MrLuni Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg og dama bynte å popple om hvorfor noen skjærer seg selv, eller skader seg selv på andre måter. Vi kom ikke fram til noen logiske løsninger og vi er nyskjerrige.. Greit at folk har problemer, men WHY er nytten med å skjære seg sjøl? Noen som har en forklaring på hvorfor folk gjør dette? Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Teori: Du har det så vondt meg deg selv at du gjør hva som helst for å føle noe annet enn det du går rundt å føler 24/7. Bedre med smerte enn vonde tanker? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 1. Oppmerksomhet fra andre (de fleste emo-er) 2. Fysisk smerte får deg til å glemme psykisk smerte (de som har problemer) Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) 2. Fysisk smerte får deg til å glemme psykisk smerte (de som har problemer) Du er såå mye bedre å formulere deg enn meg Det jeg liksom skulle prøve å forklare i mitt innlegg... Endret 20. april 2008 av Erik? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 1. Oppmerksomhet fra andre (de fleste emo-er) Jaha, og hvor har vi fått det fra? Dessuten er det corny å kalle alle som skader seg selv for "emo'er". Spør du meg bør det uttrykket bannlyses, det brukes jo om alt og alle som er litt deppa. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hvordan i all verden klarer du å tolke mitt innlegg dithen at jeg sier at alle som skader seg er emo? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Er enig med Stian89 at det er en dårlig skikk å kalle selvskadere for "emo", dette er noe som virker helt vanlig i dagens ungdomskultur at dersom noen er deprimerte eller f.eks. skader seg selv så er de emo, dette kan ikke gjøre noe annet enn å føre til ekstra belastninger for de som sliter. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Self-harm is a serious symptom, says Federman ( Russ Federman, Ph.D., director of counseling and psychological services at the University of Virginia. ). "But it isn't about taking one's life. It freaks others out. But rarely does cutting constitute imminent danger to the self. There's not usually suicidal ideation." Self-mutilation is "the opposite of suicide," insists Armando Favazza, M.D., professor and vice chairman of psychiatry at the University of Missouri, author of Bodies Under Siege: Self-Mutilation in Psychiatry and Culture and a leading authority on the subject. "Those who do it want to live. They do it to feel better. It's an impulsive act done to regulate mood." It is an extremely effective treatment for anxiety, he points out. People who do it report it's "like popping a balloon." There's an immediate release of tension. It serves "an important defense—distraction," adds Federman. "In the midst of emotional turmoil, physical pain helps people disconnect from intense emotional turmoil." But the effect lasts only hours. Psychology Today Magazine, Mar/Apr 2004 Stian89 : Ikke nødvendigigvis en stor gruppe, men en del driver selvskade for å få oppmerksomhet. Ikke som attention whores, men pga grunner som er langt utenfor områder jeg er kvalifisert til å uttale meg om. Og å pålegge at Manfred mener at alle som skader seg selv er "emo'er" er også lavmål, det er ikke hva han skrev. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 men en del driver selvskade for å få oppmerksomhet. skrev. Dette er veldig populært å si, men har du noensinne hørt om ett eneste tilfelle av selvskading der man har kunnet påvise at her var det ikke snakk om noen depresjon eller andre psykiske problemer, men at de bare kutter seg opp for at andre skal gi dem oppmerksomhet? Lenke til kommentar
Ceridwen Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Ja, jeg har det. Hadde ei venninne som har hatt en helt fantatisk oppvekst, dvs. snille, alt for snille etter min mening, foreldre og gode venner og alt. Hun ble gother over natta, og havna i et miljø der "alle" kutta seg opp. Dermed begynte hun også. Jeg snakka med noen av de nye vennene hennes, og vi snakka litt om selvkutting, og de sa at grunnen til at de gjorde det var at det var godt. Ikke noe mer, bare at det var deilig! Hun ble også veldig interessert i psykologi, og jeg fikk et intrykk av at hun ville ha en psykisk lidelse. Skjønte ikke en dritt etterpå jeg, men nå har hun forandra seg igjen da. Hun er i alle fall ikke gother merog da fosvant kuttinga også... Har man et ordentlig problem, ville jeg tro at man forsøkte å skjule problemet så godt som mulig. Det er vel en grunn til at de ikke snakker med noen i første omgang før de kutter seg opp. Emo folk viser det vel sine "problemer" ganske godt? Ikke vet jeg, men... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 men en del driver selvskade for å få oppmerksomhet. skrev. Dette er veldig populært å si, men har du noensinne hørt om ett eneste tilfelle av selvskading der man har kunnet påvise at her var det ikke snakk om noen depresjon eller andre psykiske problemer, men at de bare kutter seg opp for at andre skal gi dem oppmerksomhet? Hvorfor er disse situasjonene ekskluderende? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 men en del driver selvskade for å få oppmerksomhet. skrev. Dette er veldig populært å si, men har du noensinne hørt om ett eneste tilfelle av selvskading der man har kunnet påvise at her var det ikke snakk om noen depresjon eller andre psykiske problemer, men at de bare kutter seg opp for at andre skal gi dem oppmerksomhet? Hvorfor er disse situasjonene ekskluderende? Hvis noen har en psykisk lidelse som gjør at de får en trang til å skade seg selv, så er det jo sykdom som er grunnen til at de skader seg, ikke behov for oppmerksomhet. Dessuten når man ser at selvskading fremdeles er noe folk fremdeles driver med, til tross av at dette er noe som vil føre til alt annet enn positiv oppmerksomhet (dersom det er det man er ute etter), så mister jo påstanden sin mening. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Endorfiner virker etter min erfaring beroligende i visse tilfeller. Det kan også hjelpe mot angst. Lenke til kommentar
ticsyboy Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Dei gjør det fordi dei tror dei e kul! Et skrik om oppmerksomhet! Enkelt å greit Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Dei gjør det fordi dei tror dei e kul!Et skrik om oppmerksomhet! Enkelt å greit Eller ikke. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 The motivations for self-injury vary as it may be used to fulfill a number of different functions. These functions include self-injury being used as a coping mechanism which provides temporary relief of intense feelings such as anxiety, depression, stress, emotional numbness and a sense of failure or self-loathing. There is a positive statistical correlation between self-injury and emotional abuse.Intense pain can lead to the release of endorphins and so deliberate self-harm may become a means of seeking pleasure, although in many cases self-injury becomes a means to manage pain, in contrast to the pain that may have been experience through abuse earlier in the sufferers life of which they had no control over. For some people harming oneself can be a way to draw attention to the need for help and to ask for assistance in an indirect way but may also be an attempt to affect others and to manipulate them in some way emotionally. However, those with chronic, repetitive self injury often do not want attention and hide their scars carefully.[41] Kilde. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Dei gjør det fordi dei tror dei e kul!Et skrik om oppmerksomhet! Enkelt å greit Det er nok en ond tanke, men skulle faktisk ønske at du og de som har meninger som dette fikk oppleve alvorlig psykisk sykdom. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hvis noen har en psykisk lidelse som gjør at de får en trang til å skade seg selv, så er det jo sykdom som er grunnen til at de skader seg, ikke behov for oppmerksomhet. Det høres for meg ut som et utsagt omtrent umulig å vitenskaplig bevise. Hvordan kan du skille mellom handlinger gjort av "den syke delen" og handlinger gjort av "den frisken delen" av psyken? Jeg tror ( merk: tror ) gjerne at et naturlig selvforsvar i tunge situasjoner kan være å gjøre ekstreme handlinger i håp om at noen ser tegnet for det det er, altså et cry for help og bli "reddet". Et sitat fra filmen Se7en slo meg akkurat: "Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Det er nok en ond tanke, men skulle faktisk ønske at du og de som har meninger som dette fikk oppleve alvorlig psykisk sykdom.Er dessverre enig med deg der. Den ovenpå og ned holdningen der som dømmer alle på den måten uten å vite hva de snakker om er vemmelig. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Hvis noen har en psykisk lidelse som gjør at de får en trang til å skade seg selv, så er det jo sykdom som er grunnen til at de skader seg, ikke behov for oppmerksomhet. Det høres for meg ut som et utsagt omtrent umulig å vitenskaplig bevise. Hvordan kan du skille mellom handlinger gjort av "den syke delen" og handlinger gjort av "den frisken delen" av psyken? Jeg tror ( merk: tror ) gjerne at et naturlig selvforsvar i tunge situasjoner kan være å gjøre ekstreme handlinger i håp om at noen ser tegnet for det det er, altså et cry for help og bli "reddet". Et sitat fra filmen Se7en slo meg akkurat: "Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer. Hvis du selv gjør et lite eksperiment: Dunk hodet i veggen. Du vil nok merke at det er fullt mulig å gjøre dette i tankene, men når det kommer til å konkret gjøre det så vil du ikke være i stand til det. Likevel finnes det folk som er i stand til å dunke hodet inni en vegg og skade seg selv alvorlig på andre måter, dette er ikke mulig for noen som er frisk. Selvsagt finnes det mer åpenbare måter å skade seg selv på enn andre, og selvsagt finnes det de som skader seg selv og har et håp om å bli lagt merke til for å kunne få hjelp til å komme ut av den tilstanden de er i, at de vil "gjøre de psykiske problemene til noe synlig", men det kan likevel ikke skildres som å "ville ha oppmerksomhet" som om man er tenåring med en rar hårfrisyre. Endret 20. april 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå