Bruker-158599 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Hei. Anbefaler dere å innstalere windows vista? Endret 30. juli 2010 av riskake90 Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Viss det ikke er en spesiell grunn til å instalere vista, vil jeg råde deg til å la hver. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) For det første så husk på at å få xp til å se ut som Vista ikke gjør PC-en til Vista, de aller fleste forbedringene er ikke "synlige". Feks superfetch funksjonaliteten. Jeg synes Vista er en god del bedre enn XP. Men vil allikevel si, siden du allerede har xp, er det ikke er noe vits i å kjøpe Vista før du allikevel skal ha deg en ny PC, og da gå fullt ut med 4gb+ ram og 64bits versjonen. Da vil du merke tydelig forskjell. Endret 21. april 2008 av Crossfire Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Har en gammel maskin med xp pro og en ny maskin med vista home premium, og synes vista er mye mye bedre enn xp. Masse funksjoner som ikke virker i xp (nedstenging av låst program, gjennoppretting til gjenopprettingspunkt osv) virker i vista. Mye penere utseende, lettere menyer, sikrere osv. MEN det er ikke feilfritt ennå. Følgende er irriterende: 1 -Vanskeligere å lage snarveier i menyene, må lages på skrivebordet og kopieres til riktig sted 2 -Tilsynelatende sårbar kernel som for lett kan krasje totalt 3 -Treg filbehandling, f.eks tar det for lang tid å slette en fil, rename osv. 4 -Mindre utvalg av vista sertifiserte brenneprogram 5 -Viktigere med vista sertifisert hardware, spesielt hovedkortet har jeg lest 6 -Vista er enormt stort, microsoft anbefaler 55 Gb ledig harddiskplass. Synes det å jobbe med xp nå er et stort tilbakeskritt, men det er selvfølgelig min egen oppfatning. Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Ja for all del, å kjøpe xp til fordel for vista er mindre smart, men hadde jeg allerede hatt xp oppe å gående hadde jeg ikke løpt til butikken. edit: godt poeng det med nedstenging av låst program, vista er fjellstabilt her. Trykker man ctrl+alt+delete kommer valg om task manager opp uansett hvor låst programmet er. Endret 21. april 2008 av Crossfire Lenke til kommentar
TCi Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Så og si enig i dine kommentarer om Vista, men denne var litt drøy. 2 -Tilsynelatende sårbar kernel som for lett kan krasje totalt Vista sin kjerne har en rekke flere lag av beskyttelse enn det XP har. Den vil ikke være den første som kræsjer i Vista. Ved driverfeil vil Vista langt bedre enn XP stoppe prosessen og stengte den akutelle prosessen som har låst seg. Og deretter gjenopprette systemet. Jeg har ennå bare opplevd en gang at Vista låste seg så galt at jeg måtte slå av maskinen. Dette var da grunnet et antivirusprogram. Men det ble kjapt rettet på via system restore. Lenke til kommentar
Johari Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) burde jeg instalere vista? Nei hold det foralldell unna den søppla. Du er advart Endret 23. april 2008 av Ah0q Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Nei hold det foralldell unna den søppla. Du er advart Foralldell? Er det en ny type Dell? Dessuten vet du ikke hva du snakker om. Du har vel kanskje prøvd å kjøre Vista på en gammel utdatert PC... Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) Jeg kjører Vista x64 og har positive opplevelser ang. Vista. Det er ihvertfall ikke vanskelig å installere. Det er heller ikke tregt når det gjelder filbehandling, renaming osv - etter SP1. Men det er jo helt klart avhengig av hva du har av hardware. Selv har jeg 4GB ram (DDR2 PC8500), HD2900Pro, C2D 6850, og det drar ihvertfall fint unna det som Vista byr på. Endret 23. april 2008 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Maskinvaren min finner man i profilen min om man skulle lure. Men jeg har stort sett kun positive erfaringer med 64-bits Home Premium siden jeg installerte i januar. Jeg har hatt langt mindre trøbbel med Vista enn hva jeg hadde med XP SP2 de siste 3 månedene før jeg gikk over til Vista. Det