Skogslik Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hallo. trenger litt hjelp til og plasere noen høytalerer. eg skal sette noen som står oppe ned på rommet mitt, forsterker og cd spiler skal og ned. men, hvor skal g sette høytalerene for og få best lyd? rett forran, i hode høyde? høyere? på siden? Har tenkt litt på ved siden av Tvn. en på hver side. Fint om noen kan hjelpe Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Elementene burde være i samme høyde som ørene når du skal høre. Kommer jo ann på høyttaler kontruksjonen om du liker mye luft bak og på sidene. Hvordan høyttalere er det snakk om? Det beste er jo egentlig å starte og bare høre seg fram til hvordan de bør stå. Sett på en CD som du kjenner godt og flytt litt rundt på høyttaleren. Lenke til kommentar
crisnaa1 Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hei Det som er lurest er å ha diskant og mellom tone mot ørene (høyt oppe) å sub/bass på gulv eller mot/inn-til vegg. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 en på hver side av TV-en i "øre-høyde"... Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 har ikkje slik sub/bass dem funker helt fint uten syns nå eg. skal ta ned høytalerene nå og teste litt Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 har tat ned høytalerene nå og koblet till. men nå skurrer det jo som et helvette i dem :S har aldri vert slik før. kansje ikkje kablene er satt rett i? er en rød og en svart ingang på høytalerene og forsterkeren. kablene er brun og blå. har det nmoe og si hvor dem puttes inn? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) er en rød og en svart ingang på høytalerene og forsterkeren.kablene er brun og blå. har det nmoe og si hvor dem puttes inn? Ja, sjekk at kablene sitter skikkelig på både høyttaler å forsterker. Edit: OBS og pass på at det ikke er noen kortsluttninger !! Kople f.eks den blå ledningen til den røde inngangen på forsterkeren og den røde inngangen på høytaleren. Og den brune på de svarte. Endret 21. april 2008 av k-orm Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 (endret) fikk det til og funke nå kabelen fra cd spilleren til forsterkeren stod i feil ingang tror eg. satt kabelen i der det stod cd på forsterkeren og nå funker det! Edit: en liten ting, har en knapp på forsterkeren som heter Loudness. viss eg trykker på den så blir liksom musikken fosterket kraftig og blir liksom mye bedere. er dette en knapp folk pleier og ha på? Endret 21. april 2008 av Skogslik Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Loudness er til for å tilføre bass og fylde til musikk på lavt volum. Øret hører nemlig ikke de dypeste tonene så godt ved lavt volum. Skal du spille høyt bør du skru av denne funksjonen, eller skaffe deg en subwoofer. En subwoofer behøver ikke være stor og stygg, men tilfører dybde/fylde og dynamikk til lydbildet. Absolutt å anbefale til ethvert system Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 hva koster en grei subwoofer da? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Flott sub til forholdsvis lite penger: XTZ 99 W10.16 2990,- kr Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Loudness-funksjonen reduserer automatisk bass- og diskantnivået gradivis etterhvert som du skrur opp volumet. Det er litt av poenget med den. (Det er ihvertfall slik den skal fungere). Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 var nå litt pris på den suben da men^^ Men den loudness, så den kan bare stå på da selv om eg tar høyere volum? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 var nå litt pris på den suben da men^^ Men den loudness, så den kan bare stå på da selv om eg tar høyere volum? Det kan den. Du kan jo også skru den av og høre om du hører noe forskjell. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg har ikke opplevd noen forsterkere med loudness som fungerer på den måten. Men så er det sjelden jeg prøver å sette på loudness i det hele tatt. En subwoofer behøver ikke være så fryktelig dyr, men du må regne med å betale hvertfall 2000 for en av litt kvalitet. XTZ har også en 8" som du kan få levert til nærmeste postkontor for under 2000kr, og den skal være relativt kompakt og god. Ellers så har du dyrere subber som både spiller høyere, dypere og mer definert, men det må du betale for. Hvor stor den børe være avhenger av bruken, rommet og resten av anlegget. Har du små høyttalere bør du ikke ha mer enn 10", og er rommet lite klarer du deg ofte fint med 8". Hvis du ikke er ute etter den aller dypeste bassen holder det også som regel med 8". Lenke til kommentar
crisnaa1 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 (endret) vis du vil ha billig bass/sub så må du lage selv www.mamut.net/dynabel/ men det er et sikkelig styr har drevet på å laget egen Sub selv tar lett 50 timer vis det er første gang Endret 27. april 2008 av crisnaa1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå