Leeroymonster Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Jeg har i det siste tatt en grundig runde på div. nettbutikker, forum osv. for å slette alle mine inaktive kontoer. Rett og slett for å øke sikkerhet av mine personopplysninger litt (vet det ikke hjelper mye, men litt). Dette har gått helt fint helt til jeg kom til en liten nettbutikk kalt Okelektriske. De nektet rett og slett å slette kontoen min, og brukte som begrunnelse at det sto i norsk lov at de måtte lagre min bruker i 10 år etter et evt. kjøp? Stemmer dette? Jeg syns at dette høres helt vanvittig ut. Kan de virkelig nekte meg å fjerne mine opplysninger? Endret 4. mai 2008 av Leeroymonster Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Fakturaer har 10 års oppevaringsplikt. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Men kan de nekte å fjerne mine personopplysninger fra siden? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Men kan de nekte å fjerne mine personopplysninger fra siden? Når en faktura er lagd er det ikke lov å redigere på den. Vil tro det er på den navn, adresse og slikt står? Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Men det er jo kun min bruker på siden det er snakk om her. Er det to sider av samme sak? Lenke til kommentar
40mm Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Men det er jo kun min bruker på siden det er snakk om her. Er det to sider av samme sak? Nei, din brukerkonto skal des slette, de eneste de må ta vare på er selve fakturaen. Spessifiser at det kun er snak om brukerkontoen din og fakturaen du vil ha slettet. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Fakturaer har 10 års oppevaringsplikt. Hvorfor så lenge? Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Nei, din brukerkonto skal des slette, de eneste de må ta vare på er selve fakturaen. Spessifiser at det kun er snak om brukerkontoen din og fakturaen du vil ha slettet. Jeg har spesifisert dette, men de sa nei og lovet meg å forandre på personopplysningene mine til random info. Da dette ikke ble gjort sendte jeg en klagemail, og fikk da en telefon om at de ikke var interessert i å hjelpe meg da jeg hadde hatt en frekk tone i mailen. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Fakturaer har 10 års oppevaringsplikt. Hvorfor så lenge? Kommer av at man skal kunne foreta kontroller i ettertid. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Ta kontakt med data-tilsynet. De vil kunne j gi deg et korrekt svar, og send de på dene nettbutikken. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Fant dette på siden: Virksomheten skal slette eller sperre opplysninger som ikke lenger er nødvendige for formålet med registreringen. Dette gjelder ikke dersom opplysningene skal oppbevares i henhold til annen lovgivning, for eksempel regnskapsloven og helselovgivningen. Ser ut som Okeletriske har sitt på det tørre. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Men datating? Formålet med en brukerkonto er jo at jeg skal kunne bestille varer? Og jeg skal ikke bestille flere varer. Opplysninger om penger er vel lagret et annet sted i systemet? Lenke til kommentar
Bossanova Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Men datating? Formålet med en brukerkonto er jo at jeg skal kunne bestille varer? Og jeg skal ikke bestille flere varer. Opplysninger om penger er vel lagret et annet sted i systemet? Ikke nødvendigvis. En del nettbutikker er direkte koblet til økonomisystemet. Når du registrerer deg som kunde på en nettbutikk, blir du da registrert til kunderegisteret i økonomisystemet til butikken. Ordren du legger inn går så inn i ordreregisteret i økonomisystemet. Denne blir så effektuert og fakturert, og fakturaen overføres til regnskapet. Alt i ett og samme system. Dermed kan de ikke slette deg fra kunderegisteret, rett og slett fordi dette trengs for å kunne reprodusere en kopi av fakturaen senere. Noe som altså er et krav i forhold til lovgivningen. De fleste slike systemer har en avkrysning e.l. for om vedkommende skal kunne logge seg på nettsiden. Så eventuelle andre butikker som har sagt de har slettet kontoen din, har nok bare tatt vekk dette krysset, og ikke reelt slettet opplysningene dine. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 De fleste slike systemer har en avkrysning e.l. for om vedkommende skal kunne logge seg på nettsiden. Så eventuelle andre butikker som har sagt de har slettet kontoen din, har nok bare tatt vekk dette krysset, og ikke reelt slettet opplysningene dine. Problemmet er jo at selv om de sier at de har slettet deg så er det ikke mulig å være sikker på at de har gjort det. Er nok mange slike registere som er rettet til epost som ikke eksisterer Lenke til kommentar
covah Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 de ikke var interessert i å hjelpe meg da jeg hadde hatt en frekk tone i mailen. Og moralen i historien er at alt går så mye bedre dersom man oppfører seg normalt høflig Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Denne historien handler om to parter som begge mente at de hadde loven på sin side, den har ingen moral. Lenke til kommentar
covah Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jo, du missforstår. Selve saken har ingenting med moralen å gjøre. Moralen her har med hvordan 2 parter forholder seg til hverandre. Etter min erfaring, på begge sider av et kundeforhold, er at alt er LANGT enklere såfremt man holder en høflig tone. Med en gang en av partene viker fra dette, feks. ved å oppføre seg frekt, minker viljen til å hjelpe betraktelig. Nå aner jeg ikke hva du skrev til dem, men jeg tør vedde ganske mye på at saken aldri hadde blitt et problem dersom du høflig hadde bedt dem om å fjerne kontoen/personopplysningene. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Det første jeg gjorde var å spørre høflig med et smil, fikk beskjed om at dette ikke lot seg gjøre, ble lovet ting, det som ble lovet ble ikke holdt, jeg etterlyste, fikk et svar jeg ikke likte, svarte rett fra levra, fikk beskjed om at de ikke var interessert i å hjelpe. Av dette hendelsesforløpet leser jeg at det var de som startet bråket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå