jonaz91 Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hei! Eg og en kompis skal lage/mixe en death/prog metal sang i skolesammenheng. Trenger tips fra dere som har peiling! Hvilket program skal vi bruke? Vi spiller inn gitar og vokal selv. Skulle gjerne spilt inn de andre instrumentene om vi hadde hatt utstyr til det. Har fått tips om disse: Fruity loops Cubase Reason Logic Men fungerer noen av disse programmene til å mekke en bra sang til sjangeren? Har ikke prøvd noen av dem, men virker som om de er mer brukt til å lage Trance/techno. Takk på forhånd for hjelp! Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Programmene passer til alle former for musikk. Eneste er at med en viss takt blir det enklere å plassere ting der de skal. For opplysning så fungerer Logic kun med mac. Lenke til kommentar
jonaz91 Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Takker. Har du ei personlig anbefaling? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg bruker et mer motebasert program som ikke er den beste for innspillinger. Men FLstudio er et ganske bra for nybegynnere og er ikke så altfor dyrt i innkjøp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Cubase eller Pro Tools er nok veien å gå for slik musikk miksing. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Det er ikke nødvendig med slikt high end programvare. Da er det viktigere med skikkelig mikrofon og lydkort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Det er ikke nødvendig med slikt high end programvare. Da er det viktigere med skikkelig mikrofon og lydkort. ja vell. det ligger mye mer i ett program en det du tror.. hvordan programmet behandler lyd osv. selvfølgelig må man ha bra utstyr også. Endret 22. april 2008 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Han skal sette sammen noen lydspor og spille inn litt. Hva skal han med all verdens funksjoner? Akkurat som om du anbefaler han word, når han bare trenger notepad. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Bare vent, snart forteller NIrD at han trenger en Rødemikk til fem tusen i tillegg hvis det skal bli lyd, gjerne med rettingsbestemt matchende kabel. Det er det han pleier. Tipper trådstarter kommer langt med en billig mikrofon (en hundrelapp) og audacity, og noen trommeloops. Spørs litt hva han har tilgang til av utstyr, tid og kunnskap. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) synes ikke du at det er fint og få litt mer info om forskjellige produkter og kvalitet? jeg har aldri sagt at man må ha den og den tingen, bare anbefallinger. jeg kommer med mine og du kommer med dine, trenger ikke og bli brå kjekk bare fordi noen mener noe annet enn deg. Endret 23. april 2008 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Hva slags hjelp blir det når han må knote en hel uke bare for å lære seg programmet. Pro Tools som du bl.a anbefaler krever spesiell hardware for å kunne fungere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 jeg svarte Cubase pågrund av han hadde skrivd det i første post. da antokk jeg at han kunne bruke Cubase. så derfor anbefallte jeg han å bruke Cubase eller Pro Tools hvis ddet var ønskelig, Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg er litt interessert i å prøve Pro Tools. Finnes det ikke noen måte å prøve det uten å kjøpe mac og betale i dyre dommer for hardwaren? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Pro Tools finnes for windows også, men du trenger dedikert hardware itillegg. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Er det noen her som har Pro Tools? Er det verdt å ta å kjøpe for å prøve? Fordeler/ulemper i forhold til logic, cubase og cubase? Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Kan også nevne Cakewalk Sonar som et alternativ...men som sagt, det er ikke akkurat noe for nybegynnere. Siden dette faktisk bare er et skoleprosjekt, vil dere sannsynligvis trenge tiden til annet enn å lære dere vanskelige programmer, så jeg anbefaler at dere recorder i Audacity! Innkjøp av lydkort og annet utstyr tror jeg dere bare skal glemme, med mindre dere har behov for dette utstyret senere også. Et godt tips kan være å prøve å finne noen dere kjenner som har noe utstyr og/eller kunnskap, noen som kan hjelpe dere. Å spille inn musikk er ikke noe man lærer over natten vet dere! Hvis dere vil få musikken skikkelig mastret, i et bra musikkprogram, la noen som kan dette gjøre det for dere, for dere er sjanseløse selv dersom dere ikke har gjort slik før. For å kunne gjøre dette, er det viktig at dere tar vare på separate lydfiler for hvert instrument og vokal. Disse lydfilene kan dere f.eks. gi til en her i forumet, å la han mastre musikken for dere. Jeg stiller meg disponibel dersom dere trenger en til å gjøre en slik mastring for dere. Jeg har det som trengs, både avutstyr og kunnskap. Lenke til kommentar
ow Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Audacity og HammerHead som trommemaskin. (Står at HammerHead er til dance, men du kan laste ned custom patches og få ganske brukbare rocketrommer.) Lenke til kommentar
jonaz91 Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Takk til alle svarere. Vil bare få si at både eg og han eg skal mixe med er begge gode musikere. Vi har ikke planlagt å lage no shit midi greier. Er det i det hele tatt mulig å få spille inn en sang uten at div. ting hørest billig og dårlig ut. Her skal det gjørest skikkelig, og proffesjonelt. Om det er krevende å sett seg inn i programmet, så skal det nok gå bra, vi er trossalt data/musikk nørds begge to, så! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Hvis det er slik å forstå, vil alle programmene du nevner til å begynne med kunne brukes. Det er fullt mulig å spille inn en sang uten at ting høres billig og dårlig ut, men det har faktisk ikke så veldig mye med programvare å gjøre, i hvert fall ikke i forhold til de programmene du nevner. Det er helt andre faktorer som spiller inn, blant annet hvilket lokale dere har til rådighet når dere spiller inn med mikrofon. Når det gjelder trommer, tror jeg at jeg ville kikket på for eksempel EZDrummer med ekspansjonspakken "Drums from Hell". Det låter metal så det holder og vel så det. Til sist vil jeg bare nevne at MIDI ikke har noe som helst med kvaliteten på lyd å gjøre. Det er kun styredata til synther. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå