toretang5 Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Jeg ordnet nettopp bremsene på hjulene fremme. Noen dager etterpå begynte bilen å "skjelve"/vugge. Det trenger dog ikke å ha noe å gjøre med at jeg skiftet bremsene; jeg bare nevner det. Uansett. Bilen "vugger" frem og tilbake; spesielt godt merker jeg det i veldig lave hastigheter. Da kan jeg egentlig se på panseret at den vugger + ratter beveger seg til høyre, eller venstre, i markerte intervaller. Når jeg kjører fort, så er kun minimalt med risting. Tok en titt på venstre fremdekk. I et område på 5 cm i dekkets ytterkant stikker det ut metalltråder. Hva er grunnen til dette? Er dekket ødelagt innenifra? Kan det ha noe med at bilen vugger? Umiddelbart - hvis vi ser vekk i fra metalltrådene - ser dekket ok ut når det står på bilen. Endret 21. april 2008 av toretang5 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Ta det med til et dekkverksted å be de om å kjøre det i avballanseringsmaskinen for å se etter høydekast. Kan høres ut som du har fått seperasjon i det ene dekket, med mindre det er helt utslitt da. Hør også om det er en dekkvariant det har vært trøbbel med tidligere. Vet at litt eldre Continental vinterdekk hadde det problemet. Lenke til kommentar
amaab Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Har metall trådene komt ut av dekket er dekket ødelagt. Vet ikke helt med vuggingen med risting har med avballansering å gjøre. Det kan jo hende at det vugger fordi dekket er blitt eggeformet. Sjer når ståltrådene ryker. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Hva slags bil er det? Er det merce så tipper jeg foringen din har gått Bilene jeg har hatt har ihvertfall ikke skjelvet fordet om det dekka har vært på stria edit: wait, foring var kanskje noe annet oO Endret 22. april 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 har ubalanserte fremdekk å bilen skjelver noe vanvittig, så det er nokk bare noe med dekkene. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Om corden kommer ut av sidene, så er dekket ødelagt. Seperasjon vil si at corden (forsterkning i form av ståltråd) ryker, noe som fører til at den kommer ut av dekkets sidevegger.. Det å slite dekket ned til corden fører ikke nødvendigvis till at du får seperasjon med en gang, og vil heller ikke gi de samme symptomene Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Ok. Takk for alle svar. Skjønner at dekkene nå tydeligvis er boss. Trodde de skulle holde en sesong til, men men... Kan jeg kjøre med dem i noen dager til? Noen risikomomenter utover at bilen blir ustabil grunnet skjelvingen/vuggingen? Lenke til kommentar
amaab Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Er dekkene slitt (ikke noe mønster igjen)? Isåfall blir det vel det samme som om du vil gå uten sko i et par dager. Det vil alltid være "bare et par dager". Det er et par dager for mye i mine øyne. Og hvis bilen føles ustabil å kjøre er det vel heller ikke noe særlig grunn til å utsette andre for fare med å fortsette å kjøre den. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Med tanke på at det er seperasjon i det ene dekket, så ville jeg sjekket de andre.. Ser du anntydning til at de er eggeformede eller corde som kommer ut, så skal de ikke kjøres på pga. fare for at dekket revner/eksploderer (dette er så vidt jeg vet ulovlig, og kan bøtelegges) Det går ann å kjøre på, men jeg annbefaler deg ikke å gjøre det Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Ok. Da får jeg heller kjøre sammen med samboeren i noen dager til jeg får tid til å skifte dem. Har fullt opp med jobb og eksamener frem til helgen, så får ikke sjanse til gjøre noe før da. Egentlig ser det dekket som det kommer corde ut av ganske bra ut på mønsteret. Jeg ville faktisk ha trodd at det skulle holde fint også neste sesong, men slik som det er nå går det jo ikke an å kjøre...... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Da ville jeg ventet til du får lagt på noen nye ja Kan jeg spørre om hva slags dekk det er? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Bytt dekk. Det der er kjøreforbud hvis du blir stoppa i teknisk. De tar skilta på bilen! Hvis du ikke har reserve dekk da... Litt kule er dem jo.. Kjør isåfall forsiktig. Dekket kan eksplodere hvis du stresser det litt for mye med sånne skader. Skjer gjerne på motorveien hvis du kjører litt fort! Det gis kjøreforbud fordi det er farlig og kjøre med og det kan jeg skrive under på. Har opplevd dette i 220km/t på motorveien i frankrike. Da får du hjertet i halsen da.. Dekket sprengte ut av helvette og det var jo bare EN tråd som stakk ut 1`er feil hvis mønsterdybden er under 1,6 eller 3,0 mm 2`er feil hvis det er blankslitt 3`er feil(kjøreforbud) hvis corden stikker ut. Det er ikke akkurat bra for forstillinga eller hvis det går og vibrerer heller. Blir mye slitasje.. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Kjørte engang med en bil som rett og slett mistet hele slitebanen til dekket i fart. Det bare flerret av under høy hastighet på en rett veistrekning. På dette dekket var det ikke lagt merke til noen skader på forhånd, men så var det ikke undersøkt veldig nøye heller. Poenget mitt er uansett at en slik skade som du beskriver trolig er med på å øke sjanse betraktelig for at noe slikt skal kunne skje, så jeg vil på det sterkeste anbefale å skifte det ut snarest. Uhellet for min del gikk så bra som det kunne, dekket eksploderte ikke og bilen kom ikke ut av kontroll, slik at det gikk greit å stoppe kontrollert på siden av veien. Men skadene på bilen ble tildels store. Hele forskjermen måtte skiftes siden delene fra dekket hadde flerret opp store deler av insiden. Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Da ville jeg ventet til du får lagt på noen nye ja Kan jeg spørre om hva slags dekk det er? Skal sjekke det når jeg kommer hjem...... Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Da ville jeg ventet til du får lagt på noen nye ja Kan jeg spørre om hva slags dekk det er? Fremme er det Nokian dekk. Det dekket som er verst har faktisk cord som stikker ut i et område på 20 cm (spredt over området). Det andre dekket har kun 1 ståltråd som stikker ut. Begge to dekkene har dog, ved ettersyn, glimrende mønster igjen, så de hadde uten problemer gått 1 sesong til, og kanskje mer, basert på dekkdybden. Bak er det Marshall dekk. Det er det ingen cord som stikker ut, men mønsteret er alt for lavt, ser jeg nå, så de må uansett kastes. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Da ville jeg ventet til du får lagt på noen nye ja Kan jeg spørre om hva slags dekk det er? Fremme er det Nokian dekk. Det dekket som er verst har faktisk cord som stikker ut i et område på 20 cm (spredt over området). Det andre dekket har kun 1 ståltråd som stikker ut. Begge to dekkene har dog, ved ettersyn, glimrende mønster igjen, så de hadde uten problemer gått 1 sesong til, og kanskje mer, basert på dekkdybden. Bak er det Marshall dekk. Det er det ingen cord som stikker ut, men mønsteret er alt for lavt, ser jeg nå, så de må uansett kastes. Vel, hva kan man si, det er bra folk sjekker bilen sin og lurer på om ting er riktig. Jeg tør ikke tenke på hvor mange som enten aldri ser på dekken, eller som bare tenker at det er sikkert normalt, og kjører videre. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Separasjon i dekkene er ingen spøk nei. Faktisk så ille at en teknisk kontroll er ditt minste problem. Går dekket ad undas i 50+ så er der en vesentlig mulighet for at du ryker av veien, det blir mer eller mindre som en ballong som sprekker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå