Gå til innhold

Kjøpe Canon 400mm f/5.6 L - en langvarig investering?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å oppgradere/oppdatere kamerautstyret fra 350D til 40D m/ 400mm f/5.6 L nå. Men jeg synes 400mm f/5.6 er en relativt dyr linse i forhold til hva jeg har fra før av (70-200 f/4L), og derfor må jeg bare spørre ekspertene på forumet her:

- Hvor lenge kan jeg regne med at den nye linsen vil vare? Jeg behandler alt jeg eier av utstyr veldig forsiktig, og denne linsen vil selvsagt ikke være noe unntak. Pleier disse objektivene å ha en lang levetid, eller hvordan er det?

Endret av DawnDusk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvalitetsoptikk er en god og lanvarig investering - og denne er intet unntak. Noe av det beste du får tak i om det er en 400mm du skal ha. Antaglig er det bare ett objektiv som presterer bedre (inkludert 300/2.8 + 1.4), og det er 400/2.8LIS (det til 60-70000...).

Men.

Det er ikke spesiellt lyssterkt og det har ikke IS. Et objektiv som 100-400L IS har samme lysstyrke, og på 400mm slettes ikke verst ytelse samt det meget nyttige IS funksjonen. I tillegg selvsagt brennviddene mellom 100 og 399...

Er det max ytesle OG kun 400mm som er av interesse -> 400/5.6L

Vil du ha noe litt mer fleksibelt og 'brukervennlig' -> 100-400L IS eller 300/4L IS pluss en 1.4X. Spesiellt 300mm objektivet er av høy klasse. Jeg ville valgt den (og har gjort det)...

Lenke til kommentar
Er du forsiktig med utstyret ditt, så kan du regne nok med å ha et slikt objektiv i 10 til 20 år; kanskje lenger.

Tom

Litt OT:

Har Canon lovet og ha EF feste til evig tid? Kjedelig hvis de bestemmer seg for å bytte til noe nytt og bedre..

Endret av Hoptikopter
Lenke til kommentar
Har Canon lovet og ha EF feste til evig tid? Kjedelig hvis de bestemmer seg for å bytte til noe nytt og bedre..
Markedet bestemmer, men nei, de har ikke lovet det. Men foreløpig er EF-fatningen uten spesielle begrensninger, slik den gamle FD-fatningen hadde, så det er ikke grunn til å tro at det vil skje med det aller første, for å si det sånn...
Lenke til kommentar
Er du forsiktig med utstyret ditt, så kan du regne nok med å ha et slikt objektiv i 10 til 20 år; kanskje lenger.

Tom

Litt OT:

Om noen frykter at Canon en dag vil komme med en pressemelding hvor de sier at nå er det siste kamera med EF feste laget, og 20-30 mill EF objektiv vil heretter ikke kunne benyttes på Canons speilreflekser - vel da har man ikke mange bekymringer ellers i livet :)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Hei!

Takk for svar! Jeg har vurdert veldig sterkt den løsning som ragamuffin foreslår, nemlig 300mm + 1,4x - spesielt siden jeg har extenderen allerede! Men ett spørsmål: Er IS så effektivt på 300mm som man vil ha det til, eller er dette mye gimikk også? Har skremmende erfaringer fra andre ting jeg har kjøpt hvor slike "fancy" ting skal koste mye, men gjør veldig lite. Er dette tilfellet på IS også, eller ligger det noe i det? :)

Lenke til kommentar

IS skal vel gi deg muligheten til 3 lukkertrinn lavere enn det du hadde hatt uten IS. På håndholdt tele er IS en utrolig fin funksjon, som gir deg lengre lukkertider og skaper et mer stabilt søkerbilde, slik at det blir lettere å komponere bildet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...