Gå til innhold

Ny linse til E-410

Anbefalte innlegg

Har nå hatt mitt kjære Olympus E-410 i noen mnd, og er veldig fornøyd. MEN! Jeg vil så gjerne ha meg ny linse. Er vel helst veldig nybegynner innen dette, men jeg kunne tenkt meg en linse som jeg kan zoome bedre med enn det den jeg har nå, gjør. En 14-41mm. Dette må være så billig som mulig, jeg er student og har ikke all verdens med penger. Takker for alle forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigste alternativ er en Sigma 55-200mm f/4-5.6 som du kan få til rundt 1300. Olympus har to alternativer, 40-150mm f/4-5.6 til rundt 2000 eller 70-300mm f/4-5.6 for litt over 1000 kroner mer, altså i overkant av 3000, alt avhengig av hvor du kjøper.

40-150mm følger med mange nye kamera, og det burde være mulig å finne det objektivet til en ok pris på bruktmarkedet. Det har også en behagelig størrelse, og skal ha en god kvalitet til prisen. Men det er også det av alternativet som gir minst tele.

Olympus har også en 18-180mm f/3.5-6.3, hvis du kun ønsker et objektiv, men da må du ut med ca 4000.

Skal du ha bedre ytelse i teleenden enn dette må du ut med atskillig mer penger.

Lenke til kommentar

40-150 er mer tele enn det vi med Canon og Nikon umiddelbart tenker fordi Olympus har cropfaktor 2. Dvs. at

40-150 tilsvarer 50-188 på Canon-kameraer med 1,6 crop-sensor

40-150 tilsvarer 53-200 på Nikon-kameraer med 1,5 crop-sensor

40-150 tilsvarer 80-300 på kameraer med fullformat-sensor

Lenke til kommentar

Støtter meg helt til Simon Aldra her.

Den telezoomen som gir deg best valuta for pengene er uten tvil Olympus ZD 40-150.

Dersom vidvinkel er interessant har jo også Sigma 10-20 (20-40 tilsv. 35mm)blitt tilgjengelig for Four-Thirds nå.

Et helt annet alternativ for deg er å skaffe deg adapteret Olympus MF-1 til ca. kr. 1000,- med dette kan du benytte gammel optikk med OM-fatning som forøvrig er bra og billig (brukt), men må fokuseres manuelt. Dog intet problem med LiveView!

Her får du en prisoversikt fra www.prisguide.no vedrørende Olympus optikk: https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...mp;submit=S%F8k

På denne siden kan du lese mer (www.wrotniak.net): http://www.wrotniak.net/photo/43/index.html

Lykke til med et fabelaktig system!

Lenke til kommentar
Støtter meg helt til Simon Aldra her.

Den telezoomen som gir deg best valuta for pengene er uten tvil Olympus ZD 40-150.

Dersom vidvinkel er interessant har jo også Sigma 10-20 (20-40 tilsv. 35mm)blitt tilgjengelig for Four-Thirds nå.

Et helt annet alternativ for deg er å skaffe deg adapteret Olympus MF-1 til ca. kr. 1000,- med dette kan du benytte gammel optikk med OM-fatning som forøvrig er bra og billig (brukt), men må fokuseres manuelt. Dog intet problem med LiveView!

Her får du en prisoversikt fra www.prisguide.no vedrørende Olympus optikk: https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...mp;submit=S%F8k

På denne siden kan du lese mer (www.wrotniak.net): http://www.wrotniak.net/photo/43/index.html

Lykke til med et fabelaktig system!

Flere av brukerne på dpreview mener at den gamle (f3.5-4.5) er noe bedre optisk enn den nye (f3.5-5.6). Den nye varianten er imidlertid mindre, og har intern fokus (ytre element roterer ikke under fokusering). Jeg mener at den nye linsen har plastfatning, mens den gamle har metallfatning (ikke at det egentlig betyr mye).

Hvis du kommer over butikker som har den gamle på lagen kan du antagelig få den til en fin pris. Gjetter på at "size matters" for de fleste, og da er den nye lille telezoomen enklere å selge for butikkene.

Lenke til kommentar

NB! Prisguiden skiller ikke mellom de to 40-150mm objektivene. Enkelte leverandører blander også sammen dataene på disse to objektivene. Men det som med sikkerhet skiller de to objektivene er vekten:

40-150mm f:3,5-4,5 : 425g

40-150mm f:4-5,6 : 220g

Lysstyrken utgjør ca 0,5 blendertrinn, så den spiller liten rolle. Kvaliteten er nok også ganske lik. Prisene virker også ganske like. Så hvis dette objektivet er aktuellt så er det størrelse/vekt som er avgjørende for valget, ev. pris hvis du får tak i brukt eller på tilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...