Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en PC for en kamerat. Jeg har aldri satt sammen en PC fra bunnen av, men jeg har oppgradert mye og kan veien rundt inne i en PC :)

Jeg vil gjerne lese meg litt opp før jeg starter og få en del tips. Jeg er litt usikker på hvordan man fester hovedkortet til selve kabinettet f.eks. Og hvordan finner jeg et kabinett med et hovedkort som passer? Det blir trolig et Intel prossessor og socket 478 hovedkort. Han vil ha en PC til ca. 10 000 kroner (skjerm får han).

Noen fallemmer eller annet jeg må passe på? Tar imot alt med takk og jeg vil trolig komme nærmere tilbake etterhvert når jeg har laget et utkast til maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet festes med tilhørende skruer som følger med hovedkortet. Du burde innstalere CPU og dens kjøler først, før du setter inn HK'et. Så setter du alt inn i rekkefølge, kobler opp og håper på det beste :D Ta deg god tid. Vær veldig forsiktig med f.eks CPU'en og harddiskene, de er ikke så veldig glad i statisk elektisitet! Men hvorfor absolutt gå for Intel?

Lenke til kommentar

Nå har jeg kludret litt og kommet frem til dette. Noe jeg mangler? Jeg vet at det for tiden ligger over 10 000, men jeg fikser på det siden.

Prosessor: Intel Pentium 4 2.53 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 512kB "Northwood" . Pris: 1956 (Komplett.no)

Minne/Ram: 2 x TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2 Minne 184-P (for DDR-PC333MHz)(Sum: 1024 MB ram). Pris: 1300 (komplett.no)

Hovedkort: 1500 kroner

Skjermkort: Radeon 9700 PRO. Pris: 3000

Vifte: ca. 300 kroner

Harddisk: Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD800JB. Pris: 996 (komplett.no)

Lydkort: Audigy 2. Pris: 1000 (Komplett.no)

Kabinett: 1000 kroner

Mus: MX500. Pris: 400 kroner (Komplett.no)

Matte: fUnc sUrface 1030. Pris: 260 kroner. (Microplex.no)

Gjerne kom med konkrete tips og linker på de delene jeg ikke har valgt enda.. Dere er best! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...