Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan kan Panto være lov?

WiiBoy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke slik at pengespill er forbudt i Norge, men det er er krav om tillatelse etter lotteriloven § 6. Når automatene forsvant skjedde det ved at tillatelsene ikke ble fornyet.

Har lest om dette før, og lotteritilsynet skal ha gitt sin velsignelse for dette pengespillet. Siden automaten er kommet antar jeg at departementet har gitt slik konsesjon.

Denne typen gevinstautomater skiller seg vesentlig fra de gamle spilleautomatene. Innsatsen er begrenset til tomgodset, og det er ingen som vil/kan spille seg fra gård og grunn på dette spillet alene. Uten at jeg kan si noe om avhengighet så knytter det vel seg mot en type spill, og ikke spill generelt? Den ekstra belastningen denne type automater kan ha vil da om mitt resonnement er riktig ikke vil føre til spillavhengighet. Det er jo også en mulig positiv miljøeffekt i at det blir mer attraktivt å pante tomgodset sitt.

Et interessant spørsmål er imidlertid hvordan 18 års grensen i lotteriloven § 8a kan håndheves for slike automater. Dette var forsåvidt et problem også for spilleautomatene, men panteautomater dekker primært et annet formål og barn har derfor en legitim bruk av disse automatene. Det vil være vanskeligere for betjeningen i butikker med slike automater å hindre at barn spiller, siden de ikke kan hindre barn i å bruke automatene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...