Gå til innhold

Kjøpe objektiv i Japan - "svindyrt" i forohold til USA?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe 40D og 400mm f/5.6L når jeg skal til Japan. Har sjekket på nettet, og en kjede som heter Yodobashi skal visstnok være enormt stor og tilby det som trengs. Har sjekket nettsidene deres, og dette er resultatet (oversatt av Google Translator fra japansk til engelsk):

http://209.85.135.104/translate_c?hl=no&am...re/i/13435.html 169.600 yen = 8220,- NOK

http://209.85.135.104/translate_c?hl=no&am...i/74373519.html 105.800 yen = 5129,- NOK.

Hvis man sammenlikner prisen for selve kamerahuset, så er det nesten nøyaktig samme prisen som hvis man kjøper det fra f.eks. BH Photo&Video i USA. Men sjokket fikk jeg på objektivet. I USA koster dette omtrent $1100 = 5500,- NOK ca. Hvorfor koster ikke objektet rundt det samme i Japan som i USA, når kamerahuset gjør det?

Eller kanskje noen andre som har tips til billigere steder?

Endret av DawnDusk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor koster ikke objektet rundt det samme i Japan som i USA, når kamerahuset gjør det?

Det er 2 forskjellige land :!:

Hvorfor koster ikke kylling det samme i Norge som det gjør i Sverige?

Yen har holdt seg bra i kurs siden 2007, rundt 5kr. for 100yen

US dollar har falt fra 6,5 til 5kr. siden 2007.

Her finner du omregningkursene til "Toillvesenet", de fastsettes hver mandag og varer helt til søndag, altså 1 uke med samme kurs.

Det lønner seg å handle i britiskepund, amerikanske og canadiske dollar. CAD har sunket en god del i det siste, Fra 5,6 til 4,89kr/cad.

Lenke til kommentar
Hvis man sammenlikner prisen for selve kamerahuset, så er det nesten nøyaktig samme prisen som hvis man kjøper det fra f.eks. BH Photo&Video i USA. Men sjokket fikk jeg på objektivet. I USA koster dette omtrent $1100 = 5500,- NOK ca. Hvorfor koster ikke objektet rundt det samme i Japan som i USA, når kamerahuset gjør det?

Det kan tenkes at det er raskere omsetningshastighet og mindre lager på kamerahus i forhold til objektiv. Isåfall ble objektivet kjøpt inn til høyere dollarkurs, og deretter har dollarkursen sunket, slik at prisen i norske kroner blir lavere.

Om man får kamerahus kontinuerlig fra Japan inn til USA blir prisen selvsagt den samme i norske kroner, men høyere i USD etterhvert som dollaren synker.

Lenke til kommentar
Hvorfor koster ikke objektet rundt det samme i Japan som i USA, når kamerahuset gjør det?

Det er 2 forskjellige land :!:

Hvorfor koster ikke kylling det samme i Norge som det gjør i Sverige?

Grunnen til at jeg spurte om det, var fordi at man skulle tro prisnivået for de forskjellige tingene ville ligge på samme nivå. Altså at når kamerahusene i USA og Japan har samme pris iforhold til krona, så burde objektivene også ha det.

Men jeg kan i hvert fall takke Bherserk for et mye bedre svar, og god forklaring! :) For se hva som skjer til høsten da.

Endret av DawnDusk
Lenke til kommentar

Det er inkludert 5% moms på de japanske prisene, som man kan be om å få trukket fra idet man betaler om man skal ha med produktene ut av landet. Yodobashi driver også på med et poeng-system, hvor man får poeng verdt 10% av kjøpesummen, som man kan bruke av på neste kjøp, men ut fra hva jeg har lest så må man velge enten fradrag eller poeng.

Ellers så ser det ut til at Amazon.co.jp holder et lavere prisnivå enn Yodobashi, men det krever at du bestiller på nettet, og da må du enten holde deg et sted så lenge at du kan motta pakken eller kjenne noen som kan motta den for deg som du kan hente hos.

Canon EF 400mm f/5.6L - ¥151200

Canon EOS 40D - ¥117416

Forøvrig står det ¥128000 på 40D hos Yodobashi nå, så hvis du så det lavere så var det nok bare et begrenset tilbud.

Ellers så er det rimelig unødvendig å sammenligne med USA-priser om du ikke skal til USA. Japan er uansett mye billigere enn Norge.

Jeg skal som nevnt i denne tråden til Japan selv i sommer, og kan komme tilbake med erfaringer etter at jeg har besøkt butikkene.

Jeg ser for meg at jeg handler på Yodobashi og benytter meg av poengsystemet ettersom jeg skal ha flere ting og trenger ikke kjøpe alt samlet.

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Jeg var akkurat i Tokyo en tur, og trålet masse forretninger av alle slag.

Mitt inntrykk er det samme som deg, så å kjøpe optikk i Japan er bare å glemme.

Derimot er tilbehør betydelig billigere enn f.eks. i Norge, her kan man spare oppimot halve prisen.

Jeg handlet på Bic Camera, oversikt over butikker, en stor kjede som jeg følte meg komfortabel hos, fikk god service, og de hadde bedre priser enn f.eks. de jeg fant hos butikkene i Akihabara. (Electric city)

Ellers kan det anbefales, om du har interesse av det, å vandre litt i gatene på østsiden av Shinjuku station og kikke i fotobutikkene der. Der har de mye brukt utstyr, og faktisk ganske mye snadder. Vær litt obs på prisene, da noe er billig mens annet er dyrt.

Prisene ligger rundt det man får det for på ebay, fordelen er at du får se på og prøve obkjetivene før du kjøper.

Ellers kan jeg trøste deg med at det ikke er noen større vits i å planlegge store innkjøp av elektriske artikler der, prisene er etter min mening ikke så gode sammenlignet med Norge. Her igjen, tilbehør som headsets (kikket på Bose bl.a.) kan det være litt å spare på.

Bruk heller pengene på god mat, som det derimot er plenty av.

God tur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...