Pixi Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hei. Er ganske nybegynner på bilstereo enda, så håper på en hjelpende hånd her! Bilen består av 8stk høyttalere og 2stk subwoofere i hver sin kasse. Disse 8 høyttalerene drives av en separat forsterker og subbene drives av én forsterker. Problemet mitt oppstår når jeg skal gi signal til begge disse forsterkerene. Den ene forsterkeren skal jo ha vanlig signal, og den andre skal ha sub signal. CD spilleren min er en Sony spiller med Line out/ sub out bak. Det er jo forsåvidt greit det, men det er jo bare en utgang og man kan jo velge om den skal sende sub signal eller vanlig signal. Hvordan skal jeg få vanlig signal til høyttalerforsterkeren og sub signal til sub-forsterkeren? Hadde vært supert om noen kunne kommet med litt hjelp! Bruker ikke noen av de høyttalerutgangene på selve cd-spilleren om dette har noen betydning. -Pixi Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Har du eit lågpass- og høgpassfilter på forsterkarane? I så fall kan du slå av alle filtre i CD-spelaren, sende heile frekvensregisteret til begge forsterkarane og la dei fordele frekvensane til riktig element. Signal frå CD-spelar, ufiltrert ->>>> Forsterkar til 8 høgtalere: (Høgpassfilter på >80Hz til høgtalere) ->>>>> Forsterkar til subwoofer: (Lågpassfilter på <80Hz) Endret 20. april 2008 av Zeph Lenke til kommentar
okasin Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Dette burde jo i utgangspunktet ikke være så vanskelig.. men hadde vært lettere om jeg viste hva slags forsterkere det var snakk om.. Forsterkeren som driver subwooferene har kanskje eget subfilter (valg mellom high and low pass filter??) i såfall er problem løst Om forsterkerene har mulighet for for "filtrering", så velger du fra Sony spilleren at det skal være (vanlig signal) dvs line out.. Så setter du den ene forsterkeren til highpass (den til alle høyttalerene i bilen untatt sub) og still den til ca 80 hz.. og på den forsterkeren til sub`ne så setter du på lowpass.. og setter den også til ca 80 hz.. gain justerer du etterpå.. i alle fall en begynnelse.. Lykke til.. bare send meg en PM eller svar her, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan.. hmm noen svarte deg rett før meg.. he he.. samme svar, bare annen ordlyd.. he he Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 20. april 2008 Forfatter Del Skrevet 20. april 2008 Takker for utrolig kjapt svar! Dette har jeg ikke nei. Kanskje dette er noe jeg burde investere i? Er i en russebil så vi har ikke alftor mye penger å rutte med:) Men disse filtrene. De setter man på signalkabelen før den går inn i hver forsterker? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Kva forsterkere har du? Du kan for så vidt klare deg med eitt filter og la høgtalarane spele heile registeret, trur ikkje det betyr så mykje, det er viktigare at subwooferen ikkje får for høge frekvensar, etter min meining. Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 20. april 2008 Forfatter Del Skrevet 20. april 2008 Dette burde jo i utgangspunktet ikke være så vanskelig.. men hadde vært lettere om jeg viste hva slags forsterkere det var snakk om..Forsterkeren som driver subwooferene har kanskje eget subfilter (valg mellom high and low pass filter??) i såfall er problem løst Om forsterkerene har mulighet for for "filtrering", så velger du fra Sony spilleren at det skal være (vanlig signal) dvs line out.. Så setter du den ene forsterkeren til highpass (den til alle høyttalerene i bilen untatt sub) og still den til ca 80 hz.. og på den forsterkeren til sub`ne så setter du på lowpass.. og setter den også til ca 80 hz.. gain justerer du etterpå.. i alle fall en begynnelse.. Lykke til.. bare send meg en PM eller svar her, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan.. hmm noen svarte deg rett før meg.. he he.. samme svar, bare annen ordlyd.. he he Tusen takk for svar! Her ringte det en bjelle, og jeg mener å ha skimtet noen sånne skruknotter og knapper på forsterkeren! Skal en tur til russebilen i morgen også, så da får jeg sjekke ut! Har ikke modellnavn i hodet, men forsterkeren til høyttalerene er en Eartquake, og Sub forsterker er en a/d/s Lenke til kommentar
okasin Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 hmm om du har planer om å spille veldig høy av og til (og det har du nok, det er jo russetid ).. så bør du absolutt filtrere bort bass fra de mindre elementene.. Lurer på om ikke biltema har slike filtre for en billig penge.. ikke regn med HighEnd utstyr.. men de gjør jobben i russetiden.. Grunnen til at du bør filtrere bort bass fra de andre høyttalerene er at da bryter de ikke opp så tidlig (tåler vesentlig mer effekt) og du slipper fasefeil.. lyd fra subwoofer og de andre høyttalerene utligner hverandre pga avstand til hverandre = mindre bass.. Så du BØR absolutt ha filter på begge forsterkerene.. Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Da funker anlegget toppers! Takker for hjelpen i tråden! -pixi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå