Gå til innhold

BK: Rotekte øyfolk fra Hitra

Anbefalte innlegg

Vært på workshop med jobben, og tatt bilde av folk som bor på de små øyene på Hitra. Var innom flere øyer, bl.a GJæsingen, sauøya og saub-somethingsomething. Så gikk vi rundt i mindre grupper og fant oss motiver, både blandt folkene og natur.

Ikke helt min stil. Men morsomt uansett.

Usikker på svart/hvitt eller farge så innspill taes imot med åpne armer.

1.

En mann jeg traff på Gjæsingen. Han og kompisen var på vei for å sjekke om posten var kommet (men det hadde den ikke for det vare bare båten som droppa av oss fotografer:P). Tatt med 1d mk II + 85 1,2 @ F1,2. På gjæsingen bor det 7 mennesker, så de var ganske snakksalige når det først kom noen :p

Kanskje jeg skal driste meg på ett kvadratisk utsnitt?

Farge:

post-134150-1208774692_thumb.jpg

BW:

post-134150-1208774789_thumb.jpg

2.

Dette var den gamleste mannen på denne øya (ca 40 innbyggere), men det hindra han ikke i å gå ned bratte skråninger. Husker ikke hvor gammel han var, men det var noen år, ja. På vei til å vise meg og han jeg gikk sammen med naustet sitt. Tatt med mk II + 24-70 + 430ex.

Farge:

post-134150-1208774909_thumb.jpg

BW:

post-134150-1208774931_thumb.jpg

-ole

www.cruelphotography.net (shameless selfpromotion, anyone?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomme bilder det der. Gøy å ta portretter av mennesker man møter!

Om det øverset:

Litt usikker på om jeg likte utsnittet, var det slik du tok bildet?

Likte klart best det i farger, fine farger!

Endret av Hoptikopter
Lenke til kommentar

Jeg likte fargene i bildene, og følelsen. Som sagt kunne bilde en blitt litt croppet, fått nesen sentrert i bilde. Bilde nummer 2 syns jeg er litt distanserende. Man mister litt fokus på personen. Kanskje en mer presis bruk av blenderåpning og kraftigere tele. Kanskje bøye deg ned litt for å ta bilde litt lavere, slik at du kan få nærmere utsnitt og litt blå himmel i bakgrunn.

Lenke til kommentar

Nr 2 er et greit doku-bilde, som jeg godt kunne tatt til en artikkel. Da liker jeg heller det første bedre. Jeg synes luften over hodet gjør seg ganske brukbart, selv om det er litt uvanlig i bilder av slike mennesker. Det er liksom forbeholdt arty bilder i sorthvitt, men hvorfor skulle det være det?

Kjekt å se at også du vet hvordan man beveger seg utenfor husets (studios) fire vegger....

Lenke til kommentar

"2 er et greit doku-bilde, som jeg godt kunne tatt til en artikkel."

Men da er egentlig det bildet som er best tilsiktet.

Bildene er tatt ifht ett bokprosjekt. Div bilder + tekst.

Vet jo ikke om bildene her blir valgt, men er det som er hensikten.

Ellers; her er tettere utsnitt av bilde nr 1. Ble det bedre?

_U1C0284_tonemappedCROPPED.jpg

Lenke til kommentar

Definitivt bedre utsnitt, og det gjør seg best i farger.

Nå syns jeg F1,2 er litt overkill, uskarpt allerede på skuldrene, ikke min smak vertfall. Men ellers er portrettet veldig bra! Jeg elsker både øyenene og det skjeve smilet, stemning! Et vellykket bilde, men som kanskje hadde vært enda bedre på F2,8?

Lenke til kommentar

Flotte bilder. Tror jeg må være enig i at det funker best i farger, selv om jeg likte effekten det gå på himmelen i bilde nr 2. Det snevre fokusområdet i bilde 1 er en flott effekt og gjør at portrettet blir veldig påtrengende, på en positiv måte.

Lenke til kommentar

Bedre og bedre, jeg er ikke helt sikker. Jeg likte den frekke komposisjonen med mye luft over hodet. Det blir for kjedelig hvis alle bilder er komponert etter alle kunstens regler hele tiden. Av og til er regelbrudd mer interessant, og cruel er en fotograf som etterhvert har de klassiske reglene ganske godt inne. Når man er bevisst på den man gjør, så blir det å bryte reglene effektivt.

Det er jo litt snodig at jeg generelt får mindre kritikk for regelbrudd enn andre, og jeg ser ingen grunn til at det skal være slik. De fleste ser kanskje regelbrudd som en mer naturlig handling fra meg (ut fra tidligere bidrag), og kanskje cruel er mer kjent for studiobildene sine, og overrasker litt mer når han velger mer ukonvensjonelle komposisjoner. For min del gleder det meg når han velger å gjøre ting annerledes. Det bør også andre være, for det betyr at også hans kommentarer her i BK blir mer verdifulle, fordi han viser at han ikke er for opphengt i perfeksjon på alle områder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...