Gå til innhold

Mitt første DSLR - Nikon D40!


Anbefalte innlegg

Sandisk Extreme III Secure Digital 2GB, min 20MB sec read and write: koster 180kr på komplett.no

Hos japanfoto er Mai-tilbudet på det kortet til 349kr, latterlig at de kan ta dobble prisen. Men det er vel her de tjener pengene sine...

 

Det som er surt med komplett er jo at man får 100kr i frakt, finnes det nettbutikker som sender slike småting i brevsform? Syns jeg har lest om det en plass....

 

Har vært inne på en del sider, alle minnekortene ligger over 250kr + frakt, tror til syvende og sist at det lønner seg å gå til Japanphoto.

 

EDIT: Var innom prisguiden til hardware.no, et Sandisk Extreme III Secure Digital 2GB til 170kr + frakt hos pcutstyr.no

Endret av Natrich
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan begynne med et simpelt spm, som jeg helt sikkert finner i manualen eller på nett - så nå må du ikke bli hissig PMNormal ;)

 

Hvordan får jeg tatt bilder som er blurry/diffus i bakgrunnen, mens det som er i forgrunnen er klart? Feks et ansikt med blurry bakgrunn bak personen...

 

Et annet spm; Hvor mye er det å spare på å kjøpe minnekort og snutevæske feks på nettbutikk/ebay istedet for JP? Regner med de prøver å prakke på meg noe som de skal tjene litt penger på.

Slike spørsmål reagerer jeg da aldri på. Svaret er forresten stor blender og lang brennvidde på spørsmål 1.

 

Det jeg reagerer på er spørsmål som hvorfor blitsen hopper opp av seg selv på grønn firkant, og hvorfor den ikke gjør det på P. Hvordan forandrer jeg blender og lukkertid? Hvordan stiller jeg inn iso? Hvordan setter jeg på selvutløser? Hvordan tar jeg bilder i serie? Den slags spørsmål får man lett svar på i manualen.

 

Det dere kaller manualskrekk er noe jeg ikke forstår. Tror dere manualen biter, eller har dere et litt overdrevent syn på deres egne evner? Jeg som har brukt SLR, mellomformat, broadcastvideo og mange andre kameraer i over 25 år, men var såpass realistisk i mitt syn på mine evner til at jeg leste manualen til min 20D fra perm til perm da jeg kjøpte det. Jeg visste at mine evner ikke strakk til å utnytte en digital slr uten å sette meg skikkelig inn i det, selv om jeg kan utnytte de fleste analoge slr uten manual. Jeg skjønte med en gang at dette var for avansert med tanke på de utallige mulighetene, og så ingen vei utenom. Jeg er redd at det er litt alfa-hund innstilling som gjør at mange håper de slipper å lese manualen. Det er det jeg protesterer på. Jeg føler meg litt som en undersått når andre bruker meg til å lese manualen for dem, slik som rike mennesker som før i tiden hadde nanny til å oppdra barna sine. Hvis noen ønsker å lære noe som gjør dem i stand til å utnytte kunnskapene de får ved å lese manualen synes jeg det er helt flott.

Lenke til kommentar
Er det SANDISK som er det beste eller?

 

Når det gjeldere væske, så blir den så liten som mulig snutevæske. Var på JP forrige uke og såg på en LowePro væske, men den någ på 399 trur eg. Får bare plass til kamera med kit på der, noe som er det jeg er ute etter.

 

Vet ikke, men jeg kjøpte et Sandisk Extreme III 2Gb. Da skal det i alle fall ikke stå på kortet...

 

Har ei 4 år gammel LowePro veske til videokamerat. Kan neste ikke se at den er brukt selvom den har vært over det meste av verden. Er veldig fornøyd med kvaliteten. Til D40-en kjøpte jeg en Vanguard I4Z for det var det eneste de hadde i butikken hvor jeg kjøpte kameraet på tilbud. Den er grei. :-)

Lenke til kommentar

Ang. Lowepro-vesker så er det nok det som er mest fornuftig å gå for om man skal ha en god veske. Var på et infomøte om Lowepro, og ble imponert over hvordan hver eneste liten detalj i veskene er gjennomtenkt og gjennomarbeidet. Lowepro får mange gode råd og tips fra den norske importøren, som de faktisk implementerer i veskene, slik at de på mange måter er tilpasset det nordiske klimaet. Glidelåsene er laget på en finurlig måte, slik at fukt ikke skal slippe så lett inn blant annet. Det var, i følge den norske importøren, deres forslag.

 

Er en hel del andre grunner til å velge Lowepro... da er kameraet ditt best mulig beskyttet, og du har en veske som vil vare i mange, mange år.

Lenke til kommentar
Kjøpte det for ca en time siden...

 

Jeg har hittil funnet tre ting som irriterer meg over D40.

 

...

 

Det kan være lurt å prøve et kamera i mer enn en time før du klager?

Les manualen før du irriterer deg mer. Du kan også lese denne bruker veiledningen:

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/d40/users-guide/index.htm

 

om du ser litt bedre etter så ser du at første innlegg ble publisert 21/04-2008 : 14:38, og at det sist var redigert 23/04-2008 : 18:55, altså over to dager senere skrev jeg tingene jeg irriterte meg over. :p to dager er ikke så lenge det heller, men men..

Lenke til kommentar
om du ser litt bedre etter så ser du at første innlegg ble publisert 21/04-2008 : 14:38, og at det sist var redigert 23/04-2008 : 18:55, altså over to dager senere skrev jeg tingene jeg irriterte meg over. :p to dager er ikke så lenge det heller, men men..

 

Jeg ser ikke noe EDIT...

Men uansett, jeg har hatt D40 i en uke, har ikke funnet en ting å sett fingeren på.

Et godt råd er å lese manualen, når jeg fikk mitt D40 fulgte det med en manual og CDmanual, så viss du liker å lese ting via PC kan det være idèen ;)

Lenke til kommentar

Ser mange snakker om batterigrep/ekstra batteri til kameraene. Hvor lang batteritid er det egentlig med originalbatteriet som følger med? Kan man ta flere hundre bilder før det går ut eller virker som det er mye mindre egentlig når så mange snakker om ekstrabatteri!

Lenke til kommentar

jeg har merket/og lest et sted (i manualen kansje? :p) at en utføre 4-500 eksponeringer på standardbatteriet uten blitz. Selv synes jeg egentlig det var litt lite, siden mitt Fuji FinePix F10 har ganske mye lenger batteritid..

Har også vurdert batterigrep/nytt batteri i det hele tatt, men ser at det koster jo skjorta

Lenke til kommentar
jeg har merket/og lest et sted (i manualen kansje? :p) at en utføre 4-500 eksponeringer på standardbatteriet uten blitz. Selv synes jeg egentlig det var litt lite, siden mitt Fuji FinePix F10 har ganske mye lenger batteritid..

Har også vurdert batterigrep/nytt batteri i det hele tatt, men ser at det koster jo skjorta

 

Jeg hadde ca 620 eksponeringer før jeg trengte å lade batteriet. Det var med og uten blits. Fuji F31fd til kona klarer ikke det. Uansett du trenger ikke bekymre deg. Ladingen tar bare 90 minutter også...

Lenke til kommentar
jeg har merket/og lest et sted (i manualen kansje? :p) at en utføre 4-500 eksponeringer på standardbatteriet uten blitz. Selv synes jeg egentlig det var litt lite, siden mitt Fuji FinePix F10 har ganske mye lenger batteritid..

Har også vurdert batterigrep/nytt batteri i det hele tatt, men ser at det koster jo skjorta

 

Jeg hadde ca 620 eksponeringer før jeg trengte å lade batteriet. Det var med og uten blits. Fuji F31fd til kona klarer ikke det. Uansett du trenger ikke bekymre deg. Ladingen tar bare 90 minutter også...

 

Typisk for denne batteritypen er at de yter best når de klattlades. Man bør helst unngå å tømme dem helt for ofte, men legge dem på lading når det nærmer seg halvfullt. Gamle oppladbare batterier(husker ikke benevnelsen på dem) skulle man tømme helt før man ladet dem igjen.

 

Fin artikkel her

Endret av Petteram
Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å bytte ut mitt 55-200mm med et 70-300mm 1:2 makro-objektiv fra Tamron -synspunkter? ^^

hvordan tar man nærbilder? får jo ikke fokusert på nært hold jo! (sikkert jeg som gjør grundig feil :p)

Hvilket objektiv bruker du når du skal ta nærbilder?

Første bud er å bruke en 18mm til f.eks 55mm. det er nærmest umulig å ta bilder med 50-200mm. Og viss det blir ufokusert kan det være du står fornærme...

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

jau, så det på produktbildene av det 70-300 objektivet :)

men det jeg lurer på er hvordan jeg tar gode nærbilder med mitt 18-55 eller 55-200. det vill jo ikke akkurat fokusere noe særlig på litt nært hold.. men det er vell kanskje derfor en har makro-objektiver? :)

hva er forresten forskjellen mellom 1:2 og 1:1?

Lenke til kommentar
men det jeg lurer på er hvordan jeg tar gode nærbilder med mitt 18-55 eller 55-200. det vill jo ikke akkurat fokusere noe særlig på litt nært hold.. men det er vell kanskje derfor en har makro-objektiver? :)

 

Det jeg pleier å gjøre viss det er ufokusert er å gå litt tilbake og/eller prøve Manuel fokus på objektivet, du kan også gå litt tilbake og zoome litt. Jeg vil tro at det er best med 18-55mm til nærbilder.

Endret av Natrich
Lenke til kommentar
Typisk for denne batteritypen er at de yter best når de klattlades. Man bør helst unngå å tømme dem helt for ofte, men legge dem på lading når det nærmer seg halvfullt. Gamle oppladbare batterier(husker ikke benevnelsen på dem) skulle man tømme helt før man ladet dem igjen.

 

Fin artikkel her

 

Jepp. Batteriet var ikke helt flatt dog. Kameraet ville ikke ta flere bilder, men LCDen virket fortsatt :).

Lenke til kommentar
jau, så det på produktbildene av det 70-300 objektivet :)

men det jeg lurer på er hvordan jeg tar gode nærbilder med mitt 18-55 eller 55-200. det vill jo ikke akkurat fokusere noe særlig på litt nært hold.. men det er vell kanskje derfor en har makro-objektiver? :)

hva er forresten forskjellen mellom 1:2 og 1:1?

1:2 betyr halvparten av naturlig størrelse. Det som gjengis inni kameraet er halvparten av virkeligheten.

1:1 betyr naturlig størrelse. Det som er inni kameraet er like stort som i virkeligheten.

 

Men i mange tilfeller betyr dette et utsnitt. Tenk deg et objekt som er 1 meter høyt. Bildebrikken din er ikke stor nok til mer enn bare litt av dette. Da opplever vi plutselig bildet som en forstørrelse, fordi vi forstørrer opp igjen det utsnittet som bildebrikken har registrert.

 

Vær ellers oppmerksom på at ved 1:1 går det bort masse lys. Du taper 2 blenderverdier! Det betyr bl.a. at du kan få problemer med autofokus, fordi den ikke fungerer ved lavere lysstyrke enn blender 5,6. I tillegg får du ekstremt liten dybdeskarphet.

Endret av Ivar_Schiager
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...