Egiohl Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Hei, jeg går nå 1. året studiespesialisering(Allmen) og vurdere å søke meg inn på NTNU etter videregående, noe som da medfører at jeg må få gode karaktere på videregåden slik at jeg kommer inn! Men vil det være smartere å søke seg inn på en skole i utlandet? Vil jeg få den samme opplæringen og utdannelsen der akkurat som jeg ville fått på NTNU? Takker for alle svar=) Endret 21. april 2008 av Egiohl Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Du kan jo söke deg inn både på NTNU og en skole eller to i utlandet, om du föler for det. Når du senere får vite hva du kom inn på kan du jo foreta ditt endelige valg. Utdanninga du tar i utlandet godkjennes som regel i Norge, så vidt jeg vet. Dette kan vel kanskje variere fra land til land, men en utdanning i andre nordiske land godkjennes iallfall. Som nordmann har man jo mulighet til å söke seg inn på svenske- og engelskspråklige program i utlandet. Disse finnes i f.eks Finland og Sverige, sikkert Danmark også. Hvordan det er å studere utenfor Norden vet jeg ikke, men det kan sikkert andre komme med innspill om. Mange nordmenn studerer jo til lege i f.eks i Tyskland og i Polen. Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Dessverre er det mange land du bare kan glemme å søke til hvis du også skal søke i Norge... I land som USA, Canada og Storbritannia sender du inn søknaden i løpet av vinteren og får svar i løpet av våren. En venninne som har kommet inn i Canada nå må svare i løpet av mai om hun vil ha plassen eller ikke, 2 måneder før det norske opptaket. Sier du nei til plassen og ikke kommer inn i Norge, så er hele poenget borte. Nå vet jeg ikke 100% sikkert om fristene for å takke ja/nei til plassene er de samme overalt i disse landene, men i de tilfellene jeg har hørt om så er fristen over før det norske opptaket er igang. Dette er grunnen til at jeg ikke har søkt noe annet enn i Norge... Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Du kan jo takke ja, betale $200 i depositum, og evnt. takke nei før studiet starter. Men skal man til USA bør man vel strengt tatt ha startet visum-søknadsprosessen før man får svar fra norske skoler, og søknadsprosessen mot utenlandske skoler er laaangt mer komplisert. Er ikke bare å maile en pdf av vitnemålet Det skal sendes i forseglet konvolutt fra skolen, og i tillegg må man ta engelsktest TOEFL/IELTS, og SAT, GMAT eller GRE. De fleste skoler vil også ha 2-3 anbefalingsbrev fra lærer/professorer/arbeidsgivere. Lenke til kommentar
Egiohl Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Takker for at dere svarte! Informasjonen var veldig hjelp full! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå