Gå til innhold

Mitt første DSLR - Nikon D40!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quotefunksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Det synes vi alle, og derfor er det enda mindre grunn til å be andre lese den for deg.

Snakk for deg selv.

;-)

Jeg synes bruksanvisningen er kjekk å ha og gøy å lese. Jeg ønsker fortest mulig å finne ut hva jeg kan gjøre og hvordan jeg gjør det.

Samtidig ser jeg at D40 har flere måter å utføre det samme på. Noe for en hver smak. (Denne siste med blitsknappen og programhjulet hadde jeg helt oversett.)

:-)

Lenke til kommentar

Hei !

Gratulerer med nytt kamera,er enig med deg at manualer er noe herk, men av og til må vi bare krype til korset.

Ta deg en time med manualen og kameraet så skal du se det meste ordner seg.

Hilsen

en som også er Tomrefjording

Lenke til kommentar
Det synes vi alle, og derfor er det enda mindre grunn til å be andre lese den for deg.

Snakk for deg selv.

;-)

Jeg synes bruksanvisningen er kjekk å ha og gøy å lese. Jeg ønsker fortest mulig å finne ut hva jeg kan gjøre og hvordan jeg gjør det.

Samtidig ser jeg at D40 har flere måter å utføre det samme på. Noe for en hver smak. (Denne siste med blitsknappen og programhjulet hadde jeg helt oversett.)

:-)

Jeg tror du leste innlegget mitt feil. Alle på Akam vet at jeg er en stor tilhenger av å lese bruksanvisninger, og ofte gir RTFM-meldinger, om ikke med så hardt språk. Jeg er heller litt ironisk, slik som her. Jeg synes det er gøy å lese bruksanvisninger som jeg forstår, og så vanskelige er ikke bruksanvisningene til et digitalkamera. dessverre lider mange menn av en håpløs redsel for å åpne manualer. Forstå det den som kan. For meg er det helt absurd at noen uten erfaring med slr fra før ikke gidder å lese manualen skikkelig. Ingen uten tidligere erfaring kan utnytte mulighetene til en digital speilrefleks uten å lese manualen. Det er heller ikke mulig å spørre et forum om alt mulig rart for å til slutt lære seg å bruke det. Jeg trodde det var ganske klart i mitt innlegg at jeg synes det er litt frekt å ha den innstillingen. "Jeg vet at det står i manualen, men synes at det er greiere å få andre til å lese det for meg, for jeg gidder ikke gjøre det selv" er det eneste jeg leser ut av slike tråder. Det er en håpløs innstilling.

Lenke til kommentar

Det var da enda godt. (At jeg oppfatta deg feil)

:yes:

Nå har ikke jeg D40 selv, så den manualen har jeg ikke lest. Jeg har derimot D40X. Det er inne til rensing (!!!)og jeg har fått et lånekamera D40.

Gjett hva jeg ville teste ut?

Jeg har sett en del rundt synkroniseringstiden og "hacking" av denne. Med min "gode gamle" National PE 3057 får jeg synkronisering på ALLE lukkertider! Litt mindre lys på 1/4000 sekund, men det gikk.

:D

Så langt jeg ser er det ikke særlig mange andre kamera som gjør det - til den prisen. Det står det vel ikke noe om i manualen til D40? Jeg håper ikke Nikon slutter å levere denne modellen før jeg tar meg råd til et hus til!

Lenke til kommentar
har ikke sagt at jeg ikke leser manualen, men at den er drit og jeg vil si lite beskrivende. har ikke noe manual-skrekk. har lest de fleste manualene til feks både surroundrecivern min, til og med til sub'en min.

Jeg beklager hvis du følte deg som et angrep. Det ble nok mer en prinsipiell diskusjon etter hvert. Mange synes som deg at manualer er litt håpløse, men det er ofte på grunn av at de møter på en del faguttrykk. Jeg synes at graden av fagspråk er ganske moderat, men kan forstå hvorfor noen bli litt forvirret. Stort sett er manualene ikke veldig dårlig skrevet, og det er en forståelig gang i forklaringene. Det som er uklart kan ofte løses med å google på faguttrykket du ikke forstår, eller å lese fotokompendiet til Per Otto samtidig.

 

Fotografering med slr er ganske komplisert hvis man forlater tryggheten i den grønne modusen. Skal du foreta bevisste valg, og ikke overlate det til kameraets prosessor, må du vite hva du gjør. Du må derfor ta læreprosessen på alvor, og sette deg skikkelig inn i både manual samt litt kamera- og fototeori. Kompendiet du finner under Fotografering her på forumet er greit til å fylle de siste temaene. Det dukker alltid opp ting som du har behov for å spørre oss om, men spar spørsmålene til du har kommet over de mest grunnleggende problemene. Innstillinger og slike ting er faktisk godt nok beskrevet i manualen, hvis du legger litt innsats i å finne ut hva ukjente ord betyr. Du virker oppegående nok til å få det til. Det er så mye som du må lære at det blir for mye hvis du skal spørre om hver enkle lille ting, så du slipper ikke unna det å tyde manualen. Du er uansett nødt til å bli "venner" med manualen, for det blir for mye forlangt av oss å fungere som oversettere av manualer.

 

Noen ganger finner man ikke fram til en funksjon, selv etter å ha forsøkt å gjøre alt etter læreboken. Da er det ofte en liten detalj man gjør feil. Det kan godt hende at det hender deg også. Det er ikke noe galt i det. Det er akkurat som med dysleksi. For en dyslektiker kan det hjelpe med en litt annerledes forklaring. Det er likevel for de fleste nok med manual og litt alternativ lesning, som Digital Fotografering i Praksis av Magnar Fjørtoft.

 

Det var ikke meningen å være vanskelig, selv om jeg sikkert fremstår slik. Jeg tolket ditt svar dithen at du ikke gidder å lese manualen fordi den suger, for det har mange andre brukt som årsak til å stille veldig grunnleggende spørsmål. Nå viste det seg at du har lest den, men synes at den forklarer ting dårlig. Det kan nok stemme, men jeg vil heller anbefale deg å supplere den med noe koselig sengelektyre. En god ide er å lese den nevne boken av Fjørtoft på sengen i en periode, mens du samtidig tar de fleste bildene på full auto. Underveis kan du finne ut hvordan du gjør det du leser om i boken, slik at du leser kun informasjonen om for eksempel hvordan du stiller lukker og blender helt manuelt, eller hvordan du bruker iso på en hensiktsmessig måte. Det er kanskje den beste måten å lære på for en som er helt fersk innen avansert fotografering. Det er nemlig mye vanskeligere å beherske enn en surroundreceiver, selv om sistnevnte har mange avanserte innstillinger.

 

Lykke til og velkommen med andre spørsmål. Jeg skal ikke være så streng som jeg virker. Jeg regner med at du kommer til å komme med spørsmål når du står helt fast, etter å ha lagt innsats i forsøket på å få det til på egenhånd.

Lenke til kommentar

Hehe mange geniale spørsmål og svar her. Må si meg litt enig med deg viite, har litt manual skrekk selv jeg. Liker bedre å trykke og prøve meg fram, men som totalt nybegynner selv når det gjelder SLR så frykter jeg at jeg må åpne manualen selv litt også.

 

Kommer nok til å gå for JP sitt tilbud på D40 ink kit - 2999kr innen de nærmeste dagene.

 

Så da blir det nok flere nybegynner spm her i tråden, uten at eg skal hijacke tråden din totalt då! Kanskje lurer vi på mye av det samme uansett.

 

Jeg kan begynne med et simpelt spm, som jeg helt sikkert finner i manualen eller på nett - så nå må du ikke bli hissig PMNormal ;)

 

Hvordan får jeg tatt bilder som er blurry/diffus i bakgrunnen, mens det som er i forgrunnen er klart? Feks et ansikt med blurry bakgrunn bak personen...

 

Et annet spm; Hvor mye er det å spare på å kjøpe minnekort og snutevæske feks på nettbutikk/ebay istedet for JP? Regner med de prøver å prakke på meg noe som de skal tjene litt penger på.

Endret av Fre_ZZe
Lenke til kommentar
Hvordan får jeg tatt bilder som er blurry/diffus i bakgrunnen, mens det som er i forgrunnen er klart? Feks et ansikt med blurry bakgrunn bak personen...

 

Et annet spm; Hvor mye er det å spare på å kjøpe minnekort og snutevæske feks på nettbutikk/ebay istedet for JP? Regner med de prøver å prakke på meg noe som de skal tjene litt penger på.

 

Zoom inn på ansiktet som er ikke så langt fra kamera :-)

 

Sjekk hva de skal ha for minnekort i nettbutikker (ville anbefalt et raskt kort slik at du kan ta seriebilder) og hør hva de skal ha i butikken. Jeg lover deg at du ikke ønsker å venter i dager på et minnekort for du får ikke brukt kameraet ditt uten...

 

Kjøp veske så fort som mulig også. Finn ei som passer det du skal ha med deg. Kan kanskje være lurt å kjøpe ei som er liten og passer til kameraet. Greit når du skal dra det med deg på tur og ikke skal ha med fler objektiver. Men du må bestemme det selv. Jeg ville dog heller prøvd og sett på vesker enn å bestille over nettet.

 

ebay? Har du så god tid?

 

PS: Les denne mens du venter :-) http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm#intro

(samt brukerveiledningen jeg linket til over)

Lenke til kommentar
Jeg kan begynne med et simpelt spm, som jeg helt sikkert finner i manualen eller på nett - så nå må du ikke bli hissig PMNormal ;)

 

Hvordan får jeg tatt bilder som er blurry/diffus i bakgrunnen, mens det som er i forgrunnen er klart? Feks et ansikt med blurry bakgrunn bak personen...

Du finner det i fotokompendiet her på forumet, eller i en halvbra fotobok...

 

Og enkelt forklart er svaret: bruk stor blenderåpning.

 

Utover det vil jeg egentlig bare anbefale deg å lese om fenomenet skarphetsdybde (depth of field på nynorsk).

Lenke til kommentar

Har lest litt og skal lese mer.

Har et sd kort liggende, til et kompaktkamera som eg tenkte eg skulle bruke mens jeg ventet. Men må nesten se på pris først, for å se om det er verdt å vente på.

Er det SANDISK som er det beste eller?

 

Når det gjeldere væske, så blir den så liten som mulig snutevæske. Var på JP forrige uke og såg på en LowePro væske, men den någ på 399 trur eg. Får bare plass til kamera med kit på der, noe som er det jeg er ute etter.

Kanskje de har væsker andre plasser i byn også som jeg kan se på, var litt lame den lowepro væska egentlig - vil ha en som er tilnærmet helsvart og ikke skille seg sånn ut.

Takke for linker til brukerveiledning og rockwell...

Lenke til kommentar
Har lest litt og skal lese mer.

Har et sd kort liggende, til et kompaktkamera som eg tenkte eg skulle bruke mens jeg ventet. Men må nesten se på pris først, for å se om det er verdt å vente på.

Er det SANDISK som er det beste eller?

 

Når det gjelder minnekort så er Sandisk best, vet at Nikon også støtter Toshiba, Panasonic og Lexar. Når jeg har hos JapanPhoto fikk jeg anbefalt Sandisk.

Jeg har et Sandisk Extrem III 2GB (har DSLR D40 selv), tar ca 3-4 bilder i sekundet.

Ikke opplevd noe negativt med SD, husk at når du bruker minnekortet for første gang i ditt DSLR så må det formateres i kamerat ikke i PC, viss du gjør det på PC kan det skade minnekortet. :)

Lenke til kommentar

Sandisk Extreme III Secure Digital 2GB, min 20MB sec read and write: koster 180kr på komplett.no

Hos japanfoto er Mai-tilbudet på det kortet til 349kr, latterlig at de kan ta dobble prisen. Men det er vel her de tjener pengene sine...

 

Det som er surt med komplett er jo at man får 100kr i frakt, finnes det nettbutikker som sender slike småting i brevsform? Syns jeg har lest om det en plass....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...