Gå til innhold

Kjøpe via nettet eler handle over disk hjemme?

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvordan reglene er i Sverige, men ser på et forum der at flere personer har blitt nektet gratis reparasjon av et objektiv, med den grunn at det er kommet saft i linsa.

Det er altså reparatøren som hevder dette, bruker nekter, men må betale for rep.

Tviler ikke på at den Norske garantien er vel så god som noen annen.

Men alt avhenger av pris.

For å ta et eksempel:

F.eks Mikrobølgeovn kr 799 hos EL-Kjøp - forsikring 3 år kr 199.

Jeg kan ikke skjønne at folk bryr seg om slike forsikringer i det hele tatt.

Til Linken:

Kjøper du utstyr i USA over disk, må du betale avgift i USA (ca 7-10% - varierer etter stat).

Er litt usikker, men tror du slipper med momsen, dersom du betaler den der og da.

Håper noen kan bekrefte/avkrefte dette da det er aktuelt for meg også.

Og så over til fotzooming

Jeg må si jeg merker stor forskjell på hvordan jeg komponerer når jeg bruker fastoptikk i forhold til zoom. Er egentlig glad i motorer, men fotzooming og handfokusering er ok.

Endret av arela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke hvordan reglene er i Sverige, men ser på et forum der at flere personer har blitt nektet gratis reparasjon av et objektiv, med den grunn at det er kommet saft i linsa.

Det er altså reparatøren som hevder dette, bruker nekter, men må betale for rep.

I Norge skal verkstedet fremlegge bildebevis om kunden nekter for at det er deres feil. Noen verksted sender dette ut uoppfordret, mens andre gjør det på forespørsel. Blir stort sett helt stille fra kunden når vi opplyser om at vi har fått tilsendt bildebevis som de er velkomne til å få se (mange kunder som prøver seg på en lur en).

Vet noen her inne hevder at verkstedet prøver å lure kunder, men hva godt gjør det for dem? De får betalt uansett, enten av kunde om feilen er deres, eller av importør om det er fabrikasjonsfeil. Noen verksted har imidlertid en litt mindre toleransegrense før de kaller det støt/fukt/slitasjeskade.

Lenke til kommentar
Hei, er det noen som kjenner prosedyrene ved fortolling dersom man tar med seg et par objektiver fra f.eks NY og inn til Gardermoen? Er det da kun norsk mva som skal betales, eller påløper det noen ytterligere gebyrer? Og, betaler man der og da?

Rød eller Grønn sone?

Ved de fleste innreisesteder er det innført RØD og GRØNN sone. Når du passerer rød sone, erklærer du at du har med deg varer som det skal betales toll og avgifter for, og/eller som det kreves spesielle tillatelser å innføre. Velger du grønn sone, er det en erklæring om at du bare har toll- og avgiftsfrie varer, og at du ikke har med varer som krever spesielle tillatelser.

Er du i tvil, gå på rød sone og spør Tollvesenet.

Du kan gå på grønn sone når du bare har med toll- og avgiftsfrie varer innenfor tillatt kvote og verdigrense, og:

* varene er til deg eller til gave i privat sammenheng og ikke bestemt for salg eller ervervsmessig bruk,

* du selv bringer varene med deg, enten på deg eller i bagasjen, slik at varene kan legges fram når du passerer tollkontrollen. Varer som sendes, for eksempel som reisegods, vil ikke kunne innføres toll- og avgiftsfritt med mindre du får hånd om reisegodset før tollkontrollen.

Hvis bagasjen har kommet bort og derfor kommer senere, må du gå på rød sone og opplyse hva du har med deg i håndbagasjen og hva som befinner seg i den øvrige bagasjen.

Tollvesenet har rett til å foreta undersøkelse på personer, av bagasje og transportmidler. Du må selv foreta ut- og innpakking av kolli som forlanges undersøkt, og du plikter å svare på spørsmål fra Tollvesenet.

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

Verdigrense

I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000. Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet.

Reparasjon av varer i utlandet, også reparasjon av kjøretøy, omfattes av verdigrensen på NOK 6000/3000. Dersom verdien på reparasjonen overstiger verdigrensen, plikter du å betale eventuell toll og avgift for hele reparasjonens kostnad.

Når man betaler hos Tollvesenet betaler du kun moms, ingen gebyrer. Regner med du betaler der og da, siden loven/reglene sier at du skal ikke ta i bruk varene før moms/tollavg. er betalt. Men skal du betale moms må du sikkert gå på "rødt" eller være uheldig å bli stoppet.

Slik jeg leser dette/forstår dette: Du har kjøpt Ting X og Tang Y. X koster 5000kr. og Y koster 2000kr. Du kan velge hvilket av disse du vil betale moms for. Du velger Y, det er billigst. Tolker jeg dette rett eller helt på jordet?

Lenke til kommentar

Tror du har rett i det, dill-hole.

Men også greit å merke seg, at du kan bli "straffet" i form av bøter og/eller inndraging av utstyr om du går på grønn sone og blir kontrollert. Derfor er det, som det står i sitatet til dill-hole, best å gå på rød sone om man er usikker.

Lenke til kommentar
5års reklamasjonsrett er en vits, og mange store produsenter bryr seg ikke om den og godtar max 3 år.
Hva har du for grunnlag til å mene det? Har sendt inn mye kamera med elektronisk feil eller sensorfeil, og så lenge den er innenfor fem år, så går det stort sett på reklamasjon. Eneste gangene det kan være litt vrient, er hvis objektivet har låst seg. Da blir det ofte hevded at det er en slitedel.

Jeg ser at Best Buy oppgir 2 år reklamasjonstid på objektiver. Er det 2 år eller er det 5 år som gjelder? Regner med at butikkene prøver seg... :hrm:

Lenke til kommentar
Jeg ser at Best Buy oppgir 2 år reklamasjonstid på objektiver. Er det 2 år eller er det 5 år som gjelder? Regner med at butikkene prøver seg... :hrm:

Et objektiv må man da regne med at holder vesentlig lenger enn to år, og da er reklamasjonsretten fem år. Her bryter faktisk Best Buy loven, og noen burde tipse Forbrukerrådet om dem slik at de kan få en liten beskjed om hva som er rett og galt.

Jeg jobber selv i en fotobutikk, og informerer alltid om fem års reklamasjonsrett om kundene spør om garanti. Det gjelder uansett om jeg selger et kamera eller et objektiv.

Lenke til kommentar
I Norge skal verkstedet fremlegge bildebevis om kunden nekter for at det er deres feil.
Tror de mente at det var slik i Sverige også Super8, og det var vel mangel på slik dokumentasjon som startet hylekoret :-)

Jeg tror også at det er biligere å gå på rødt og fortolle varen, enn å bli tatt på grønt.

Jeg har også fortått det slik at om du har med en vare til kr 5999 og en vare til kr 10, så kan du velge hvilken du vil ta med tollfritt.

Den norske stat tar altså mere fra de som er dum, enn de som er oppegående, ....derfor er poker forbudt i Norge - staten spiller poker med oss.

Lenke til kommentar
Garanti

Mange produkter blir markedsført med at det følger en garanti. Garantien kan være gitt av produsenten, importøren eller selgeren. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden.

Forholdet til forbrukerkjøpsloven

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpslovens regler. Garantier er normalt ikke noe du har krav på å få. Enten du blir tilbudt en garanti eller ikke, vil forbrukerkjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den gjenstanden du har kjøpt. Selgeren kan med andre ord ikke innskrenke de rettighetene du har etter forbrukerkjøpsloven, men han står fritt til å gi deg bedre rettigheter enn det loven gir deg. Har selgeren gitt deg en garanti er han bundet av dette. Ifølge forbrukerkjøpsloven er den garantien selgeren har gitt deg rettslig bindende. Det vil si at du med forbrukerkjøpsloven i hånd kan kreve at selgeren oppfyller det han har lovet i garantien.

Reklamasjonsrett

Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Ved mange kjøp er det ikke avtalt noe spesielt med hensyn til varens kvalitet osv. Da har du etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring.

Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning – f.eks. lynnedslag. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering.

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.

:hmm:

Det er greit så lenge selger/importør ikke klarer å bevise at feilen er din. I dette tilfellet snakker vi om ett objektiv, som kan komme ut for en del ting. Kanskje litt fukt, kondens/klima forandringer og kanskje G-krefter?

Skal man være sikker, kjøp forsikring på produktene. Er det noen som har erfaringen om hva dette kan koste?

Jeg tror også at det er biligere å gå på rødt og fortolle varen, enn å bli tatt på grønt.

Jeg har også fortått det slik at om du har med en vare til kr 5999 og en vare til kr 10, så kan du velge hvilken du vil ta med tollfritt.

Den norske stat tar altså mere fra de som er dum, enn de som er oppegående, ....derfor er poker forbudt i Norge - staten spiller poker med oss.

Hvis det er slik jeg tolket det. Løp til "rødt" og fortoll de billigste varene :p

Endret av dill-hole
Lenke til kommentar
Skal man være sikker, kjøp forsikring på produktene. Er det noen som har erfaringen om hva dette kan koste?

Er man normalt forsiktig med tingene sine, er det statistisk sett en ulempe å kjøpe forsikring på alle mulige småting. Det er en grunn til at slike forsikringer tilbys, nettopp fordi de som tilbyr forsikringen tjener penger på det.

Sett heller de pengene du ellers hadde brukt på forsikring av småting inn på en egen konto. Personlig har jeg aldri kjøpt forsikring på småting, og med det jeg har spart på det, kunne jeg kjøpt et par nye kamera og en ny mobil om noe hadde blitt ødelagt.

Klart... ting man ikke kan miste uten at man går personlig konkurs (hus, hytte, bil, innbo osv...) er det klart man skal forsikre. Men småting man har råd til å miste, kan man fint ha en egen "forsikringskonto" for, og i tillegg få renter på den. Er man normalt forsiktig, vil man nok gå med et ganske stort overskudd i forhold til om man valgte å forsikre alle mulige småting.

Ellers går ofte kamera og mobiler på innboforsikring om man ødelegger de hjemme, og reiseforsikring om man ødelegger/mister de utenfor hjemmet.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Dere har sikkert rett. Men hvis man samler opp utstyr til en verdi av 50-100000kr. kan det lønne seg. Da jeg dreiv med akvariehobby hadde jeg ekstra forsikring på innbo rettet kun mot dette. Skulle det skje noe så fikk jeg dekket skader på innbo og akvarieutstyr. Da var det snakk om en verdi på 30-50000kr. på akvarie utstyret.

Lenke til kommentar
Dere har sikkert rett. Men hvis man samler opp utstyr til en verdi av 50-100000kr. kan det lønne seg. Da jeg dreiv med akvariehobby hadde jeg ekstra forsikring på innbo rettet kun mot dette. Skulle det skje noe så fikk jeg dekket skader på innbo og akvarieutstyr. Da var det snakk om en verdi på 30-50000kr. på akvarie utstyret.

Ja, men da snakker vi gjerne om ting man ikke har råd til å miste uten å nær gå konkurs, som jeg også skriver at er greit å forsikre, ihvertfall hvis du har med deg det meste av dette samtidig. Men da forsikrer man gjerne hele pakken samlet, ikke dings for dings (som ville blitt uforholdsmessig dyrt). DA kunne man heller satt disse pengene inn på en konto og brukt av denne om én og én ting ble ødelagt/stjålet/mistet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...