Chola Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Min arbeidsgiver dekker husleie i Dubai så lenge jeg jobber der. Må jeg betale skatt for dette beløpet (husleien)? (jeg får lønna utbetalt i norge) Er det lønnsomt å fortsette denne avtalen etter at jeg har flyttet tilbake til norge igjen? Hva med skatte spørsmålet då? Chola Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Fordelen ved hel eller delvis fri bolig er i utgangspunktet skattepliktig for mottakeren, jf. Skatteloven § 5-12. Fri bolig er imidlertid ikke skattepliktig dersom skattyteren ville hatt fradragsrett for utgiftene dersom han hadde dekket disse selv. Det vil for eksempel ikke foreligge skatteplikt når arbeidsgiveren stiller bolig til disposisjon som midlertidig innkvartering p g a arbeidsforholdet utenfor hjemmet og den ansatte har egen fast bolig (som ikke leies ut) et annet sted. Fra Sticos. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Som Sol79 skriver så er det ikke skattepliktig så lenge du har egen bolig. Hvorvidt dette sjekkes slik at du faktisk kan slippe unna med å leie ut eller selge din bolig mens du jobber i utlandet er jeg usikker på. Siden du har en arbeidsgiver som krever at du jobber i utlandet, vil jeg også tro at du kan henvende deg til dem i forhold til skattemessige spørsmål. Min arbeidsgiver utligner f.eks. skatteforskjeller når jeg jobber i utlandet slik at jeg ikke skal ha noen ulemper med dette. I Norge må du skatte som om beløpet var lønn dersom arbeidsgiver dekker boligutgifter ved arbeidsstedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå