styx Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg skal til å konfigurere en filserver, og lurer litt på hvordan det vil lønne seg å konfigurere RAID-oppsettet. Jeg har plass til åtte disker. Datasikkerhet er relativt viktig, men ikke viktig nok til at jeg ofrer halvparten av diskplassen, så jeg lener mot RAID5 (eller rettere sagt RAID-Z med ZFS i OpenSolaris). Når det er sagt, vil dere anbefale syv disker i RAID-Z (RAID5) med en hot spare, eller åtte disker i RAID-Z2 (RAID6)? Vil det være noen forskjell i praksis? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Forskjellen vil vel være at med raidz1 og hotspare vil du ikke tåle at to disker ryker nøyaktig samtidig, siden det går litt tid til å "synce" spare-disken. Er vel mindre sjanse enn å vinne i lotto for at noe sånt skal skje, men om du likevel er ute etter å ofre to disker for å sikre dataintegriteten, er vel kanskje raidz2 det beste. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Tror nesten noen med RAID kunnskaper og statistikk kunnskaper må til for å finne ut hva som er lurest. Her er noe info som kanskje kan hjelpe litt: http://www.hardwaresecrets.com/article/314/2 RAID6 høres jo hakket mer spennende ut fordi det er litt mer uvanlig, nettop fordi det er svært liten vits når det er mindre enn 8 disker. Fortell gjerne hvordan oppsettet med ZFS fungerer Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Selv kjører jeg zfs raidz1 med 5x 500GB disker. Har ingen hot spare, men om en disk ryker skal jeg alltids klare å finne en eller annen disk å stappe inn der. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Det er ikke uvanlig at disker fra samme serie ryker med kort mellomrom. Har selv sett dette flere ganger. På en server vi hadde på jobb var det satt opp raid5 uten hot spare. 5 timer etter at den første disken hadde gått var en til failet. Så jeg ville i alle fall satset på raid6. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Kan nevne at det å faktisk gjøre en rebuild av et array med en død disk er ganske krevende. Hos meg har faktisk en raid5 rebuild drept en av de andre diskene i rebuild fasen, dermed kun raid6 for meg for viktig data. Lenke til kommentar
styx Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Takker for tips, alle sammen Det blir nok til at jeg begynner med fire disker i RAID-Z og oppgraderer til RAID-Z2 når jeg kjøper fire disker til. Fortell gjerne hvordan oppsettet med ZFS fungerer Masse snacks her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå