edge Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Heisann, Driver og vurderer å kjøpe et batterigrep til mitt D80. Men er det egentlig noen store fordeler med det annet enn at det er plass til to batterier? Kan jo likegreit kjøpe ett ekstra batteri i så fall? Hva tror folket? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Fordelen er at du kan bruke to batterier, og at det veksles automatisk til batteri2 når 1 er tomt. Man får også en utløser på grepet, som er _VELDIG_ grei å ha når man tar bilder i høydeformat Eks: Lenke til kommentar
edge Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Er fortsatt usikker Tror jeg går for et ekstra batteri for nå. Synes 1500 kroner for et batterigrep er 1500 kroner som jeg heller kan legge i stativ og portrettobjektiv Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Er fortsatt usikker Tror jeg går for et ekstra batteri for nå. Synes 1500 kroner for et batterigrep er 1500 kroner som jeg heller kan legge i stativ og portrettobjektiv Et ekstra batteri er en bedre investering spør du meg. Batterigrepet gjør at kameraet blir stort og klumpete å dra med seg, og det er da ikke så vanskelig å holde kameraet når man tar bilder i høydeformat med mindre man har senebetennelse eller lignende. Lenke til kommentar
aob Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 dersom du ser litt i forumet,finner du batterigrep for ca halve prisen Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Sjekk ebay. Mye 3. parts batterigrep fra 60$ inkl frakt. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Fordelen er at du får bedre vertikalgrep. Ekstrabatteriet er bare en bonus. Om det er verdt det eller ikke kommer an på bruksmønsteret ditt. Tar du mye bilder i portrettformat så sparer det deg for mye slit og potensiell senebetennelse. For min del har det vist seg mest nyttig i situasjoner hvor jeg holder kameraet vertikalt og venter på eller følger et motiv. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Er selv veldig fonøyd med batterigrepet på mitt 20D og som nevnt så er det mye bedre grep når man tar bilder i portrettformat. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Fordelen er at du kan bruke to batterier, og at det veksles automatisk til batteri2 når 1 er tomt. Man får også en utløser på grepet, som er _VELDIG_ grei å ha når man tar bilder i høydeformat Syns å ha lest at begge batteriene tappes jevnt. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Fordelen er at du kan bruke to batterier, og at det veksles automatisk til batteri2 når 1 er tomt. Man får også en utløser på grepet, som er _VELDIG_ grei å ha når man tar bilder i høydeformat Syns å ha lest at begge batteriene tappes jevnt. Ikke på D200 ihvertfall. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 - Slipper å bytte batteri. - Bedre vertikalgrep. Jeg tar mye bilder i portrettformat, og batterigrep er derfor en stor fordel. Mer stabilitet og ergonomi. - Ser tøft ut! Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Jeg vil si at batterigrep er den største oppfinnelsen i menneskehetens historie, etter den dype tallerken Det med ekstra batteri er en ting. Kanskje ikke så viktig, siden du godt kan ha ekstra batteri i lomma. Det at det kan være gunstig for å slippe å bli sliten i lanken etter lange økter i portrettformat er en annen ting. Heller ikke så fantastisk viktig for meg. Det jeg legger vekt på er at det gjør meg mer kreativ i forhold til å velge stående eller liggende format. Begge deler faller like naturlig. Se på bilder tatt med mobilkamera. De er nesten alltid i stående format. Ikke tilfeldig, det er nok mye fordi folk ikke tenker over muligheten av snu kamera. Når ergonomien er lagt til rett for begge deler, faller det lettere å velge det formatet som faller best for motivet. De fleste erfarer og at de blir stødigere med batterigrep. Det henger nok både sammen med den ekstra vekta, og det du generelt får bedre grep. Så du får altså billedstabilisator innebygget i huset. Da blir Nikon plutselig nesten like bra som Pentax Neida, det siste var selvfølgelig bare tull, men det stemmer at de fleste blir stødigere med batterigrep. Spesielt med litt framtunge obejkt/hus kombinasjoner, men også generelt. MaritimTim Endret 21. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
tomeny Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg bruker 40D med batterigrep pga likevekten man får i kamera mot objektivet. Og jeg får et realt godt grep i kamera. Og batterikapasiteten er "ubegrenset" Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Nå har jeg ikke prøvd batterigrep på mitt kamera. Jeg har lyst på ett, men jeg prioriterer å få noen skapelige objektiver på kameraet først. Dersom du har det, så er kanskje et batterigrep noe som bør vurderes. Du kan jo eventuellt ta en tur i en fotobutikk og få prøve ett. Så får du vurdere det da, om det er rett for det. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
sarc Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 I mitt tilfelle: E-1 + batterigrep + 50-200mm = perfekt balanse, både horisontalt og vertikalt. Batterigrepet står stort sett alltid på. Og som nemnt av andre, batteriet tar aldri slutt. Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg kjøpte et uoriginalt batterigrep på ebay med to stk batterier til den nette sum av 550 kroner. Har også testet et originalt og jeg merket virkelig ingen forskjell. Sjekk hva ebay har å tilby deg Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg ser at mnge anbefaler uorginalt batterigrep. Det kan selvfølgelig være en lur måte å spare penger på. Men jeg vil råde deg til en viss skepsis. Ikke alltid ergonomien er like god. MaritimTim Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 - Ser tøft ut! Kommer an på kameraet. På et lite "amatør-DSLR" som EOS 350D/400D, jfr. bildet av en EOS Rebel XTi lenger opp, ser det bare latterlig ut, litt som Aylar gjorde med silikon... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Syns å ha lest at begge batteriene tappes jevnt.Fra personlig erfaring kan jeg fortelle at MB-D80 tapper batteriene sekvensielt. Uoriginale batterigrep skal jeg ikke uttale meg om. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) - Ser tøft ut! Kommer an på kameraet. På et lite "amatør-DSLR" som EOS 350D/400D, jfr. bildet av en EOS Rebel XTi lenger opp, ser det bare latterlig ut, litt som Aylar gjorde med silikon... På 350/400/450D så er det vel egentlig mer vits å ha batterigrep for å gjøre det forjævlig lille grepet litt større? Edit: Forøvrig trenger det ikke å se så forjævlig ut; (Jippi til kjempefantastisk optikk på skolekamera; sigma 18-125...) Endret 21. april 2008 av sn0dig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå