Gå til innhold

hvordan bli kvitt en tom "system" harddisk?

Anbefalte innlegg

heisann. jeg har en ganske fresh install av windows vista ultimate x64. jeg har i de siste dagene ryddet opp i de gamle harddiskene og formatert de. Partisjon D: er en del av en større harddisk som har vært min forrige windows (også vista).

jeg slettet en fil som hette "boot.ettelerannet" som lå helt for seg selv på en tom harddisk.

I computer management står det at volumet er [Healthy, System, Active, Primary Partition].

K:som er den andre partisjonen på samme harddisk er bare Healty og Primary partition og kan formateres. Dette er disk 0 mens windows ligger på Disk 1.

PS: C:/ er ikke merket som Active, hva betyr dette? kan det hjelpe og hva er konsekvensen av at jeg setter C: eller andre harddisker som Active i disk management?

Hvis jeg skanner harddisken med Nod32 får jeg følgende beskjeder:

D:\Boot\BCD - error opening (File locked) [4]

D:\Boot\BCD.LOG - error opening (File locked) [4]

Endret av st0ff3r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[Healthy, System, Active, Primary Partition]

PC-en starter fra denne Disk/partition. For Vista sin del, det er bootmgr.exe og filen i

\boot\bcd som finner fram (på grunn av den information som er i bcd) og starter opp Vista, som kan ligge i disk 2 eller 3, og i hvilken som helst partition.

\boot\bcd= den gamle boot.ini du hadde i XP

\boot\bcdlog---> opprettes sammen med bcd. Og når du reparerer Vista lages nytt log file.

\bootmgr.exe = ntldr som du hadde i xp

For at bootmgr og den bcd store file skal fungere, må de være i en active partition.Og en active partition kan kun være som en type=primær, og videre:

Hvis Vista (\windows) er og å finne i samme partition, så er den merket som system i diskbehandlingen, men:

Hvis Vista (\windows) er ikke å finne i samme partition, så er den merket som oppstart i diskbehandlingen.

Derfor du behover ikke å merke som active noen partitrion enn den som inneholder de filene.

Hvis jeg skanner harddisken med Nod32 får jeg følgende beskjeder:

Alt i orden med det. Du vet nå hva de filene er for noe.

Men du kan ha mange disker med bootmgr og \boot\bcd i en PC.

Hvis den BCD store file er riktig konfiguert, dvs at den forteller hvor \windows\system32\winloader.exe er å finne, vil du kunne starte PC-en din fra en disk du selv vil, med å velge riktig Harddiskbootpriority i Biosen.

BCD er adressebok kan du si, som forteller hvor man finner en Vista partition.

BCD kan forandres/skrives om, med å bruke bcdedit.exe.

Lenke til kommentar

Betyr dette at du hadde xp installert, og så kjørt dual boot med vista? I så fall ligger filene som trengs for å boote maskinen på den gamle xp delen enda. Vet ikke om du og la merke til at du hadde C: i xp og vista var D:, og i vista var det motsatt, xp var D:

Du kan fint slette disse filene, men da må du starte fra vista DVD-en og velge å reparere.

Hvis dette ikke er tilfelle, se bort fra posten min.

atlef.

Lenke til kommentar
Betyr dette at du hadde xp installert, og så kjørt dual boot med vista? I så fall ligger filene som trengs for å boote maskinen på den gamle xp delen enda. Vet ikke om du og la merke til at du hadde C: i xp og vista var D:, og i vista var det motsatt, xp var D:

Du kan fint slette disse filene, men da må du starte fra vista DVD-en og velge å reparere.

Hvis dette ikke er tilfelle, se bort fra posten min.

atlef.

jo dette stemmer faktisk. skjønte aldri hvorfor dette hendte men det var faktisk tilfelle!

@wiberos oj her var det avansert, skal se på det når jeg får fridd opp hjernen min etterpå :)

Lenke til kommentar

såvel. ettersom jeg ikke har tenkt å skrive disse filene manuelt, spesielt fordi jeg ikke trenger de, så skal jeg altså ta repair med windows vista DVD-en? vil jeg miste noen innstillinger og slikt da? og register-endringer etc som jeg har gjort en del av.

Lenke til kommentar
såvel. ettersom jeg ikke har tenkt å skrive disse filene manuelt, spesielt fordi jeg ikke trenger de, så skal jeg altså ta repair med windows vista DVD-en? vil jeg miste noen innstillinger og slikt da? og register-endringer etc som jeg har gjort en del av.

hehe. du trenger ikke de filene , men det gjør Vista.

Vi skal gjøre det enkelt.

Du ønsker å bli kvitt en tom "system disk" sier du.

Kople den fra da, og prøve å starte opp.

(Dvd plate med repair, utfører ikke noe som helst skadelig, så du kan godt prøve, og notere feilmeldninger)

(det er flere momenter som må være på plass ser du). Derfor starte med det enkelt der.

edit: jeg har tenkt på hvorfor du snakket om "register osv" og da snakker vi om at Repair i Vista er ikke noe ala XP, dvs repair installasjon, sant? Det er Startup Repair i Vista (ned til venstre, "repair my computer" i Install Now vindue.)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...