Gå til innhold

Mitt første DSLR - Nikon D40!

Anbefalte innlegg

Da har jeg kjøpt mitt første digitale speilreflekskamra - Nikon D40!

Kjøpte det for ca en time siden, sammen med et Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G ED, samt kit-objektivet på 18-55mm. Også et 2GB-minnekort av ok-kvalitet til jeg finner ut hva jeg trenger.

Mine erfaringer osv vil komme her. Sitter på jobb og gleder meg som en unge til å komme hjem! :)

diskuterte tidligere i denne tråden

Jeg har hittil funnet tre ting som irriterer meg over D40.

1. om du tar bilder på manuell, og du tar et bilde og prøver å skynde deg å kutte litt blendertid så -obs! der rullet du bortover bildene istedenfor å stille lukkertia! selvsagt går det jo ann å ta av bidlevisninga men du vil jo gjerne se resultatet.. Så da må du ta bildet, så trykke på INFO-knappen og så kan du justere..

2. blitzen kommer alltid opp om det er litt mørkt. Det burde absolutt vært mulig å skru den av, sette den til auto osv manuelt på alle programmene!

3. når du ikke får ting i fokus eller kameraet synes du er for nært eller i feil vinkel om du prøver å ta litt nærbilder nekter det, i enkelte tilfeller går det greit på manuell men HALLO?

Endret av viiite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har jeg kjøpt mitt første digitale speilreflekskamra - Nikon D40!

Kjøpte det for ca en time siden, sammen med et Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G ED, samt kit-objektivet på 18-55mm. Også et 2GB-minnekort av ok-kvalitet til jeg finner ut hva jeg trenger.

Mine erfaringer osv vil komme her. Sitter på jobb og gleder meg som en unge til å komme hjem! :)

diskuterte tidligere i denne tråden

Gratulerer!

Tipper du vil få stor glede av den.

Et lite tips, last ned og les user-guiden til Ken Rockwell fra denne siden.

Han elsker det kameraet....

Lenke til kommentar
Gratulerer!

Jeg slenger meg på i rekken av gratulanter.

Når det gjelder guiden til Rockwell, så er det en liten ting du skal passe på. Han elsker sterke farger, på grensen av det unaturlige; så det er kanskje en ide å ikke endre bildeinstillingene like hardt.

Tom

Lenke til kommentar
Gratulerer!

Når det gjelder guiden til Rockwell, så er det en liten ting du skal passe på. Han elsker sterke farger, på grensen av det unaturlige; så det er kanskje en ide å ikke endre bildeinstillingene like hardt.

Tom

Nå elsker jeg sterke farger jeg også og derfor har jeg fulgt guiden til punkt og prikke både på D40en og D80en. :!:

Endret av Petteram
Lenke til kommentar
Gratulerer!

Tom

Nå elsker jeg sterke farger jeg også og derfor har jeg fulgt guiden til punkt og prikke både på D40en og D80en. :!:

Og et par brukbare bilder har det jo også blitt ...

Tom

Lenke til kommentar

takker for gratulasjonene :) har tatt noen bilder for å teste. Mest med 55-200-en. Tar jo helt OK bilder i fult sollys opp på fjellet her. Men VR hadde ikke skada. Får se om jeg kjøper et arrgere VR-objektiv senere.

noen som har tips til fotobagg!? :) Bør ha plass til kamera og to objektiv. Helst snuteveske, ikke så alt for stor..

Lenke til kommentar
Da har jeg fått kjøpt meg både veske og UV-filter!

Valget falt på en LowePro TLZ2 (zoom 2?) samt et HOYA HMC Multi-Coated 52mm filter.

Får håpe det var et bra valg :p

Hvor handlet du og hva ble prisen på det?

Var selv innom JP igår, fikk holde D40 og sjekket hvordan den låg i en LowePro væske. Ble mindre å dragse på en hva jeg hadde trudd faktisk. Hørte også rykter om at det kunne være lurt å kjøpe væsker på ebay, mye originalt og sikkert mye fake til billige priser.

Når det gjelder UV-filteret har du det primært på for å beskytte linsa eller har det en effekt på bildene og? Nærmer seg ferie for min del og da må jeg ha kamera kjøpt, så det blir nok D40, med mindre Olympus-E510 synker til 3k ;)

Lenke til kommentar
1. om du tar bilder på manuell, og du tar et bilde og prøver å skynde deg å kutte litt blendertid så -obs! der rullet du bortover bildene istedenfor å stille lukkertia! selvsagt går det jo ann å ta av bidlevisninga men du vil jo gjerne se resultatet.. Så da må du ta bildet, så trykke på INFO-knappen og så kan du justere..
Alternativt kan du venne deg til å gi utløseren et halv-trykk (akkurat som når du skal fokusere uten å ta bilde) før du gjør noe annet. Da går du nemlig ut av bildevisning.

(Vel, du gjør det på D80 i hvert fall, og jeg vil bli svært overrasket hvis det ikke er det samme på D40)

2. blitzen kommer alltid opp om det er litt mørkt. Det burde absolutt vært mulig å skru den av, sette den til auto osv manuelt på alle programmene!
Hm. Har ikke D40 en "auto uten blits"-innstilling på kontrollhjulet, da? :hmm:

Og jeg mener blitsen bare hopper opp av seg selv i vanlig grønn Auto-modus (igjen så er det i hvert fall slik på D80). I f.eks. blender- og lukkerprioritetsmodus spretter den bare opp når du trykker på blits-knappen.

3. når du ikke får ting i fokus eller kameraet synes du er for nært eller i feil vinkel om du prøver å ta litt nærbilder nekter det, i enkelte tilfeller går det greit på manuell men HALLO?
Er du obs på hva fokuspunktene "ser" når du prøver å fokusere?

En av tingene med fasedetekterende autofokussystemer (m.a.o. dem du finner i alle digitale speilreflekskameraer) er at de trenger en viss grad av varierende lysintensitet i den delen av bildet de har å jobbe med. Hvis de aktive fokuspunktene bare ser en tilnærmet ensfarget flate så klarer de ikke å detektere om motivet er i fokus eller ikke. Et vanlig tips er å fokusere på et kontrastrikt område og så bruke fokuslås og rekomponere bildet etterpå.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
En av tingene med fasedetekterende autofokussystemer (m.a.o. dem du finner i alle digitale speilreflekskameraer) er at de trenger en viss grad av varierende lysintensitet i den delen av bildet de har å jobbe med. Hvis de aktive fokuspunktene bare ser en tilnærmet ensfarget flate så klarer de ikke å detektere om motivet er i fokus eller ikke. Et vanlig tips er å fokusere på et kontrastrikt område og så bruke fokuslås og rekomponere bildet etterpå.
Det gjelder jo forøvrig kontrastdetekterende autofokus også...
Lenke til kommentar
Alternativt kan du venne deg til å gi utløseren et halv-trykk (akkurat som når du skal fokusere uten å ta bilde) før du gjør noe annet. Da går du nemlig ut av bildevisning.

Jepp! Alternativt kan man vel også slå av auto-review (slik jeg har gjort på mine), sånn at bildet ikke popper opp automatisk.

Hm. Har ikke D40 en "auto uten blits"-innstilling på kontrollhjulet, da? :hmm:

D40 har, som du sier, en auto-uten-blits modus. Ellers er det jo slik at man bruker auto og motivprogrammene fordi man antar at automatikken i kameraet vet best - det omfatter selvsagt også når blitsen skal brukes.

[...]

Når du bruker autofokus i single shot-modus (AF-S), så nekter kameraet å ta bilder som ikke er i fokus. Benytter du kontinuerlig autofokus (AF-C) eller manuellfokus, så tar kameraet bildet når du trykker inn utløseren, uten å vurdere om bildet er i fokus eller ikke. På proffere modeller kan dette konfigureres.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

ang 1: ja, det går å trykke ned utløserknappen sånn halvveis ja. Fant ut dette i går, men fremdeles synes jeg det er teit! du har jo piltastene til å bla i bildene...

ang 2: har auto-blitz av -funksjon også ja, men de andre programmene (i vertfall de jeg har prøvd, feks landskap) har blitz av, og noen har auto. Jeg synes det burde være mulig å velge enten av,auto eller på osv i det hele tatt, på alle programmene.

ang 3: det burde jo for pokker være mulig å ta bidler selv om 'ingenting' er i fokus :p (jeg er svaksynt så det er ikke alt jeg får med meg gjennom den lille søkern(?) :p )

en annen ting jeg synes er litt rart som ejg la merke til i går er at når jeg zoomer helt inn med 18-55mm, så blir det mer uklart enn når jeg bruker 55-200. Ok du 'kommer nærmere' med 55-200 men fremdeles burde 55-200 være mer følsom på bevegelse.. kan hende det er jeg som blir påvirket psykisk og videre ikke greier å holde 18-55mm rolig nok :p

Lenke til kommentar
ang 3: det burde jo for pokker være mulig å ta bidler selv om 'ingenting' er i fokus :p (jeg er svaksynt så det er ikke alt jeg får med meg gjennom den lille søkern(?) :p )
Som Anew sier, bruk kontinuerlig fokus (AF-C) i stedet for single shot (AF-S), så tar kameraet bilde uansett om fokus er bekreftet eller ikke.
Lenke til kommentar
Som Anew sier, bruk kontinuerlig fokus (AF-C) i stedet for single shot (AF-S), så tar kameraet bilde uansett om fokus er bekreftet eller ikke.

etter det jeg har prøvd så fungerer AF-C kun på M,A,S og P -programmene.

edit: kun på M,A,S og P programmene ja, men fremdeles kan jeg ikke ta bilde 'uansett' om det er i fokus eller ikke.

Endret av viiite
Lenke til kommentar

etter det jeg har prøvd så fungerer AF-C kun på M,A,S og P -programmene.

edit: kun på M,A,S og P programmene ja, men fremdeles kan jeg ikke ta bilde 'uansett' om det er i fokus eller ikke.

Hvis du velger manuell fokus, så kan du ta bilder "uansett" om de er i fokus eller ikke. Hvorfor noen skulle ønske å ta bilder ut av fokus forstår jeg ikke, men muligheten er jo der.

Gunnar

Lenke til kommentar

Det går an på de fleste kameraer, forutsatt at du bruker jpg-formatet.

Det er ofte en del innstillinger du kan gjøre der, bl.a. fargemetning, skarphet og kontrast. Om du leter litt i menyene blir jeg meget overrasket om du ikke finner disse mulighetene.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...