Gå til innhold

Lightroom: mapper og lagring av endringer

Anbefalte innlegg

1) Kan jeg bruke Lightroom "direkte" på mine allerede eksisterende mapper, eller må jeg importere alt og la info lagres i en database jeg har lite kontroll over?

2) Har jeg forstått rett, vil Lightroom kun ta vare på endringene man ønsker å gjøre på et bilde, uten å endre filen. I utgangspunktet veldig fint, men hvordan får man disse endringene lagret? Finnes det en automatisk måte å ordne dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Du kan bruke LR med dei mappene du allereie har, men dei må importerast til databasen i LR. Mappene med undermapper du importerer vises i det same hierarkiet som dei har på disken, og endringar du gjer i LR vert ogso gjort på disken. Motsatt skjer ikkje automatisk, so om du vil endre namn, slette eller flytte mapper bør det gjerast i LR.

2) File --> Export, og du kan eksportere nye filer. Du kan lagre malar for eksport, og gjere det litt raskare ved å bruke File --> Export with preset.

Lenke til kommentar

1)

Ja, det kan du.

Etter å ha installert LR velger du å importere bildene dine.

Ved import kan du velge å la bildene ligge der de ligger i nåværende mappestruktur.

2)

Alle endringene som du gjør i LR er reversible. Programmet lagrer bare hva som skal gjøres med et bilde (i databasen til LR), uten å faktisk endre orginalen.For å få ut et bilde med de aktuelle endringene kan du eksportere bildet fra LR. LR vil da lage en kopi av bildet og utføre endringene på det bildet. Orginalen vil fremdeles være urørt og uendret.

Dette blir gjort automatisk når man eksporterer, printer, lager slideshow og webgallerier.

Mvh,

Beej80

EDIT: Torbjørn var litt for rask for meg.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Den er god. Nå forsøkte jeg export, og ser at det finnes greie muligheter til dette. Det er kanskje litt knot at den vil eksportere til en bestemt mappe, istedet for mappen der bildet originalt lå (slik at jeg kan fikse bilder, og la de ligge der).

Si at jeg har 100 bilder i en mappe, fikser 20 av de, og ønsker å "lagre" disse endringene.

1) Må jeg huske hvilke jeg har endret, og velge eksport på disse?

2) Noen gode råd til problemstillingen ovenfor, altså hvordan lagre en fikset versjon av bildene?

Lenke til kommentar

OK, det høres forsåvidt ut som en grei metode, men samtidig er det dumt at en kan gjøre endringer i et bilde og så glemme dette... Da vil endringene kun ligge i databasen til Lightroom, og aldri bli skrevet ut på disk?

En annen ting, hvordan er det med eksportering av databasen? Hvis man skal reinstallere Windows f. eks., må databasen og bildene ligge på akkurat samme plass som sist?

Lenke til kommentar
Da vil endringene kun ligge i databasen til Lightroom, og aldri bli skrevet ut på disk?
Stemmer det ja.
En annen ting, hvordan er det med eksportering av databasen? Hvis man skal reinstallere Windows f. eks., må databasen og bildene ligge på akkurat samme plass som sist?
Veit ikkje akkurat korleis det er med dette, men det er andre på forumet som sikkert har greie på det.
Lenke til kommentar

Databasen må ikke ligge på samme stedet.

Du må velge 'open catalog' (som er LR sin database).

Det er en fordel om bildene ligger på samme sted, men ikke et krav.

Dersom bildene ligger et annet sted blir mappen (under folders i Library view) merket med rødt. Du kan da høyreklikke på denne og vise LR veien til hvor bildene er plassert.

LR vil da oppdatere databasen med den nye plasseringen.

Når det gjelder dette om du må huske hvilke du har endret:

LR plasserer hvertfall opptil 3 ikoner på bildene dine i Library view som indikerer hva som er gjort med de.

De får en 'julepakke-til-fra'-lapp for keywords, en exposure compensation ikon (+/-) for de bildene du har stilt på, og en crop-firkant for de bildene du har croppet. Så det er relativt greit å finne igjen de bildene som er endret.

Ett hett tips er å enten merke disse bildene med en 'color code' i LR, eventuelt så kan du opprette 'collections' med de bildene som du syns er bra og har redigert. Den siste syns jeg absolutt er den beste måten å gjøre det på. Jeg har dette som en del av arbeidsflyten min, at jeg merker bildene som jeg mener er verd å tukle med og legger disse i en collection med samme navn som fotoshoot'en. Da er det lett å finne igjen de 'fine' bildene, og lett å vite hvilke bilder som er redigert.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
OK, det høres forsåvidt ut som en grei metode, men samtidig er det dumt at en kan gjøre endringer i et bilde og så glemme dette... Da vil endringene kun ligge i databasen til Lightroom, og aldri bli skrevet ut på disk?

Du må bake inn metadataene inn i selve billeddfila. Eple+S på Mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...