Gå til innhold

Nordmann på månen i 2020

Anbefalte innlegg

Kanskje nordmann på månen i 2020

Christer Fuglesang som var den første skandinaven i verdensrommet mener at det er større sjanser for at det kan bli en nordmann eller en danske fremfor en svenske.

Den utvalgte vil i 2013, etter tøff opplæring, få en tur til romstasjonen ISS. I 2020 kan den heldige kanskje få dra til månen. Det bli stilt strenge krav til helse og bakgrunn (hva nå det siste måtte bety) og kvinner blir oppfordret til å søke. Du bør ha kompetanse innen fysikk, kjemi eller medisin og å kunne russisk er et stort pluss (link).

Søknadssjemaet vil bli lagt ut 19. mai.

Er det noen her som kunne tenke seg å søke som astronaut? Det hadde jo vært fantastisk morsomt, men jeg tror nok ikke jeg har god nok helse til å gjøre noe sånn. Siden jeg bare er 16 år, tror dere jeg kan søke med tanke på at jeg vil være 21 år under den første reisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forresten en tråd om emnet allerede ;)

Jeg var på pressekonferansen på Norsk Romsenter i dag, og du er nok for ung. De ser etter kandidater med høy utdannelse, helst en doktorgrad, innenfor ingeniører, leger, forskere innen de ulike realfagene, piloter etc. Den ideelle alderen på søkerne er mellom 27 og 37 år. Du har nok dessverre verken utdanningen eller den nødvendige alderen for å søke.

Totalt skal det plukkes ut 4 nye astronauter. ESA regner med at det totalt vil komme rundt 20 000 søknader. I tillegg blir land som Frankrike og Tyskland, som spytter mest penger inn i ESA, ofte prioritert foran mindre land som Norge, Sverige og Danmark.

Tidligst kan de nye astronautene komme på romstasjonen rundt 2013 +/- et par år. Dersom ESA velger å slå seg sammen med enten USA eller russerne på et nytt måneprosjekt kan en europeer kanskje sette sine bein på månen tidlig på 2020-tallet, men det er for tidlig å si enda, etter min mening.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...