ekstraspeil liggende hjemme, men jeg skjønner ikke hvorfor den er nøvdvendig da jeg kan lett se med de orginale speilene. Jaja, lov er lov.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Jeg vet det er mange kjøreskoler som ligger rundt svenskegrensen som gjerne har landeveiskjøringen til Sverige. I og med at du kjører med kjøreskole så er det mulig det er ok, men å øvelseskjøre privat til Sverige er IKKE lov så vidt jeg vet.

 

Kjørelæreren jeg brukte når jeg tok lappen mente at de (kjøreskolen) egentilg heller ikke hadde lov til og gå utefor landegrensene, men at "rett over grensen" ikke var så farlig.

 

EDIT: Sakset fra vegvesenets sine hjemmesider.

Link til vegvesen.no

"Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa! Unngå øving i tett trafikk og høg fart før du er god nok til å følgje trafikkrytmen. Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet."

 

åh... Takk skal du ha :)

 

Får vel bare bytte plass like ved grensa...eller... :p

 

Vet dere om man får bot hvis man blir tatt for å øvelseskjøre der? eller bare en advarsel og bytt plass?

Lenke til kommentar
Er ikke lov nei, vet det siden jeg øvelseskjører hver dag, og bor 2 km unna svenskegrensa. Men altså, det er ikke verdens mest håndhevet regel, ble stoppa i tollen på vei mot Norge, og de sa ingenting.

 

Tollerne driter vel i det, men det er litt verre hvis det skulle skje noe. Kræsjer man under øvelsekjøring i utlandet, kan man risikere å få litt mer trøbbel enn man ønsker.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
Har kjørt i 1 og halvt år nå og har aldri blitt stoppa. har en ekstraspeil liggende hjemme, men jeg skjønner ikke hvorfor den er nøvdvendig da jeg kan lett se med de orginale speilene. Jaja, lov er lov.

 

Det er ledsageren din som skal benytte seg av det ekstra speilet, slik at h*n også kan se bakover. :) Sjåføren skal selvsagt bruke bilens originialutrustning.

Lenke til kommentar

Trodde det var lov jeg..

Jeg øvelseskjørte til sverige flere ganger i løpet av tiden min med "L" på bilen, det vil si, jeg hadde ikke på "L", men det var fordet jeg syns folk tok veldig hensyn, så syns ikke jeg fikk den reélle treninga..

 

Første gang er jo 5 år siden, men fikk da klarsignal fra Statens Vegvesen med beskjed om å huske "L" og speil ;)

Lenke til kommentar
Trodde det var lov jeg..

Jeg øvelseskjørte til sverige flere ganger i løpet av tiden min med "L" på bilen, det vil si, jeg hadde ikke på "L", men det var fordet jeg syns folk tok veldig hensyn, så syns ikke jeg fikk den reélle treninga..

 

Første gang er jo 5 år siden, men fikk da klarsignal fra Statens Vegvesen med beskjed om å huske "L" og speil ;)

 

Kommer nye regler hele tiden :O

 

Har hørt at snart er det bare 5 feil man kan ha på teoriprøven... Jackpot for meg da :(

Lenke til kommentar

Det er sant..

 

Men når du da greier den teoriprøva, blir du en så mye bedre sjåfør enn meg, sånn siden jeg kunne ha 26 feil?

 

Er jo noen år siden jeg tok den, så hadde 45 (?)spm med til sammen 180 svaralternativ og 26 mulige feil..

Hadde vel også 90 min å ta den på tror jeg, men prøva var gjort på 32 min, inkludert en gjennomgang for å se om jeg syns det så riktig ut, og hadde 2 feil..

 

Dette er ikke for å skryte, men for å si at det kan komme veldig av seg selv når du sitter der, for jaggu hadde jeg angst før jeg gikk inn..

Var også veldig heldig med prøva jeg fikk, så ikke masse lurespørsmål..

 

Hører med til historien at når jeg tok den "nye" på nettet en plass, så strøyk jeg med glans, så hvordan jeg hadde greid meg nå vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Det er sant..

 

Men når du da greier den teoriprøva, blir du en så mye bedre sjåfør enn meg, sånn siden jeg kunne ha 26 feil?

 

Er jo noen år siden jeg tok den, så hadde 45 (?)spm med til sammen 180 svaralternativ og 26 mulige feil..

Hadde vel også 90 min å ta den på tror jeg, men prøva var gjort på 32 min, inkludert en gjennomgang for å se om jeg syns det så riktig ut, og hadde 2 feil..

 

Dette er ikke for å skryte, men for å si at det kan komme veldig av seg selv når du sitter der, for jaggu hadde jeg angst før jeg gikk inn..

Var også veldig heldig med prøva jeg fikk, så ikke masse lurespørsmål..

 

Hører med til historien at når jeg tok den "nye" på nettet en plass, så strøyk jeg med glans, så hvordan jeg hadde greid meg nå vet jeg ikke..

 

det er sant det du sier, men noen måneder etter teoriprøven så kommer man til å glemme ting, sakte og sakte.

Skal ta teoriprøven om 2-3 mnd. vil bare bestå :)

Lenke til kommentar

Blir for dumt med så mye endringer..

Tror ikke den prøva aleine gjør at sjåførene som kommer nå blir vesentlig bedre enn meg til å kjøre bil.

 

Du må ha masse lykke til :thumbup:

 

Bruk tida gjerne fra nå av, til å lese litt og litt, prøv å hold deg unna strilesing i siste liten så går det nok bra ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...