Gå til innhold

Hva gjør et strategispill bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine favoritter er:

 

Medieval 2: Total War

Medieval 2: Total War - Kingdoms

Rome: Total War

Rome: Total War - Barbarian Invasion

X-COM Enemy Unknown

X-COM Terror from the Deep

Dungeon Keeper

Company of Heroes

Company of Heroes - Opposing Fronts

Blitzkrieg + Expansions

Star Wars: Empire at War

Star Wars: Empire at War - Forces of Corruption

World in Conflict

Civilization IV

 

Jeg også liker best realistiske strategispill. Jeg spiller nesten ingen spill som jeg dømmer som urealistiske. Når jeg mener urealistisk så tenker jeg ikke på settingen, teknologien eller historien men mere på fysikk, skade osv.

 

Eks: Hvis du har en styrke med sverdmenn og en styrke med bueskyttere. En fiendestyrke kommer mot deg. Du skyter med bueskytterne mot styrken og så sender du sverdmennene mot fiendestyrken. Hvis du da fortsetter å skyte mot fiendestyrken så bør dine sverdmenn også risikere å bli truffet av bueskytterne.

 

Hvis ikke så ville jeg kalt det et urealistisk strategispill som heller mere mot hjerneløs action og ikke mot taktikk. Et strategispill bør ta hensyn til om fiendene står på høyere grunn enn dine egne eller omvendt etc. I veldig mange RTS spill så har man droppet dette og holdt seg til den veldig gammeldagse stilen man ser helt tilbake til Dune 2 og det første C&C.

 

Etter å ha spillt slikt som Total War serien noen år så blir jeg lettere irritert av spill som er så gammeldags. Det holder ikke med kjempefin grafikk og så kalle det "nytt".

Det blir jo bare det samme skvipet uten realisme.

Lenke til kommentar

Spiller mest Company of Heroes for tiden. Er nok det beste ww2 RTS spillet som er. Ikke nok med det men det har med seg nye ting inn i rts verdenen. Ting som dekningsbruk, flanking, supressing fire, et veldig dynamisk kampområde og et bra resurssystem.

Visuelt er det vel også noe av det flotteste som er i rts enda.

Folk trodde jo det var et fps/tps når trailerne kom hehe.

 

Age of Empires 2. Spilte dette vanvittig mye før og det hender vi tar det opp på lan osv :) Er nok det beste i Age serien ja.

 

Medieval serien er også skikkelig nice. Store slag der også moral spiller en stor rolle. Her er jo medieval 2 favoritten helt til kruttet kommer :p Kjekkest med pil og bue og store katapulter, yeah! Alltid kjekt og se når man klarer og vende kampen og sende fienden på flukt!

Lenke til kommentar

Jeg har aldri skjønt helt hva folk mener med at sci-fi spill er urealistiske. I stedet mener jeg vi bør dele selve ordet realisme inn i to kategorier: Vår realisme og spill-realisme. Vår realisme er det vi kjenner her på jorden i den virkelige verden. Kan vi gjøre det i virkeligheten kan vi gjøre det i spillet og vice versa. Men på den annen side har vi spill-realisme. Ta StarCraft som et eksempel. Det er ikke realistisk ifølge vår standard å ha to raser av romvesener i kamp med hverandre, men på den annen side er StarCraft veldig realistisk på sin eget måte. Alle de tre rasene følger de samme fysikklovene, naturlovene og alt det der, så når vi først vet hva zerg-rasen er i stand til vet vi hva den kommer til å bli i stand til. I StarCraft II får vi for eksempel nye enheter på alle sider, men de vil passe perfekt inn i rekkene da de vil føye seg etter realismen. Det gjør at vi ikke får bærbare mini-atomraketter og zerger som muterer og blir udødelige fordi kampen går litt dårlig. :)

 

Eller ta X-Com, som er nevnt før. Det handler selvsagt om romvesener som angriper jorden og er fint lite realistisk siden vi har alle mulige syke våpen vi aldri kunne drømt om i virkeligheten. Men på den annen side er alle de våpnene basert på teknologien til romvesenene og derfor realistisk på sin måte. Hadde romvesener faktisk angrepet jorden med slike våpen kunne vi ha laget alle våpnene i spillet på samme måte.

Lenke til kommentar
Spiller mest Company of Heroes for tiden. Er nok det beste ww2 RTS spillet som er. Ikke nok med det men det har med seg nye ting inn i rts verdenen. Ting som dekningsbruk, flanking, supressing fire, et veldig dynamisk kampområde og et bra resurssystem.

Visuelt er det vel også noe av det flotteste som er i rts enda.

Folk trodde jo det var et fps/tps når trailerne kom hehe.

 

Age of Empires 2. Spilte dette vanvittig mye før og det hender vi tar det opp på lan osv :) Er nok det beste i Age serien ja.

 

Medieval serien er også skikkelig nice. Store slag der også moral spiller en stor rolle. Her er jo medieval 2 favoritten helt til kruttet kommer :p Kjekkest med pil og bue og store katapulter, yeah! Alltid kjekt og se når man klarer og vende kampen og sende fienden på flukt!

Det spillet hørtes dritfett ut! Og omg :omg: det koster bare 69 spenn på cdon.com. *bestille*

Lenke til kommentar

er ikke star wars og alle spill der du går med våpen og skyter direkte på folk regnet som et fps spill og ikke som et strategispill? vil heller si at disse spillene går mer som et lagspill der du er en soldat og ikke en kommandør.

har lest flere steder der folk har sagt at cs er strategi spill og ikke fps, mener dette er feil.

 

de spillene jeg anser som går under strategi er bla: command and conquer, star craft, emipor eart, warcraft 3, age of empires, Rome Total War, heros 1, 2 og 3 osv...osv..

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...