Gå til innhold

Hva er 380.000 i Oslo?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er så heldig å ha fått jobbtilbud i Oslo, med en årslønn på 380.000,-

Nå bor jeg ikke i Oslo og kjenner ikke helt til den gjennomsnittlige prisen på leie etc.

Noen som kan si noe på dette? Bor per i dag på sørlandet og blir ferdig utdanna bachlor i år. Har også muligheten å få tilsvarende lønn i en annen IT bedrift her nede, men den er ikke sikker enda...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er fastlønn uten bonus og overtid. Dette kommer i tillegg. Om jeg jobber inn full bonus kan jeg få 150.000,- på toppen. Men dette er noe jeg tviler sterkt på at jeg klarer.

Men overtid derimot, kan det sikkert bli en del av.

Edit:

Det eneste som plager meg litt er det med å finne nytt sted å bo og tanken på å flytte. Dama er ikke begeistra for å si det slik... Så litt tøft valg, spesielt når forholdet skranter litt ...

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

Ok, skal ikke råde deg om forholdet ditt :-)

Men hvis du får bonus og overtid på toppen av 380 og du er nyutdannet som Bachelor så er dette meget bra. Har du erfaring fra tidligere? Dette er mer enn mange nyutdannede med master får.

Er dere to så er det i alle fall lett, men den lønnen er det fult mulig og kjøpe seg leilighet og bo alene i Oslo.

Lenke til kommentar

Hei, 380.000 i første jobb med bachlor-grad er bra. Særlig siden du får overtidsbetalt. Noen ganger kan det være mer innbringende enn bonus. ;) Vet om IT-firmaer hvor folk med like mye utdanning og lenger erfaring har litt mindre enn 380.000...

Parterapi, derimot, der vil ikke jeg heller gi deg råd om.

Lenke til kommentar

Erfaring har jeg fått ved å være nettadmin på si for studentskipnaden og har hatt en 50% stilling som utvikler på Ventelo. Jobbet en del der med SQL, C#, PhP osv.

Ikke minst så har jeg jobbet på kundeservice på Telenor Avidi og TM på Ventelo tidligere.

Dette har kommet godt med, men har ingen erfaring fra noen form for 100% stilling. Har bare vært engasjert under studie. Men får se hva det blir til...

Lenke til kommentar

VictorOsborn: Har du erfaring med dette? Gjør du det dårlig på intervju får du ikke jobben.

Husk at det er stor forskjell på grunnlønnen om man får overtidsbetalt eller ikke. Kjenner ganske mange som er ferdig med master i disse tider, og for de som ikke får overtidsbetalt så ligger de gjerne rundt 400-420 + bonus. Mens de som har overtid har 360-380. Ikke noe offisiell statistikk selvsagt, men de jeg har snakket med ligger der.

Og ja, dette er i stor grad store selskaper som lokker med en god del mer enn rene kroner og øre.

Kjenner noen som fikk mye mer enn dette også, men det er mer sære tilfeller som man ikke kan sammenligne med.

Endret av stadskle
Lenke til kommentar

nei det må ha vært mer enn pengene som må ha lokket for å ta jobben. Og det kan være bratt lønnstigestige etter startlønnen. Trodde en nyutdanna master fikk mye mer, tross alt fem års slit med dertil 5 års studielån. Senest i dag fikk jeg tilbud å jobbe med timelønn på 700kr timen og jeg er ganske fersk i bransjen med kun fagutdanning.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Nei, vi får ikke så mye mer :-)

Og når du sier 700 timen så antar jeg at du snakker om fakturert timelønn, noe som ikke kan sammenlignes med ordinær lønn. Hvis du snakker om lønn så tilsvarer det en lønn på over 1,3 mill i året og det stemmer vel ikke? I tilfellet må du fortelle hvilken jobb du har :-)

Lenke til kommentar

380 er visstnok snittet for de som går ut med master i økonomi nå, jf. en avisartikkel jeg ikke finner. Bonus, tillegg osv kommer attåt. Som nevnt er lønnen som regel høyere når man ikke har overtid, bonus og tilllegg. Dessuten er det jo lønnsoppgjør nå så de 380 blir fort 400 før man starter.

Lenke til kommentar

VictorOsborn: 1300KNOK er ikke en normal lønn, uansett hva du tror. Du skal selvsagt få skryte hemningsløst hvis det er det du vil, men å si at det er normal blir for dumt.

Forøvrig sier Tekna følgende om begynnerlønn for en med master: "Styret i Tekna Privat har for våren 2008 satt begynnerlønnsanbefalingen til kroner 410.000,- ".

Og ja, jeg vet trådstarter sa bachelor :) Jeg tror 380K er en ganske god startlønn for en med bachelor, men Oslo er en dyr by så vær obs på det!

Lenke til kommentar

@Steingrim: Jeg har aldri ytret at det er normalt, så det er ikke noe jeg tror. Jeg bare sammenligner. Og det er ikke min lønn, jeg fikk bare ett tilbud av en bredrift som har en stor rammeavtale med en enda større bedrift som jeg allerede er konsulent i. Uannsett hva slags startlønn man har trenger det ikke å være lønna man har om ett par år. Man må tenke mye lengre enn startlønn. Jeg søkte miljø som hadde størst kompetanse på ett sted. Skal man bli fort god, bør man være blant folk som er bedre enn deg og som er villig til å lære bort. Så om du blir mer verdt i markedet så bør arbeidsgiveren gi mer i lønn istedet for å stikke alt i sin egen lomme. Fair game.

Men ender man i bedrift og det ikke har skjedd så mye iløpet av tre år, er det på tide å skifte beite. Jeg tenker da på faglig utvikling, arbeidsoppgaver,roller og lønn. Hvis ikke det er noe annet som gjør at man blir, feks godt miljø etc.

380.000kr gir salt i maten selv i Oslo. Viktigste er uansett å få innpass på ett bra sted. Da bør man ikke kanskje tenkte for mye på hva nybegynnerlønn er, dette vil forandre seg.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Det er helt sant, lønn er ikke all verden. Men miljø er også viktig. For min del så vipper jeg mellom 380.000, oslo, 4-5 CRM sertiviseringer, + ukjent miljø, men virker bra mot sørlandet, usikker jobb, men bra miljø om jeg forblir, + masse ny Oracle teknologi (Fusion,Siebel og mer). Det er 95% sjans for at jeg får 100% stilling etter studie i kr.sand.

Skal ha møte med jobben jeg har som 50% i dag og se hva jeg får til. Har aldri vært i en situasjon hvor jeg har 2 stillinger på handa og har muligheten for forhandling. :)

Lenke til kommentar

380.000 virker ganske normalt..

..men Oslo er dyrt ja.. så om du ikke har noe forhold til byen, og kan få deg jobb et annet sted, så ville råda deg til å prioritere forholdet om det er noe du faktisk verdsetter. Jobb er ikke det store her i livet, kjærlighet derimot kan være det.. så.. Ville aldri droppa "love" for penger.. men det er meg.

Lenke til kommentar

Da er det gjort... Takker nei til jobben i Oslo. Har fått bekreftet fra jobben jeg er i nå at den blir 100% når skolen er over til sommeren samtidig som de ønsker å investere i meg.

Så da har jeg jobbgaranti, godt sosialt miljø, fortsatt et forhold og bor billig :)

Har alt blitt lasset ned med nye oppgaver som blant annet soap og webservices... Lønn rakk han ikke å forhandle på så kort varsel, men jeg har i allefall fått et betryggende svar.... At jeg har en jobb som jeg trives i etter endt skole :)

Men skal ikke si at 4 sertiviseringer, og nesten 400.000 ikke fristet for å si det slik ... :)

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
En avtalt lønn skal forøvrig aldri inkludere overtid. Det er ulovlig i følge arbeidsmiløloven.

Jobber du overtid SKAL du ha minimum 40% tillegg til din faste lønn, og en kontrakt som fratar deg dette kan du bruke som dopapir.

Mnjaaa, det er ikke helt sant. Avtalt lønn kan inneholde en viss mengde overtid, men dette skal komme tydelig frem.. gunstig om man allikevel ikke jobber overtid :) Ikke fullt så gunstig om man jobber litt mer enn snittet med tilsvarende kontrakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...