Gå til innhold

[Løst] Ble "lurt" til å foreta vikepliktsbrudd!

Anbefalte innlegg

Her for en stund siden var jeg ute på en lite kjøretur. Jeg kjørte bortover en vei, og nærmet meg et kryss (der en litt mindre vei kommer inn på min vei). Mot krysset kommer det en bil, og han bremser ned. Jeg senker farten litt for å se an situasjonen, men siden bilen i krysset ikke på noen måte viser at den vil kjøre så kjører jeg. Bilen svinger etter meg og setter på blålysene (nei, jeg hadde ikke sett at dette var en politibil). Jeg kjører inn til siden og sveiver ned vinduet. Jeg får beskjed om at jeg har begått tidenes vikepliktsbrudd og får 5200 kr i bot. Kan de gjøre dette? Jeg føler at jeg ble lurt til å bryte trafikkreglene, og at politiet i denne situasjonen misbrukte sin makt til å gi meg en ufortjent lærepenge. Hva mener dere?

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kan klage i etterkant er jeg ikke helt sikker på, faktisk. Men du har sbsolutt grunn til å klag. Man har absolutt lov til å "bryte" vikeplikten, dersom den du har vikeplikt ovenfor bare står der og koper.

"§ 7. Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse."

Forskrift om gående og kjørende trafikk (trafikkregler)

Lenke til kommentar
Her for en stund siden var jeg ute på en lite kjøretur. Jeg kjørte bortover en vei, og nærmet meg et kryss (der en litt mindre vei kommer inn på min vei). Mot krysset kommer det en bil, og han bremser ned. Jeg senker farten litt for å se an situasjonen, men siden bilen i krysset ikke på noen måte viser at den vil kjøre så kjører jeg. Bilen svinger etter meg og setter på blålysene (nei, jeg hadde ikke sett at dette var en politibil). Jeg kjører inn til siden og sveiver ned vinduet. Jeg får beskjed om at jeg har begått tidenes vikepliktsbrudd og får 5200 kr i bot. Kan de gjøre dette? Jeg føler at jeg ble lurt til å bryte trafikkreglene, og at politiet i denne situasjonen misbrukte sin makt til å gi meg en ufortjent lærepenge. Hva mener dere?

Han turde vel ikke å kjøre fordi han ikke var sikker på om du hadde tenkt å stoppe eller bremse tilstrekkelig. Hvorvidt lærepengen var fortjent eller ikke skal jeg ikke mene noe om, men du skal jo strengt tatt stanse helt og gi ham muligheten til å kjøre, før du eventuelt vurderer situasjonen dithen at han ikke har tenkt å kjøre.

For øvrig kan du når som helst trekke samtykket til å vedta et forenklet forelegg, men da må du forvente at det vil bli tatt ut tiltale mot deg, og du må møte i retten.

Kan til en viss grad forstå at du synes dette er kjipt, i og med at du føler deg lurt (i min godtroende verden er ikke politiet ute etter å lure folk til å begå kriminelle hanldinger, så jeg tror ikke du ble lurt), men som du kanskje forstår må du velge mellom pest eller kolera - vedta det forenklede forelegget eller møt i retten med en dårlig sak, hvor du i sistnevnte instans også risikerer å bli idømt saksomkostninger.

Lenke til kommentar
Jeg senker farten litt for å se an situasjonen, men siden bilen i krysset ikke på noen måte viser at den vil kjøre så kjører jeg.

Jeg skjønner at du kan synes at dette var litt "juks". På den andre siden, om man tenker seg at dette var en oppkjøring, og du bare hadde "senket farten litt" når du har vikeplikt, hadde du nok strøket. Jeg tviler derfor på at du vil komme noen vei med en klage.

Lenke til kommentar

Skjedde noe lignende med meg, glad jeg gjorde ting litt anderledes.

Var ute å kjørte, så kom jeg til en rundkjøring.. og en bil stoppet en halvmeter inni, i innkjørselen før meg(jeg har altså vikeplikt).

Bremsa helt ned til fullstopp men den sto rolig, så kjørte jeg roligere videre og i det jeg kjørte inn skrudd den på fjernlysa og blenda noe inn i hel*ete.

Det var da en sivilbil, regna med det der og da, og så den hadde stoppet noen senere på kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...