Niskivara Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg lurer også på hva dette med verdenskatt går ut på, og hvordan det henger sammen med klimagasser. Gidder noen å forklare? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg lurer også på hva dette med verdenskatt går ut på, og hvordan det henger sammen med klimagasser. Gidder noen å forklare? Hvis vi forutsetter at det er riktig at for mye CO2 i atmosfæren fører til global oppvarming, og at ikke det er ønskelig, betyr det at vi blir nødt til å begrense mengden som slippes ut. Hvordan skal vi gjøre det? Det har ikke noe å si hvilket land som slipper det ut, siden det uansett vil spre seg over hele verden. Det betyr at CO2-utslipp kan sees på som en global ressurs, og det rettferdige blir å la alle land få sin andel. Siden noen land tjener mer på å slippe ut 1 kg CO2 enn andre land, vil det lønne seg for dem å kjøpe andeler (/kvoter) fra de som tjener mindre på å slippe dem ut. Det er denne transaksjonen de som er mot kvotesystemet kaller for verdensskatt, CO2-skatt ol. Hovedgrunnen er nok at det er relativt forutsigbart hva som vil skje. Uansett om man fordeler andeler etter folketall, areal, eller en kombinasjon, vil de landene som både slipper ut minst CO2, og tjener minst på å bruke den selv, være de fattige landene. Dermed vil et kvotesystem medføre at de rike landene overfører penger til de fattige. I tillegg til at det vil gjøre ting dyrere, blir det av konservative amerikanere sett på som snikinnføring av sosialisme. For dem er alt som kan forbindes med sosialisme djevelens verk. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hovedgrunnen er nok at det er relativt forutsigbart hva som vil skje. Uansett om man fordeler andeler etter folketall, areal, eller en kombinasjon, vil de landene som både slipper ut minst CO2, og tjener minst på å bruke den selv, være de fattige landene. Dermed vil et kvotesystem medføre at de rike landene overfører penger til de fattige. I tillegg til at det vil gjøre ting dyrere, blir det av konservative amerikanere sett på som snikinnføring av sosialisme. For dem er alt som kan forbindes med sosialisme djevelens verk. Å betale skatt for ødeleggelsen din bedrift gjør mot felles ressurser og natur er ikke et spesielt sosialist konsept. Milton Friedman, blant andre, har argumentert for lignende systemer. Og han var blant annet økonomisk rådgiver for Reagan, og har høy stjerne blant mange konservative. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ennå ikke helt forstår linken\konspirasjonsteorien, men pytt, pytt. Takk for forklaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå