ilpostino Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg har satt opp en Windows 2003-server hjemme men sliter med å få kontakt med den fra de andre maskinene i nettverket. jeg har prøvd følgende: - Pinge serveren. Får feilmelding om at maskinen er utenfor rekkevidde. - melde de andre maskinene inn i domenet. Får melding om at domenet er utilgjengelig. - prøvd å komme inn via explorer ved å skrive \\<ip-adresse> og \\<netBIOS-navn>. får melding om at maskinen er utilgjengelig. - prøvd å logge på serveren ved hjelp av remote desktop-funksjonen i Xp. også denne funksjonen klarer ikke koble seg opp til serveren. jeg har aldri satt opp en 2003-server fra scratch og det aner meg at det er en eller annen instilling som jeg må endre for å få tilgamg til den fra de andre maskinene hjemme. planen er at serveren skal stå under et stuebord eller lignende men slik det er nå er det litt upraktisk at jeg må ha skjerm/tastatur/mus tilkoblet. noen gode forslag? har enda ikke fått SATA-driverne til hovedkortet til å fungere skikkelig men det får heller vente til jeg får fikser tilgang fra de andre maskinene. Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Så lenge ping ikke finner serveren så vil ikke noen av de andre tingene fungere. Host unreachable er angir en feil i nettverksoppsettet ditt - fortrinnsvis på klienten, siden den ikke kjenner noen måte å rute trafikk til IP-en oppgitt. Lenke til kommentar
lhegdal Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Du har enablet remote desktop og spesifisert hvilke brukere det skal være for? Om ikke gjøres det ved å høyreklikke på my computer, velge properties, velge Remote, huke av "enable remote desktop on this ..." Så velger du select remote users og legger til de gruppene du skal ha. Siden du sier du ikke får connection ifra noen servere til 2003 serveren så kan det skyldes branmuroppsett, nettverksinnstillinger, mangel på intern DNS og annet. Får du kontaktet adressene til de ulike arbeidsstasjonene ifra serveren? Om du ikke har en DNS på ditt lokale nett, så vil det ikke være noe sted serveren finner de lokale maskinene. Det er vanlig å ha en DNS server på hver Domenekontroller. Jeg ville startet med å skru av alle branmurer internt. Kontrollert IP oppsett og switiching. Eventuelt lagt inn manuelle router til serveren på maskinene. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 (endret) jeg får ikke pinget noen av de andre maskinene i nettverket fra serveren. jeg får surfet på internett, lastet ned i WSUS og lignende fra serveren. serveren er satt opp til å ta imot requests på remote desktop. det er dog kun domeneadmin som får logge seg på. når jeg får ordnet tilgang regner jeg med å få endret dette til at andre brukerkontoer får logget seg på. jeg har startet DNS-tjenesten på serveren. klientene er konfigurert med serveren sim primær DNS-server. serveren og klientmaskinene er på samme subnet og ip-range. brannmur er ikke konfigurert på brannmuren enda. jeg har planer om å sette opp ISA server på den og la all nettverktrafikk gå igjennom serveren. (det blir dog en stund til da jeg må lese meg opp på ISA server først). Endret 21. april 2008 av ilpostino Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hvis ikke du kan pinge serveren når klienter og server er på samme subnett, er det noe alvorlig galt med nettverksoppsettet ditt. Win2003 svarer som default på ping og når alt er på samme nett, er det ingen routing involvert, så det ligger nok ikke der. Sikker på de er på samme subnett? Ingen trådløs router eller noe sånt i mellom? Post IP adresser + topologi så finnes sikkert løsningen der. Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Lite tips på tilgang til remote desktop. Selv om admin har tilgang default så hender det at man må legge til brukeren likevel. Virker som om noe henger seg opp. Ikke at det er der problemet ditt ligger nå, men kjekt å ha i bakhodet Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 (endret) her er ipconfig fra desktop-maskinen som prøver å få kontakt: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Windows IP-konfigurasjon Vertsnavn . . . . . . . . . . . : <skjult> Primær DNS-suffiks . . . . . . . : Nodetype . . . . . . . . . . . . : Ukjent IP-ruting aktivert . . . . . . . : Nei WINS Proxy aktivert. . . . . . . : Nei Søkeliste for DNS-suffiks. . . . : getinternet.no Ethernet-kort Lokal tilkobling: Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : getinternet.no Beskrivelse . . . . . . . . . . : Broadcom NetLink Gigabit Ethernet Fysisk adresse . . . . . . . . . : <skjult> DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Ja Automatisk konfigurasjon aktivert: Ja IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.0.199 Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.0.1 DHCP-server. . . . . . . . . . . : 192.168.0.1 DNS-servere. . . . . . . . . . . : 192.168.0.200 <- Ip-adressen til serveren 192.168.0.1 her er tilsvarende fra serveren: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Windows IP Configuration Host Name . . . . . . . . . . . . : <skjult> Primary Dns Suffix . . . . . . . : <navn_på_domenet_er_skjult> Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown IP Routing Enabled. . . . . . . . : Yes WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No DNS Suffix Search List. . . . . . : <navn_på_domenet> Ethernet adapter Internett: Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : VIA Rhine II Compatible Fast Ethernet Adapter Physical Address. . . . . . . . . : <skjult> DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.200 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1 DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.200 192.168.0.1 Endret 22. april 2008 av ilpostino Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Du har enablet routing med bare ett nettverkskort? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 jeg har to nettverkskort i serveren med det ene er ikke tatt i bruk enda. Når jeg går inn i "Advanced TCP/IP settings" for nettverkskortet er ikke boksen huket av for IP routing. vet du om noen andre steder det kan enables/disables? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå