Gå til innhold

hva er AMD Athlon 64 FX-55/60 verd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avhenger litt av hvordan du ser på det. De prosessorene kan være ganske ettertraktet blant personer som sitter på et sokkel 939 system, særlig FX60.

Ytelsesmessig kan vel FX60 sammenlignes med en X2 5000+ Black Edition til ca 550 kr

Enkeltkjerne prosessor er betydelig mindre ettertraktet.

Jeg vil tippe fra 500-1000 kr for FX60 og 500 for FX55 om du møter en kjøper som virkelig ønsker prosessoren, kanskje mer.

Mao ingen konkrete svar. Det ironiske er at det ikke er utenkelig at du får en sum som finansierer kraftigere prosessor av nyere dato, hovedkort og minne. Ser forøvrig ganske mange merkelige priser på ebay hele 225$ for FX60 Lenke

Jeg ville da sagt 350 kr for FX60 og 250 for FX55, men så ser jeg heller ikke poenget i å kjøpe så gamle komponenter og fokuserer kun på ytelse.

Blir kanskje som å kjøpe antikviteter.

Kanskje det er noen perspektiver jeg glemmer?

Lenke til kommentar

som f.eks det å måtte bruke kanskje 10 ganger så mye på å oppgradere systemet til dagens generasjon framfor å bare bytte cpu?

jeg sitter fremdeles på et 939 system og føler at det fremdeles holder unna i de aller fleste spill. og jeg pleide vanligvis å bytte ut alt i løpet av 12-18mnder føre dette jeg sitter med nå.

har riktignok bytta cpu to ganger og skjermkort 2 ganger, men 939 er fremdeles et bra oppsett om du kjøer de lkraftigste cpuene og klokker de litt.

Lenke til kommentar

Nja, ser poenget ditt, men om en sier 500 for prosessoren x 10 så ender en på 5000 kr, til den summen får du nytt hovedkort, 4 GB minne, E8400, og 9800GTX.

Skjønner selvfølgelig at du neppe mente det bokstavlig.

Poenget mitt er rett og slett at om du ender på over 1000 kr for prosessoren kan du like gjerne kjøpe en ny tilsvarende prosessor til 500 kr, et hovedkort til 500 og 2GB minne til 250 kr. Men så er det kanskje problematikk med AGP grafikkort osv. I tillegg kommer arbeidet.

Du har også spørsmålet om hvilken gevinst du får ved å oppgradere et 939 system med ny prosessor om du f.eks har en 3200@2GHz, synes ikke f.eks 500 kr er hensiktsmessig å bruke på en 600MHz raskere prosessor, kanskje heller prøve seg på litt overklokking. En oppgradering fra en 3200 til en FX60 er da ganske betydelig og jeg ville muligens vurdert det om jeg var i den situasjonen og det kostet 500 kr.

Det blir da uansett en vurderingssak.

Lenke til kommentar

hei takk for det sitter på ett socket 939 system i pc 2 og en 3800+ venice.

så jeg vurderte om det skal gå 500-1000kr på en fx 60 eller vente litt og skifte cpu, hk og minne til am2/lga775 på enda en maskin.... :p

har foresten e8400 4ghz på andre maskina mi :D

( har lyst på socket 939 på grunn av overklokk og min nåværende har nådd max )

Endret av reger
Lenke til kommentar
Nja, ser poenget ditt, men om en sier 500 for prosessoren x 10 så ender en på 5000 kr, til den summen får du nytt hovedkort, 4 GB minne, E8400, og 9800GTX.

jo jeg mente det faktisk ganske bokstavelig. men fint om du kan komme med et oppsett med nevnte komponenter for 5k.

jeg er faktisk i samme situasjon selv, for nå ønsker jeg å prøve ut sli. har bestillt nytt skjermkort og det kommer vel i dag. problemet er at hk mitt ikke støtter sli, og så ønsker jeg meg et dfi nf4 kort i expert/venus utgave. disse har sli støtte og bedre plass mellom skjermkorta og mellom chipsett og cpu sokkel. det trenger jeg dersom jeg skal ha sli og fremdeles ha plass til cpu kjøleren og chipsett kjøleren (det har noe med type chipsettkjøler og plassering av chipsettet på hk). og det er ikke lett å bytte cpu kjøler heller, for pga alle viftene i kassa mi så må jeg ha en kjøler som er max 110-115mm høy med vifte, ergo er big typhoonen min perfekt.

uansett, spørsmålet er om jeg skal prøve å finne et brukt hk til 3-500kr eller om jeg skal kjøpe nytt hk+ram+cpu. og det kommer vel på ca 5k ut i fra prisene på de delene jeg ønsker meg.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

gå for et brukt du :thumbup: men det begynner kansje å bli tide for gå over t am2/ am2+ eller intel no da.

min mening er at socket 939 klarer seg bra til de fleste spill jeg spiller vart lei av ny maskina etter problem:p

cpu = e8400 1.2-1.5k

hk = P35 Neo 700kr (cirka)

ram = 4*1gb twinmos 1000kr (før de gikk konk)

Lenke til kommentar
for min del er det ikke hipp som happ hva jeg skal kjøpe dersom jeg skal oppgradere hele systemet. derfor ønsker jeg å tyne mest mulig ut av 939 oppsettet mitt mens jeg har muligheten

helt enig derfor lurte jeg på hva en fx 60 er verd å no er jeg på jakt etter en :whistle:

Lenke til kommentar

nei jeg er ikke intrisert i opteron jeg vil ha en fx 55/60.

mulig 500-1500 for fx 60 og halv parten for fx 55 (pågrunn av enkelt kjerne)

hvis noen har 1 så send meg gjerne en post :yes:

Endret av reger
Lenke til kommentar

jo jeg mente det faktisk ganske bokstavelig. men fint om du kan komme med et oppsett med nevnte komponenter for 5k.

Gigabyte GA-EP35-DS3 703 kr, meget bra og OC vennlig kort.

Intel Core 2 Duo E8400 1326 kr

Inno3D GeForce 9800 GTX 512 MB 2051 kr

Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance 795 kr

Totalt: 4878

Lenke til kommentar
nei jeg er ikke intrisert i opteron jeg vil ha en fx 55/60.

mulig 500-1500 for fx 60 og halv parten for fx 55 (pågrunn av enkelt kjerne)

hvis noen har 1 så send meg gjerne en post :yes:

det heter interessert.

1500 er alt for dyrt for en fx-60. en opteron 185 (2,6ghz m/2mb cashe) som er helt lik en fx-60 kosta ny rundt 1500 for et år sia. disse burde du finne ganske lett for ca 500kr. og de klokker sannsynligvis bedre også.

men om du vil betale overpris for en fx-60, om du faktisk klarer å finne en, så er det helt greit for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...