Gå til innhold

Sette opp VPN nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg skal f.o.m. i dag jobbe hjemmenfra, og skal koble til en server via VPN. jeg bruker Vista HomePremium. Her er hva jeg gjør:

- Går inn på siden for "koble til et nettverk"

- Klikker deretter på "konfigurer en tilkobling eller et nettverk"

- Velger "Koble til en arbeidsplass"

- Velger "Bruk min Internett-tilkobling (VPN)"

- Fyller inn IP adressen jeg har fått oppgitt fra jobben, og bare finner på et beskrivende målnavn.

- Fyller inn brukenavn og passord jeg har fått oppgitt. Domene står som valgfritt, men jeg har prøvd med og uten det som ev. er riktig.

Jeg får veldig umiddelbart beskjed om at jeg ikke kan koble til. syntes det er rart, og har mistenkt at det er feil IP adresse, men har ringt til kontoret og fått dette bekreftet. Det virker som om at den ikke prøver en gang. har prøvd å deaktivere både antivirus og brannmur uten suksess. kan det være ruteren min som er vanskelig? Trenger hjelp, for jeg skal jo liksom jobbe nå..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

protokoll? må jeg legge den til der jeg finner tcp/ip etc og jeg skriver inn mauell ip om jeg foretrekker det?

EDIT: Isåfall så er "Reliable Multicast Protocol" eneste default alternativ.. må ha separat driver for å legge inn noe annet. Prøve å ringe en kollega i morra hvis jeg er på rett spor.

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

hmm, dette begynner å høres gresk ut. men kan jeg gå ut i cmd og skrive pin xxx.xxx.xx.xxx og få svar? prøver nå...

fikk forespørsel avbrutt x4. Hva/hvor/hvordan rotsertifikat? jeg vet at kollegaene mine bruker windows xp og vistqa vpn klient, og den var visst den greieste pga brannuren i serveren eller noe sånt..

Lenke til kommentar

I og med at pingen din ikke fikk svar, så har du feil IP og får ikke gjort noe med det før du har den riktige ;)

Ping er den første kommandoen som sendes ut når det skal gå trafikk på nett uansett, nettopp for å se om det er noen som tar imot informasjonen du skal sende ut. Om pingen feiler, så gidder ikke programme sende ut mer informasjon, derfor den bryter så fort

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

hadde en mistanke om det, men jeg ringte inn og fikk bekreftet at jeg hadde riktig. Men jeg har to IP adresser, en til VPN og en til eksternt skrivebord. Men du mener sikkert at den jeg har til VPN er feil? skal se om jeg oppnår kontakt med han kollegaen min i morra.

Tror sjefen min blir mindre imponert om jeg ikke får gjort noe arbeid snart..

Lenke til kommentar
I og med at pingen din ikke fikk svar, så har du feil IP og får ikke gjort noe med det før du har den riktige ;)

Ping er den første kommandoen som sendes ut når det skal gå trafikk på nett uansett, nettopp for å se om det er noen som tar imot informasjonen du skal sende ut. Om pingen feiler, så gidder ikke programme sende ut mer informasjon, derfor den bryter så fort

Dette er jo helt feil. PING har absolutt ingenting med om en tjeneste er oppe å går eller ikke. Det er rimelig vanlig å droppe ping, for ikke å kunne finne ut hvilke maskiner som er oppe å kjører på ett nettverk sånn helt uten videre. Igjen PING har ingenting med dette å gjøre.

Jeg vil anta at det er nevnt som tidligere, en mismatch mellom protokoll/kryptering. Da f.eks PPTP / MS-CHAP v2.

Lenke til kommentar

Dette bør vel kanskje IT ansvarlig i bedriften hjelpe til med? Det er jo uttalige varianter av oppsett når det gjelder VPN så den beste til å kunne hjelpe deg er jo den(eller de) som har satt opp systemet.

Men når det gjelder ping over VPN så fungerer det utmerket. Men dette er det fullt ut mulig å blokkere flere steder over en slik forbindelse. Mao blir det vanskelig å avgjøre om det er kontakt eller ikke basert på om systemet svarer på ping eller ikke. Systemet kan jo være satt opp på en slik måte at det ikke skal svare på ping. Eller at kun ICMP pakker av en viss karakter slipper igjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...