Gå til innhold

Harddisk går til PIO mode hele tida.

HPh

Anbefalte innlegg

Jeg har et litt irriterende problem med at harddisken min hele tida går til PIO mode. Dette kan skje flere ganger om dagen eller med flere dagers mellomrom. Den midlertidige løsningen er å avinstalere driverne for IDE ATA, men i lengden er ikke det er god løsning. Jeg har også siste driverne fra produsenten instalert, men det ser ikke ut til å hjelpe. Er det en ide å oppdatere BIOS? Vil det hjelpe? Eller er det en annen måte å løse dette problemet.

Et søk på google sier at harddisken settes i PIO mode etter et vist antal med crc feil, er det mulig å løse dette problemet slik at windows XP overser disse crc feilene?

Jeg har en netshop 1559 laptop med tilhørende intel chipset mobile 915GM og hardisken er av typen samsung HM250JI. Jeg har testet harddisken for feil med et program som heter spinrite, men det kunne ikke finne noen feil. Med en annen harddsike jeg har, har jeg ikke dette problemet. Er det også mulig at hovedkortet/BIOS ikke støtter harddisken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at etter et gitt antall feilavlesninger fra disken vil Windows senke overføringshastigheten. Offisielt kan dette ikke stilles tilbake og drivere må reinnstalleres. Men verdiene kan fint resettes etter en liten tur i registeret.

Guide her: http://www.2rzn.com/sphpb/index.php?entry=entry071216-220214

Om det er en varig løsning derimot tviler jeg på, i alle fall dersom dette skjer ofte. Har du fått skjekket disken om det kan være noe feil med den.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ahr sjekket disken med et program som heter spinrite, men hvis noen har noen andre og bedre programmer, så tar jeg gjerne imot det. Har også testet med samsung sitt diagnosevertøy, men det kunne heller ikke finne noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...