Gå til innhold

Adobe, gammel PS 7.0 eller ny elements?

Anbefalte innlegg

Har enda ikke satt meg inn i alle muligheter med pohotshop (kommer nokm aldri til å klare det heller), men interessen for foto (og etterfølgende redigering) har økt betraktelig den siste tiden og jeg går til innkjøp av første dsrl innen en måned :thumbup:

Så har det seg sånn at familien har PS 7.0 liggende på fellespc'en. Og jeg lurer på hva som er best for meg den dag i dag. Å bruke 7.0 eller gå til innkjøp av elements(CS.3 er foreløpig i feil prisklasse :p ) Hvilket program har flest funksjoner? Er det overhodet noe forskjell på brukervenligheten (har aldri vært borti elements). Er elements en mangelfull billigvare, eller en fullverdig konkurrent til et noe eldre 7.0?

Kjekt om noen hadde peiling ;)

KsG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så har det seg sånn at familien har PS 7.0 liggende på fellespc'en. Og jeg lurer på hva som er best for meg den dag i dag. Å bruke 7.0 eller gå til innkjøp av elements(CS.3 er foreløpig i feil prisklasse :p ) Hvilket program har flest funksjoner? Er det overhodet noe forskjell på brukervenligheten (har aldri vært borti elements). Er elements en mangelfull billigvare, eller en fullverdig konkurrent til et noe eldre 7.0?

Du kan naturligvis vurdere oppgradering til nyeste fullversjon av Photoshop, men jeg synes du også bør vurdere å kjøpe Elements 6.

Jeg har brukt Photoshop 7 tidligere, mest til etterbehandling av scannet materiale, men også foto. Da jeg skulle ha denne type programvare privat, så kjøpte jeg Photoshop Elements 6.

Mitt inntrykk er at Elements er mye bedre til fotobehandling enn Photoshop 7. Menyvalg og funksjoner er mye bedre plassert og jeg jobber mye raskere/bedre i Elements. Hvis du i tillegg bruker scanner gjennom Elements, så har den en del kjekke funksjoner som gjør jobben lettere.

Det er naturlig vis en mengde funksjoner i nyeste fullversjonen (og versjon 7) av Photoshop som ikke er i Elements. For dedikert fotobruk, så er Elements utmerket og har visstnok i tillegg en del felles moduler med fullversjonen når det gjelder foto.

Lenke til kommentar

Det største aberet med PS Elements er at en del nyttige verktøy er implementert på en annen måte eller mangler. Channel mixer, f.eks., pakket inn i s/h konverteringsverkøyet, slik at det kun kan brukes der. Det er et kurveverktøy tilgjengelig, men det er pakket inn i en så brukervennlig dialog, at den er knotete å bruke.

Man får nok til det meste i PS Elements også, men man å bruke litt andre metoder enn de som er i CS2/CS3. Men så er dessverre så si alle videoer og tutorials ute på nettet laget for nettopp CS/CS3.

En av de store fordelene med PS Elements er organiseringsverktøyet. Den alene er verdt prisen (i mine øyne).

Jeg har selv PS Elements 6 og ser ingen grunn til å kjøpe noe mer avansert for øyeblikket.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...