eneste som trekker litt ned er UAC, men denne kan jo slås av. Raskt og ikke minst stabilt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Angående den kernel saken, så klarte jeg selv å krasje den. Dro ut støpselet på laptopen mens den slo seg av, og da var det gjort, gitt... Sjekket feilmeldingen, og der kunne man lese rett ut at kernel var ødelagt på grunn av plutselig og utventet strømbortfall (oversatt sånn noenlunde). Søkte da etter en løsning på dette, og så da at flere hadde klart å krasje kernel av ulike årsaker. Kan sikkert diskuteres hvor lett det er, men jeg har aldri klart å gjøre det med xp ihvertfall. Vel-vel, 5 timer senere var vista ferdig med å innstallere seg selv igjen og enda 3 timer senere var det meste som før.... gode backuprutiner er kjekt når man trenger det... :-) Angående den kernel saken, så klarte jeg selv å krasje den. Dro ut støpselet på laptopen mens den slo seg av, og da var det gjort, gitt... Sjekket feilmeldingen, og der kunne man lese rett ut at kernel var ødelagt på grunn av plutselig og utventet strømbortfall (oversatt sånn noenlunde). Søkte da etter en løsning på dette, og så da at flere hadde klart å krasje kernel av ulike årsaker. Kan sikkert diskuteres hvor lett det er, men jeg har aldri klart å gjøre det med xp ihvertfall. Vel-vel, 5 timer senere var vista ferdig med å innstallere seg selv igjen og enda 3 timer senere var det meste som før.... gode backuprutiner er kjekt når man trenger det... :-) Lenke til kommentar
miCro Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Tok det deg fem timer å legge inn Vista på nytt? Det var jo voldsomt. Jeg blir utålmodig om det tar mer enn en halvtime... Lenke til kommentar
nAD Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Selv liker jeg og ta meg god tid når jeg formaterer, koser meg faktisk. Så til topic, ja du burde installere Vista. Det er mer stabilt enn XP, har kjørt begge med samme maskinvare en god stund. Riktig nok er det noen drivere som skaper trøbbel, men de fleste problemene løser seg med et google søk. Skjønner meg ikke på de som fremdeles skriker at Vista ""suger"", var det ikke slik på Win2k var inn og alle måtte bare holde seg unna XP? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Joda, det var samme tyyytinga da også...... Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 hei, Vista er en helt annet opplevelse enn XP, de 1e dager var jeg rett og slett forbannet pga jeg fant ingenting igjen, som jeg var vant med i XP. men når man begynner å forstå littegrann av Vista, så blir man forelska i systemet m.a.o: løp og kjøp lykke til Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Kjørte gjennopprettingscder, og det tok faktisk 5 timer å kjøre ferdig. Maskinen ble formatert først, som en del av gjenopprettingen, og deretter innstallerte og restartet maskinen mange mange mange ganger før alt var tilbake. Lenke til kommentar
Hammarhaus Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Vista gjør alt så mye enklere! Lenke til kommentar
TCi Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Kjørte gjennopprettingscder, og det tok faktisk 5 timer å kjøre ferdig.Maskinen ble formatert først, som en del av gjenopprettingen, og deretter innstallerte og restartet maskinen mange mange mange ganger før alt var tilbake. Så du bedømmer det med ditt engangstilfelle? Vista tar 15 minutter å installere på min PC. Toppen en time å få alt av programmer installert igjen. Hva gjør vista enklere? En god del - Enklere å finne fram (indeksering, integrert søkefunksjon) - Forbedret System Restore som fungerer med ett klikk om noe skulle gå galt (repair console). - Lettere å organisere filer - Integrert Windows Update - Forbdrert navigasjon i Windows Explorer - Langt enklere å sette opp ting som nettversksdelinger og andre avanserte funksjoner. Krever mindre interaskjon av bruker. - Også enklere å holde maskinen ved like, da Vista har automatisert prosesser som defragmentering, indeksering o.l. (meget viktig endring). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå