Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ta MC-lappen som 19åring - hva kan jeg kjøre? [LØST (leste topic)]

Sink

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg er veldig frista til å ta motorsykkel lappen, jeg er 19 år, og slik jeg har forstått det kan jeg ikke kjøre fulleffektsykler før etter 2år med erfaring, eller etter fyllte 21år, så spørsmålet er ganske enkelt - hvor mye\høy effekt er det man kan kjøre før dette? Regner med det er vanlige tung-sykler man bare struper ned.

Edit: nevermind, leste topic.

Endret av Sink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.. Du kan som 19 åring kjøre mellomklassesykkel. Det vil si ubegrenset med kubikk (var grenset til 600 før) men en grense på 34 hk. Mange sykler leveres som mellomklassesykler.

Feks. Yamaha R1.

De leveres nedplombert.. Elektriske plomberinger som er _veldig_ enkelt og ta bort, og viips så har du 120 hk..

Etter 2 år med mellomklasse, eller fylte 21 år, får du automatisk oppgradert ditt førerkort til tung motorsykkel kl. A.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Hei.. Du kan som 19 åring kjøre mellomklassesykkel. Det vil si ubegrenset med kubikk (var grenset til 600 før) men en grense på 34 hk. Mange sykler leveres som mellomklassesykler.

Feks. Yamaha R1.

De leveres nedplombert.. Elektriske plomberinger som er _veldig_ enkelt og ta bort, og viips så har du 120 hk..

Etter 2 år med mellomklasse, eller fylte 21 år, får du automatisk oppgradert ditt førerkort til tung motorsykkel kl. A.

Vil man få ett nytt førerkort i overgang fra mellom- til tung klasse eller går det på datostempling på førerkortet?

Lenke til kommentar

Står bare "A", politiet sjekker også alderen din. Jeg har vært en del i snakk med forskjellige kjøreskoler og "biltilsynet", de mener det ikke lenger er sånn at du kun behøver å ha mellomlappen i 2 år for å få tunglappen, de sier du må bli 21 først uansett. Altså, om du er 18 og tar mellomlappen, må du uansett runde 21 før du får lov til å kjøre tung. Hva sier dere om dette?

Lenke til kommentar

Feil av kjøreskolene og "biltilsynet" mener jeg. Står rimelig klart her: førerett

§ 3-3. Førerett i klasse A, etappevis erverv

Førerett i klasse A gjelder for:

1. Motorsykkel med eller uten sidevogn. Fram til fylte 21 år eller de første to årene etter erverv av førerett i klasse A, gjelder føreretten bare for mellomtung motorsykkel med eller uten sidevogn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Kjøreskolen ser vel at det er mange galne folk under 21 som skader seg i ulykker pga. lite erfaring og sier noe som ikke er sant av den grunn vil jeg tro :p

Anyway, jeg har tunglappen! Håper det blir sykkel i løpet av høsten i år. Gleder meg :D

Lenke til kommentar
Feil av kjøreskolene og "biltilsynet" mener jeg. Står rimelig klart her: førerett

§ 3-3. Førerett i klasse A, etappevis erverv

Førerett i klasse A gjelder for:

1. Motorsykkel med eller uten sidevogn. Fram til fylte 21 år eller de første to årene etter erverv av førerett i klasse A, gjelder føreretten bare for mellomtung motorsykkel med eller uten sidevogn.

Da ser jeg det som oppklart =) Dette var noe jeg lurte en del på for noen år siden, og henvendte meg til div. kjøreskoler, men de gav meg det motsatte svaret - at man måtte være 21. Jeg begynte å tro på dette, men ser jeg jo at dette er feil. Selv om jeg fortsatt er kritisk til dette også da =) Har vel noe med å gjøre at jeg har trodd det motsatte i noen år... Takk for oppklaringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...