Kristallo Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Det kalles vel strengt tatt for sub-pixler?Oppgir de andre produsentene antall pixler eller subpixler på sine skjermer? Det vil være en forskjell om man bruker pikslene aktivt for å øke oppløsningen eller ikke. Siden øyet er mer følsomt for lysforskjeller enn farveforskjeller så kan man modulere de forskjellige pikslene for å få høyere oppløsning på beskostning av farveoppløsning. En tynn linje: RGB 111 111 111 111 En tynn ljnje som er spiss i enden: RGB 010 111 111 111 Den siste vil se spiss ut og dermed ha høyere oppløsning enn 640 piksler, men på bekostning av farvene. Med en god algoritme så kan man få merkbart høyere oppløsning uten merkbare farveforstyrrelser. Vi må trekke fram de negative tingene vi finner. Hvis ikke vil ikke testene våre bli veldig interessante i lengden.Siden ingen på forumet har klaget over batteriluken så kan vi slå fast at den ikke er et betydelig problem. Så enten så må den testes spesifikt en gang for alle eller så er det vel på tide å slutte å opplyse om "problemet". Det står rett fram i artikkelen at batteriluken er svak så nå vil vi vite hvor svak den er. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Vi må trekke fram de negative tingene vi finner. Hvis ikke vil ikke testene våre bli veldig interessante i lengden.Siden ingen på forumet har klaget over batteriluken så kan vi slå fast at den ikke er et betydelig problem. Så enten så må den testes spesifikt en gang for alle eller så er det vel på tide å slutte å opplyse om "problemet". Det står rett fram i artikkelen at batteriluken er svak så nå vil vi vite hvor svak den er. Akkurat værtetningen av luken i D200 testet jo Erik i sin tid med fem dråper vann, noe som var nok til at kameraet sa takk for seg og gikk og surmulte til det ble tørt igjen. Bare det er i og for seg nok til å stille spørsmål ved Nikons batterilukekotyme. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Denne anmeldelsen har jeg ventet lenge på, og oppgraderingssuget ble vel ikke akkurat mindre etter dette... Det blir mye penger til Nikon i år, jeg kan vel egentlig bare be arbeidsgiver om å sette lønna mi rett inn på Nikons konto med det samme. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Akkurat værtetningen av luken i D200 testet jo Erik i sin tid med fem dråper vann, noe som var nok til at kameraet sa takk for seg og gikk og surmulte til det ble tørt igjen. Bare det er i og for seg nok til å stille spørsmål ved Nikons batterilukekotyme.Hvis det er begrunnelsen til at Akam mener batteriluka er for svak til å holde batteriet på plass så begynner jeg å lure. De fleste skjønner nok hva jeg lurer på uten at jeg trenger å beskrive det i detalj. Lenke til kommentar
poe Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Akkurat værtetningen av luken i D200 testet jo Erik i sin tid med fem dråper vann, noe som var nok til at kameraet sa takk for seg og gikk og surmulte til det ble tørt igjen. Bare det er i og for seg nok til å stille spørsmål ved Nikons batterilukekotyme.Hvis det er begrunnelsen til at Akam mener batteriluka er for svak til å holde batteriet på plass så begynner jeg å lure. De fleste skjønner nok hva jeg lurer på uten at jeg trenger å beskrive det i detalj. Akam er vel beslektet med amobil, så der de ikke finner noe seriøst å trekke for, dikter de opp ikke eksisterende problem. Sjekk forøvrig dpreview.com. Der har de nå testet både D300 og D3. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Akkurat værtetningen av luken i D200 testet jo Erik i sin tid med fem dråper vann, noe som var nok til at kameraet sa takk for seg og gikk og surmulte til det ble tørt igjen. Bare det er i og for seg nok til å stille spørsmål ved Nikons batterilukekotyme. Hvor ofte holder man kamera opp ned sånn at regnet kommer rett på batteriluken? Jeg har hatt mitt D200 ute i regn flere ganger uten at det har vært noe problem. Lenke til kommentar
MissionMagnum Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Ok, men Sony a-700 ???? Har de sovnet i redaksjonen? Den er på mange måter vel så god som D-300! MM Endret 21. april 2008 av MissionMagnum Lenke til kommentar
Leopoldleo Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Har selv D300 og dette autofokus-issuet er faktisk det som trekker mest. Og det er ikke bare D300 som har trøbbel her, det har også D3, som jeg også har brukt litt, og opphavet har mange titusener av eksponeringer med. Det skal også sies at lyssterke linser gjør fokusen møe raskere og mer presis..men dog, det er selvsagt. Håper det kommer en firmware oppdatering som kan bedre det litt i alle fall! En annen ting, den fokuslampa som tenner i tide og utide har jeg slått av rett og slett, da D300 har en tendens til å finne fokus vel så raskt som med. Kameraet finner også fokus uten hjelpelys helt ned til 0,3EV, så det er sjeldent et problem, selv med den avslått:) Hvordan kan man lage en meny vesentlig mer oversiktlig med så vanvittig mange innstillinger by the way? Og ja, batteriluka sitter der den skal med MB-D10 bolta fast under;) Morsomt at D300'n scorer såpass bra! Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hehe, dette med batteriluken og den påfølgende diskusjonen er vel akkurat som spådd for noen måneder siden. Det interessante er, hvis man leser akam litt historisk, så ble ikke batteriluka nevnt med et ord når D70 ble testet. Hvis jeg ikke tar helt feil, var D70 det første kamera med denne typen batteri og tilhørende luke, og ikke ble det rapportert av brukere å være et problem her på forumet heller. Det var først ved de etterfølgende modellen at akam hang seg opp i dette. Så vidt jeg har sett her på akam og en rekke andre forum og tester, er ikke dette noe problem i praksis. Kanskje ordlyden skulle ha vært forandret til at innfestningen til luka er spinklere enn hos konkurrentene, men at det i praksis ikke er noe reelt problem? Videre blir det hevdet at hvis batteriluka ryker, er kamera ubrukelig siden batteriet faller litt ut. Dette viser vel mere hvor mange tommeltotter forfatteren av testen har. For min egen del, hvis uhellet skulle være ute, skulle det ikke tatt meg mer en 30 sekunder å kile noe sammen med batteriet opp i kamera slik at det fikk kontakt, med f.eks en sammenbrettet pappirlapp, kvist, tøybit e.l. En ting jeg ville ha nevnt i testen, hvis man er kritisk, er at den lille trådløse fjernkontrollen ikke fungerer sammen med D300 (og D200), siden den ikke har IR-mottaker for dette. Litt kjedelig for de som kommer opp fra de lavere modellene og har en slik fjernkontroll liggende. Skule vel ikke vært uoverkommelig å satt inn et slikt "øye"? Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg tørr hevde det er forumbrukerne som blåser batteriluke"problematikken" ut av proposjoner og ikke nødvendigvis Akam som noterer seg at den sannsynligvis kunne hatt en mer tillitsvekkende konstruksjon- Og det er i alle fall mitt ståsted på den saken- Etter å ha håndtert de fleste single-digit Nikonkamera (med unntak av F4) så forstår jeg godt denne kommentaren. Når man har brukt og fått følelsen av batter/minnekortlukene på D1, D2 og D3 så OPPLEVES samme lukene på D200/D300 sørgelige i sammenheng- For all del, jeg tror de fungerer utmerket i de aller fleste tilfeller. Men la oss f.eks se på nikon F100- siden den ikke har den flimsy integrerte blisen, og har en herlig og fint utført batteriluke med gummiforsegling, får jeg en langt høyere tillit til dette kamera med tanke på robusthet enn Dx00 serien- Så får det være at dette ikke nødvendigvis er realiteten. For min del har nettopp produktopplevelsen mye å si når man først bruker så latterlig mye penger på fotoutstyr!! Lenke til kommentar
klyts Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Ok, men Sony a-700 ????Har de sovnet i redaksjonen? Den er på mange måter vel så god som D-300! MM Du kom meg i forkjøpet.....Er ikke akkurat overrasket...... hverken sony 700 eller pentax k20d er nevnt som konkurrenter i introen...... selv om de i mine øyne kanskje er de sterkeste konkurrentene til dette kameraet ved siden av olympus. Lenke til kommentar
elaffen Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Hvis vi skulle peke på noe, må det være seriebildehastigheten ved bruk av RAW. Den går ned fra 6 bilder pr. sekund som er oppgitt topphastighet, til 3 bilder pr. sekund. Til gjengjeld klarer den å holde den farten så lenge det er plass på minnekortet, hvis bare minnekortet ditt er raskt nok. Alternativt kunne Nikon gitt D300 en hastighet på 6 bilder pr. sekund så lenge det var plass i bufferet, for så å sette ned hastigheten. Personlig ville vi foretrukket det siste. Settes RAW-format ned fra 14-bit til 12-bit (standard instilling) har du 6 bilder pr. sekund også i RAW. Sjekk norsk manual side 77. Der står det også at ved 14 biter opptak gir 2.5 bilder pr. sekund. Ang. MTF50. Jeg trodde valg av objektiv hadde veldig mye å si for MTF-verdiene. Dere nevner i begynnelsen av testen at Nikkor 1.8f er brukt som testobjektiv. Dette er jo ikke skarpeste objektivet til Nikon. For at MTF50 grafen skal ha verdi, burde det ikke vært nevnt hvilke objektiv de andre modellene ble testet med? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Dere nevner i begynnelsen av testen at Nikkor 1.8f er brukt som testobjektiv. Dette er jo ikke skarpeste objektivet til Nikon.Er ikke så langt unna heller, i hvert fall nedblendet i senter... Der er det litt skarpere enn storebror med f/1.4, men i kantene er storebror også størst. Lenke til kommentar
elaffen Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Er ikke så langt unna heller, i hvert fall nedblendet i senter... Der er det litt skarpere enn storebror med f/1.4, men i kantene er storebror også størst. Stemmer vel det. Synd de da ikke oppgir i testen hvilke blender som er brukt da f/1.8 er skarpest på f/4. For alt jeg vet kan testen vært gjort på f/5.6 eller f/8 som på andre objektiv ofte har bedre skarphet. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Her har det sneket seg inn en feil. Alle bildene er tatt med Nikon 50mm f/1.8, på 1/5 sek på blender f5.6 og 200 ISO, noe som skulle tilsi best mulig bildekvalitet. skal være Alle bildene er tatt med Nikon 50mm f/1.4, på 1/5 sek på blender f5.6 og 200 ISO, noe som skulle tilsi best mulig bildekvalitet. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Mindre støy ved og bruke ISO 800 enn ISO 400? I følge grafen.. Hvorfor da? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Dette blir virkelig en sterk kandidat for resultat av sommerjobbingen for 2008. Nikon virker å være steget forran konkurrentene for øyeblikket med D3 og ingen virkelige tegn på at Canon har noe som vi endre den posisjonen i nær fremtid. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Et par kommentarer: 1. Deksel til skjerm følger med, gjorde hvertfall det på mitt D300 kjøpt i midten av desember. Dessuten er glasset i skjermen kraftig forbedret, og du skal slite med å lage merker i det selv med noe skarpt. 2. Overføring av bilder fra kamera går VESENTLIG raskere om du velger mass storage istedetfor PTP, dette finner man lett i manualen, default er også mass storage om jeg ikke husker feil. Da får man også tilgang til RAW-filer. 3. Ærlig talt, batteriluka fungerer, jeg har enda til gode å høre om noen som har knekt den eller fått vann inn der ved normal bruk, lite å henge seg opp i. Klart den kunne vært bedre, men sånn er det med alt. 4. Dette med hjul som stiller ting "feil vei" er noe man løser på notime ved å endre på en innstilling... Fint at D300 fikk såpass bra karakter, ikke så fint at testen bærer preg av en litt slurvete gjennomføring. Endret 22. april 2008 av Wibla Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Mindre støy ved og bruke ISO 800 enn ISO 400? I følge grafen.. Hvorfor da? Støyfjerningen slår inn ved iso 800 - mindre støy, men også mindre detaljer. Ellers var det lett å se at testerne ikke er Nikon-vante. (Jada, jeg vet hvor mange Nikon Aetius har brukt, men ingen digitalhus) Som Wibla påpeker, så er en det en del ting testen påpeker, som ikke er réelle problemer. Jeg bor jo rett borti gata for Aetius, så jeg kan sikkert være behjelpelig med å kvalitetssjekke tester i fremtiden... Endret 22. april 2008 av Anew Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Ellers var det lett å se at testerne ikke er Nikon-vante. (Jada, jeg vet hvor mange Nikon Aetius har brukt, men ingen digitalhus) Sannhet med modifikasjoner der, du. Akam har jo faktisk hatt et D80 som vårt faste reportasjehus i halvannet år nå, i tillegg til vårt 350D som brukes på bakrommet til produktfoto. Jeg bor jo rett borti gata for Aetius, så jeg kan sikkert være behjelpelig med å kvalitetssjekke tester i fremtiden... Hehe, av ditt hjertes godhet, right? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg