Gå til innhold

NTNU eller Utlandet?

Egiohl

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går nå 1. året studiespesialisering(Allmen) og vurdere å søke meg inn på NTNU etter videregående, noe som da medfører at jeg må få gode karaktere på videregåden slik at jeg kommer inn!

Men vil det være smartere å søke seg inn på en skole i utlandet?

Vil jeg få den samme opplæringen og utdannelsen der akkurat som jeg ville fått på NTNU?

Takker for alle svar=)

Endret av Egiohl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo söke deg inn både på NTNU og en skole eller to i utlandet, om du föler for det. Når du senere får vite hva du kom inn på kan du jo foreta ditt endelige valg. Utdanninga du tar i utlandet godkjennes som regel i Norge, så vidt jeg vet. Dette kan vel kanskje variere fra land til land, men en utdanning i andre nordiske land godkjennes iallfall. Som nordmann har man jo mulighet til å söke seg inn på svenske- og engelskspråklige program i utlandet. Disse finnes i f.eks Finland og Sverige, sikkert Danmark også. Hvordan det er å studere utenfor Norden vet jeg ikke, men det kan sikkert andre komme med innspill om. Mange nordmenn studerer jo til lege i f.eks i Tyskland og i Polen.

Lenke til kommentar

Dessverre er det mange land du bare kan glemme å søke til hvis du også skal søke i Norge... I land som USA, Canada og Storbritannia sender du inn søknaden i løpet av vinteren og får svar i løpet av våren. En venninne som har kommet inn i Canada nå må svare i løpet av mai om hun vil ha plassen eller ikke, 2 måneder før det norske opptaket. Sier du nei til plassen og ikke kommer inn i Norge, så er hele poenget borte.

Nå vet jeg ikke 100% sikkert om fristene for å takke ja/nei til plassene er de samme overalt i disse landene, men i de tilfellene jeg har hørt om så er fristen over før det norske opptaket er igang. Dette er grunnen til at jeg ikke har søkt noe annet enn i Norge...

Lenke til kommentar

Du kan jo takke ja, betale $200 i depositum, og evnt. takke nei før studiet starter. Men skal man til USA bør man vel strengt tatt ha startet visum-søknadsprosessen før man får svar fra norske skoler, og søknadsprosessen mot utenlandske skoler er laaangt mer komplisert. Er ikke bare å maile en pdf av vitnemålet :) Det skal sendes i forseglet konvolutt fra skolen, og i tillegg må man ta engelsktest TOEFL/IELTS, og SAT, GMAT eller GRE. De fleste skoler vil også ha 2-3 anbefalingsbrev fra lærer/professorer/arbeidsgivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...