maedox Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hei. Jeg har et rart problem jeg ikke helt klarer å finne ut hva skyldes. Så jeg håper noen har noen idéer om hva dette her er for noe snusk. Kjører Vista Business x64 på min stasjonære beskrevet i profilen min. Problemet er at etter en stund (virker tilfeldig) slutter websider å åpnes. Alt kan være fint i flere dager og så plutselig er maskinen helt idiot en hel dag for så å være ok igjen etter en reboot. Av og til hjelper heller ikke rebooting. Det rare her er at alt jeg har prøvd fungerer utenom http (i både Firefox og IE). Live Messenger, Skype, FTP, SSH, torrents ol. fungerer uten problemer. Firefox sier "Waiting for www.hardware.no" (f.eks. - ingen betydning hvilken webside). Jeg har prøvd alt som står i min makt (tror jeg); - Reboota PC-en ørten ganger. - Oppdatert drivere til flere enheter. - Restartet en masse nettverksrelaterte services inkl DNS Client. - Restarter kabelmodem og router. - Byttet nettverkskort. - Avinstallert og reinstallert SP1 til Vista. - Disabla brannmur, Defender, anti-virus og annet som potensielt kan stå i veien. - Scanna for virus og malware opp og i mente. ++ Er det noen som har hørt, lest eller vært borti noe lignende? Jeg går nesten på veggene når jeg ikke klarer å finne ut hva det er som skaper problemet. Jeg er dog rimelig sikker på at det er min maskin det er noe galt med, siden både min bærbare og damas stasjonære fungerer knirkefritt. Skal ta en kikk med Sysinternals/MS Portmon og procmon når jeg kommer hjem igjen for å se om jeg kan se om det foregår noe uvanlig. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Tipper det er DNS-oppslag i routeren som er problemet. Det tyder på at den er eller har vært overbelastet med mange forbindelser mot nettet (typisk for f.eks bittorrent). Sett DNS manuelt på PC (bruk 195.159.0.100 eller en fra din ISP) så løser du nok problemet med manglende http:// Edit: For å teste om det er manglende DNS kan du starte en nettside på to måter. http://vg.no http://193.69.165.21 Fungerer kun den nederste så er nettforbindelsen i orden, men routeren greier ikke lete opp DNS for deg. Endret 21. april 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
maedox Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Du har jo et poeng, og jeg skal forske litt på om det kan skyldes DNS. Jeg har ikke prøvd det du nevner, men det er fordi alt virker fint på f.eks. damas PC. Krysser fingrene og håper du har rett, for jeg er lei. Må bare vente til problemet melder seg igjen før jeg får testa. Edit: PS: Jeg har Linksys WRT54GL (Firmware Version: v4.71.1, Hyperwrt 2.1b1 + Thibor15c) med startup-script for å drepe TCP-koblinger som "henger", så det burde ikke være noe problem med Torrents. Det hender jeg laster som en gal () et døgn i strekk (1,7 MB/s) uten noen problemer. Endret 21. april 2008 av maedox Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hvis problemet skjer slik jeg beskrev med IP og vg.no, så slå av og på routeren. Fikser dette problemet så har du funnet synderen. I torrentprogrammet så lønner det seg uansett å begrense antall forbindelser til et tall som routeren tåler. For WRT54GL skal dette være 64 samtlige forbindelser +/- Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg har opplevd noe lignende. I mitt tilfelle merket jeg at jeg kunne begynne å surfe igjen ca. 30 sek. etter at jeg avsluttet en torrentklient Lenke til kommentar
maedox Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Takker for svar. Jeg er klar over at torrents krever sitt av den stakkars routeren. Ved minst to anledninger har jeg prøvd å reboote både kabelmodemet og routeren uten at det har noen betydning. Uansett har jeg tatt høyde for dette i config-en av µtorrent. Jeg kan laste torrents i dagesvis uten problemer, men dette problemet ser ut til å være mer eller mindre tilfeldig og uavhengig av det. Det må jo være ett eller annet jeg har gjort eller installert, men jeg klarer ikke å få vridd hodet rundt hva. Har nemlig ikke gjort særlig store forandringer på PC-en her hjemme på en stund. Etter at jeg skrev det første innlegget avinstallerte og reinstallerte jeg SP1 til Vista nok en gang. Idag har PC-en oppført seg, men det er jo som nevnt ingen garanti for at den holder seg slik siden den har vært tilsynelatende normal i lengre perioder tidligere. Jeg er tilbøyelig til å tro at dette er et Windows-relatert problem siden det virker som det kun gjør utslag på http, men jeg tror jeg må gjøre ordentlig feilsøking neste gang problemet oppstår før jeg kan konkludere med noe. Det er ingen som har hørt eller lest om noe lignende altså? Jeg har aldri i hvert fall, og jeg har sett utrolig mye rart opp gjennom årene. Det er merkelig hva mennesker og PC-er klarer å frembringe av feilmeldinger og symptomer - Jeg er intet unntak. :!: Lenke til kommentar
maedox Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Nå tror jeg dæsken bøtte meg jeg fant ut hva problemet skyldes. Jeg husker jeg kjørte denne kommandoen for en måneds tid siden av en eller annen grunn: 'netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled'. Jeg har jobbet for mye med andre ting siden den gang så jeg husker ikke hvorfor, men det var sikkert en god grunn. Det viser seg at det kan forårsake slike problemer jeg opplevde. (MS kb929868) Hadde en "nær døden" opplevelse nå nettopp, men det gikk over igjen. Nå har jeg kjørt 'netsh int tcp set global autotuninglevel=highlyrestricted' (normal er default) så får vi se om det hjelper. Endret 21. april 2008 av maedox Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Det er justering av TCP receive vindu som justeres med tuninglevel. Den påvirker også overføringer med FTP mm i tillegg til HTTP. Litt tricky når man får slike utilsiktede effekter. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Flaks at jeg hadde skrevet det ned, ellers hadde det vel tatt ei god stund å finne ut av det. Får bare satse på at det ordnet seg nå. Egentlig er det rart at http ble så ille tilstelt når andre tjenester som også går på TCP ikke synes å være påvirka i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå