netrom87 Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hei! Jeg er en ivrig bruker av radistyrte bensinbiler. Dessverre har ikke boksen som diverse utstyr har ligget i vært tett og det har kommet vann i boksen. Ca. 1 cm dypt tenker jeg.. Jeg tørket to ladere ved å la de ligge inne i huset en uke. De ser ut tul å fungere normalt. Jeg har ikke turt å ha de i støpselet i mer enn et par minutter pga. at jeg vet at vann og strøm stort sett er en uheldig kombinasjon. Vil dere si at det er trygt å bruke disse laderne som normalt? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Var det rent og ferskt vann utstyret lå i?. Hvis svartet er ja, så skal utstyret være trygt å bruke bare det er 100% tørt. Hvis vannet var salt eller urent, så kan saltavleiringer eller annen skit legge seg på og/eller i mellom ledende deler, slik at det oppstår kortsluttninger. Lenke til kommentar
netrom87 Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Det var regnvann. Så bortsett ifra litt sur nedbør så er det vel ganske trygt da Kan en kortslutning i verste fall føre til brann? Kjenner jeg burde ha fulgt litt bedre med når det gjaldt elektrisitet i naturfagstimene Endret 21. april 2008 av netrom87 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Det var regnvann. Så bortsett ifra litt sur nedbør så er det vel ganske trygt da Kan en kortslutning i verste fall føre til brann? Kjenner jeg burde ha fulgt litt bedre med når det gjaldt elektrisitet i naturfagstimene En direkte kortsluttning mellom begge fasene (lederene) vil føre til at sikringen i sikringsskapet ryker ganske umiddelbart. Men det du kan også få er overledning inni apparatet. Hvis du f.eks. får overledning til kapslingen i aparatet kan du få strøm i deg hvis det ikke er jordet. Det kan også oppstå varmeutvikling med brann tilfølge hvis det blir overledning som fører til at komponenter går varm. Endret 21. april 2008 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
netrom87 Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Tusen takk for svaret! Det gikk bra denne gangen, men vurderer sterkt å bytte ut laderne til jeg trenger de neste gang. Kun for å være på den sikre siden Lenke til kommentar
rozon Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Man reingjør el. kort i ionisert vann etter rensing med løsmiddler f.eks. Vann i seg selv er ikke farlig. Regnvann er ikke reint vann, og andre elementer (løst rask, rester av nitro etc) blir blandet med vannet og det blir sterkt nok til å ødelegge beskyttelseslakken. Irr vil komme om 1-4 uker, ikke med en gang. Blir det et problem så vasker du i rødsprit eller vinduspylerveske, og dypprenser i destillert vann etterpå. Har du kretskort lakk kan du spraye på eller flekke kortet etterpå for optimal beskyttelse. Lenke til kommentar
netrom87 Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Takk skal du ha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå