Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Planting i skråning

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om og plante opp to skråninger på 27 m2, skal ha barkduk og bark, men jeg er ikke sikker på hvordan planter som passer. Det skal se fint ut, ikke kreve for mye vedlikehold, tåle mye sol og kunne komme igjen år etter år eller noen år fremover.

Så jeg lurer på om noen her har noen ideer? :) Og om noen gartnere her har noen ideer.. :D

Takk for svar.

MVH

Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde nesten komme med litt mer info. Hvilken jord har du der? Hvor dyp er jorden? Hvor høy vil du ha plantene? Hvor i landet bor du? Er du interessert i noe vintergrønt? Bærbusker? Osv...

Og er hver skråning på 27 m2, eller er det til sammen?

PS. Jeg er anleggsgartner, men bor (og jobber) i Bergen, så om du har veldig forskjellig klima fra det som er i Bergen vil hjelpen min bli basert på hva jeg har hørt/lært, og ikke på erfaringer.

Lenke til kommentar

Nei begge skråningene er ca 27 m2. Jorden er litt leiraktig, stedet ligger i akershus. Hva jeg skal ha er jeg ikke sikker på er veldig usikker hva som passer der. Har lyst på noe stauder, og noen planter som er fine og se på og som varer ut året, kanskje flere år som ikke trenger alt for mye vedlikehold, har tenkt på og ha noen busker der også, men som sakt veldig usikker hva som passer inn.

Har tatt noe bilder av stedet, skal se om jeg får lasta de opp i morgen.

Lenke til kommentar

Selv liker jeg ikke stauder så godt, så det har jeg minimalt med peiling på. Min erfaring er at stauder krever en del vedlikehold...lett for at de plutselig vokser over alt. Sprer seg som ugress.

Ville satset på busker og kanskje et lite tre for å bryte.

Busker jeg ville sett på er Spirea jap. "Little Princess", Juniperus com. "Repanda", Cytisus praecox "Allgold", Forsythia intermedia "Lynwood Gold", Prunus laur. "Otto Luyken". Dette er busker med herdighet på mellom 4 og 6, så de tåler en del. Skal hvertfall kunne vokse i Akershus. I tillegg trenger de ca samme type jord; mineralrik, og dybde på mellom 30 og 40 cm. Planter du disse etter anbefalt planteavstand vil de vokse fint sammen og dekke, samtidig som de trenger minimalt med vedlikehold (vanning og gjødsling er det eneste). I tillegg kan du jo prøve deg med et tre, for eksempel Prunus serrulata "Kanzan". Noe som kan være fint er å lage en liten ring (på størrelsen med kronen på treet) av rullestein rundt stammen på treet og legge perle/pyntegrus i denne. Dette vil bryte fint med den brune barken og gi et "japansk hage"-intrykk.

Lurer du på hvordan de ser ut finner du fine bilder ved help av googles bildesøk.

Legger du ut et bilde skal jeg se om jeg kan få tegnet opp et konkret forslag. Ellers er det jo bare og plante som du vil egentlig. Pass på høyden på de forskjellige buskene er kjedelig med planter som skygger for hverandre. Et tips er også å bruke Otto Luyken inntil treet da denne kryper (beskjær greiner som vokser for mye opp) seg fint inntil og dekker.

Er dette forslaget noe du liker så bare si i fra så skal jeg komme tilbake med planteavstand. Har ikke de i hodet nå. Norske navn kan jeg vel også fikse til deg, men det går jeg ut i fra er enkelt å finne på nettet. (Jeg øver til fagprøve, og da er de norske navnene lite interessante...derfor kan jeg de ikke).

Edit; ble kanskje litt overivrig her. 27 m2 er jo ikke så alt for stort, men det ser du nå selv. Og om det er veldig bratt er det kanskje like greit å bare droppe treet. Er uansett bare et forslag, kan jo gjøres på tusen måter.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Bilder av skråningen eller er mer eller mindre en skråning fra en bru (fra skolen, er der jeg skal lage det) har fått det som et lite prosjekt, men er litt usikker på hva jeg skal ha der siden jeg ikke er noe flink med planter, trær osv enda.

Som du ser på bildet så er det leie, oppå der så skal jeg ha litt jord og igjen bark og barkduk, er ikke sikker hvordan det blir forhold til ras hvis jeg legger på et lag med 5 cm jord, barkduk så 5 cm med bark.

Men grunnen jeg spør her er fordi jeg driver og hører litt rundt med forskjellige gartnere/anleggsgartnere og andre folk, bare for og høre hva de syns kunne vært pent :)

post-76049-1208803292_thumb.jpg

post-76049-1208803395_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tror forslaget mitt med buskene hadde passet fint (ser nå at det treet er bare å glemme..kanskje de største buskene også). Når det kommer til barken så tror jeg den vil sige nedover ganske fort. Et alternati,v som dessverre krever en del arbeid, er jo å lage terasser oppover.

Så forresten veldig tørt ut der. Plantene jeg anbefalte skal, i følge boken, tåle klimaet i akershus, men jeg har som sagt bare erfaring fra Bergen...hvor det gjerne er litt mer nedbør.

Ville også satset på noe jordforbedring før plantigen. Humminal (eller hvordan det skrives) er flott til det.

Lenke til kommentar

Har funnet ut hva jeg skal ha, skal ha Cofoneáster Praécox (Hengemispel) neders ved stenene, Córnus Álba 'Sibirica' (Sibirkornell) i midten og Ribes Alpinum (Alperips) øverst ved rekkverket.

Men veit noen her om hvor stor plass det skal være imellom hver av de? Cofoneáster Praécox har jeg tenkt til og sette 50 cm mellomrom på (er ikke sikker på om det er for stort) men det andre er jeg ikke sikker på.

Eller om en side som innholder info om de forskjellgie plantene, driver og søker litt på google.

Edig: Skrivefeil

Endret av jorgenk4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...