Mr_Sunde Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Jeg har batterigrep på min 30D og syns det er helt supert. Har vel knapt brukt kamera uten siden jeg fikk batterigrepet. Til portrett så er det mye bedre. Det vanlige grepet blir også mye bedre da det blir forlenget nedover og gir bedre støtte. Og putter du i et ekstra batteri så har du jo batteri til evig tid nesten:) Står valget mellom optikk eller batterigrep så må du nesten finne ut av dette selv. Har ingen kremoptikk selv, men batterigrep stod øverst på ønskelisten allikevel. Endret 22. april 2008 av Mr_Sunde Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg ser at mnge anbefaler uorginalt batterigrep. Det kan selvfølgelig være en lur måte å spare penger på. Men jeg vil råde deg til en viss skepsis. Ikke alltid ergonomien er like god.Batterigrepet ville jeg kjøpt originalt, men batteriene kan godt være uoriginale. Mange som har gode batterier, selv om det ikke står Nikon, Canon, Pentax etc på dem. Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Mitt uoriginale batterigrep tapper batteriene hver for seg. Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg ser at mnge anbefaler uorginalt batterigrep. Det kan selvfølgelig være en lur måte å spare penger på. Men jeg vil råde deg til en viss skepsis. Ikke alltid ergonomien er like god.Batterigrepet ville jeg kjøpt originalt, men batteriene kan godt være uoriginale. Mange som har gode batterier, selv om det ikke står Nikon, Canon, Pentax etc på dem. Hva er begrunnelsen for og kjøpe grepet orginalt i forhold til batteritet? Kunne det ikke like godt vært motsatt? Hva gjør ett orginalt grep bedre? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Hva er begrunnelsen for og kjøpe grepet orginalt i forhold til batteritet? Kunne det ikke like godt vært motsatt? Hva gjør ett orginalt grep bedre? 1. Bedre passform i forhold til kamera-kroppen. 2. Alle knapper som man normalt trenger, er duplisert. Dvs det blir et ekte vertikalgrep. 3. Byggekvalitet. Nå er det jo stor forskjell på klonenen. Og finner du et som tilfredstiller punkt 1-3, så kan du velge det. Men da er det et spørsmål om det er så mye billigere enn å kjøpe et originalgrep fra utlandet. Tom Lenke til kommentar
kristoao Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Jeg kjøpte batterigrep til mitt første speilrefleks for å få et større/bedre grep. Mye bedre å holde i uansett hvilken "retning" du holder kameraet. Så kjøpte jeg meg 30d, og etter noen få dager holdt jeg ikke ut lenger, å kjøpte batterigrep til det også... Mer å "støtte" handa på. Og sammen med en "handstrap" er det nyydelig å holde....... Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Enig med Fnatt. Hentet K10D'en min for 40min. siden. Testet med og uten batterigrep. 10 ganger bedre med grepet. Med grep får jeg plass til lillefingeren og støtte på nederste del av handflaten, samt at det er god støtte for venstrehanden når du zoomer og bruker manuell fokus. Har ikke tid å sitte her, må lese bruksanvisningen til K10D'en Lenke til kommentar
Inc Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Er fortsatt usikker Tror jeg går for et ekstra batteri for nå. Synes 1500 kroner for et batterigrep er 1500 kroner som jeg heller kan legge i stativ og portrettobjektiv Eller som en annen gluping av meg sa. "penger spart er penger brukt på noe annet! " hehe Endret 24. april 2008 av Inc Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Her har du bra objektiv 35mm f2 og uoriginal batt. grep m/ 2 batterier. Dette får du for litt over 2000kr. Bare objektivet koster 3000kr i Norge. Har nettopp fått en Pentax 35mm f2 fra selgeren i den første linken. Kan trygt anbefale han. Endret 24. april 2008 av dill-hole Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Her har du bra objektiv 35mm f2 og uoriginal batt. grep m/ 2 batterier.Dette får du for litt over 2000kr. Bare objektivet koster 3000kr i Norge. Har nettopp fått en Pentax 35mm f2 fra selgeren i den første linken. Kan trygt anbefale han. Egentlig OT, men hvor mye måtte du ut med (inkl. mva) for 35/2? Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 1900kr. for Pentax objektivet, Hoya HMC UV filter 49mm og 67mm inkl. porto. Ble sendt rekommandert med sporingsnummer. Pakken ble merket med Refurbished camera parts, 30USD. Pakken ble stemplet IKKE TOLLPLIKTIG av posten. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Endret 5. mai 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Ok, spar meg, vekt er kanskje den mest idiotiske/minst viktige ulempen med batterigrep. Grepet alene veier null og niks, det ekstra batteriet veier jo litt, men når man setter det på kameraet, men noe annet enn kit'n så vil man neppe kjenne forskjell. Jeg hadde ikke klart meg uten grep etter at jeg prøvde det. På D200 tappes de en etter en, så det er null problem. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) For å være litt edruelig så tror jeg ikke at faren for senebetennelse er overhengende uten vertikalgrep. Kanskje det skyldes min utrolig overlegne teknikk, men jeg har aldri opplevd noen smerte eller andre problemer ved å fotografere med kamera på høykant over lang tid. Det går helt greit med min 20D, selv om jeg godt kunne tenkt meg et slik grep. Jeg hadde likevel montert det av når jeg tar kamera med på ferie, for så avhengig av det ville jeg ikke blitt. Jeg ble ikke så avhengig av motor på FM at jeg dro den med på ferie, så hvorfor skulle jeg det nå som det i tillegg er "motor" i alle kameraer? Jeg ser klart fordelen med å bruke vertikalgrep når en tar portretter, men det er også en stor ulempe i noen sammenhenger. Det er helt klart at folk slapper mer av når de har et normalt utseende kamera foran seg, enn når de har noe som ser proft ut. Alle erfarne fotografer vet det. Det er en klar fordel for meg, i alle fall. Hvis du fremdeles er på det stadiet at du ikke kan kommunisere med den du tar bilde av, og mener at snikfotografering er portrettfotografering (noe det absolutt ikke er), så gjelder ikke den innvendingen. Hvis du føler at et mer proft kamera gjør at du tar bedre bilder, så har det kanskje betydning for deg (selv om du da lever på en illusjon). Selv ønsker jeg meg vertikalgrep, men ikke på bekostning av et portrettobjektiv. Du bruker jo stort sett portrettformat til - nettopp - portretter. Det sier seg selv at et skikkelig portrettobjektiv faktisk gjør at du tar bedre portretter, mens et vertikalgrep ikke gjør det. Bruker du ikke veldig tunge objektiver så faller også balanseargumentet ut. Batteri i underbuksen er også en fordel på Svalbard, men der har jeg aldri vært. Jeg ser i det hele tatt ingen grunn til å bruke penger på noe slik før du har den optikken du føler at du trenger. For mange her betyr det at du aldri får noe grep, i og med at mange føler at de trenger alt fra ultravidvinkel til 500mm, makro og tilt/shift. Da må en selvfølgelig kjøpe vertikalgrep på et tidligere tidspunkt. Selv kjøper jeg ikke noe slik før jeg har fått meg et bedre portrettobjektiv, i alle fall. Et minimum av god optikk bør være på plass før en slik mindre viktig utvidelse av utstyret blir aktuelt. Det blir i såfall feil prioritering, mener jeg. Pst: Marius; du må ikke starte et innlegg i en udramatisk diskusjon med en så krass formulering. Til dere andre; ikke begynn å kjefte på gutten for det. Han får nok pryl som det er, og fortjener egentlig ikke så mye kritikk. Edit: De aller fleste som kjøper vertikalgrep gjør det fordi de synes det ser kult ut. Jeg synes også det, og er også en motivasjon til å kjøpe når den dag kommer. Det bør likevel ikke føre til at du sitter med kitzoom og ikke noe portrettobjektiv for å få skikkelig utnyttelse av det. Endret 25. april 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 For å være litt edruelig så tror jeg ikke at faren for senebetennelse er overhengende uten vertikalgrep. Kanskje det skyldes min utrolig overlegne teknikk, men jeg har aldri opplevd noen smerte eller andre problemer ved å fotografere med kamera på høykant over lang tid.Senebetennelse er nå en ting, det avhenger mye av formen din. Men det er unektelig mer stødig å holde kameraet "normalt", spesielt hvis du skal holde det slik over lengre tid og kanskje vente på et motiv. Personlig eksempel: jeg har tatt en god del bilder under foredrag, da med en 80-200 f/2,8 på 1,3 kg hengt frempå kameraet. Mange av bildene er i portrettorientering, og når jeg sitter med kameraet i vertikal stilling og venter på et bra øyeblikk så er det utrolig mye mer behagelig å ha på batterigrep, og kameraet er også mye mer stødig. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Tung optikk er det beste argumentet for vertikalgrep. Også det å sitte "på post" med kamera klart i den posisjonen er et relativt godt argument, hvis det betyr at du må være hurtig til å skyte når øyeblikket inntreffer. Uansett ville jeg ikke montert 1,3 kg på huset for håndholdt fotografering uten vertikalgrep, så jeg skal langtfra motsi Sutekh i det. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Pst: Marius; du må ikke starte et innlegg i en udramatisk diskusjon med en så krass formulering. Til dere andre; ikke begynn å kjefte på gutten for det. Han får nok pryl som det er, og fortjener egentlig ikke så mye kritikk. Begynner å bli lei av at folk klager over hvor mye ekstra vekt det blir. At det er litt større er en ting, men vekten er ikke mye... Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Har selv 30D med originalt batterigrep med 2 batterier i. Synes at vekten blir bare bonus siden jeg føler det mer stabilt. Samtidig bedre batteri kapasitet, bedre å ta bilder vertikalt med tanke på ekstra shutter knapp + de andre nyttetastene. Ikke minst totalt sett bedre å holde i. Bonus med 30D(pluss resten av XXXD og XXD serien til Canon) så er det jo valgfritt. Om det skulle være dager/situasjoner der jeg ikke ønsker å ta med meg batterigrepet så bare demonterer jeg det + setter på batterliokket igjen. Putter da ekstra batteri i lomma. Har man 1D hus, så er det jo vertical grip som default i huset. Men beste tipset er prøv. Ta med kameraet og gå til buttikker som har det på lager, få satt det på og test å holde i det etc. Alternativt handler du på nettbutikk så har du 14 dagers angrefrist også. Eneste som kan fortelle "deg" om hva "du" vil ha er deg selv. Andre kan komme med råd og vink etc, men det er deg selv som til slutt tar valget og egenerfaring er beste metoden til å avgjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå