Gå til innhold

Maskinen kræsjer med med enn 16 ram

Anbefalte innlegg

Hei, (takk for at du i det minste gidder å lese)

Jeg har en gammel Compaq Presario CDS524 (den "praktiske tingen med skjerm og kabinett sammenbygd), 486dx66 som jeg nå har 16 mega ram i.

Jeg ønsker å bruke den maskinen hjemme da jeg har tatt med meg min maskin til hybelen.

Jeg har diverse edo-brikker jeg tenkte å sette inn, og har prøvd mange kombinasjoner av brikker osv, og alle brikkene funker så lenge jeg ikke setter inn mer enn 16 mega. Har prøvd å teste brikkene med en ram test i biosen, og da kommer det ikke noen feilmeldinger.

Hadde jeg fått 32 mega brikken og 8 mega brikken + 4 mega internt, så hadde den fått 44 ram, og vært brukbar som en liten skrive/surfe pc...

Men, så dukker problemet opp;

Når jeg setter i mer enn 16, vil ikke windows starte.

Det som kommer opp er:

"While initialising device PERF, IOS, etc:

Windows beksyttelsesfeil. Du må starte maskinen på nytt"

Jeg har prøvd å endre en del instillinger, (satt dma-tilordning til å begrenses til under 16 mega, prøvd å disable emm386, bruke xmsmmgr istedet for å himem.sys)

men, ikke stor endring i resultat. Noen ganger har den kommet så langt at det har kommet bsod (blue screen of death) istedet, og der er den fullstendig låst.

Men, iallefall noen som kan gi meg noen råd og vink i søken på hvor problemet egentlig ligger. (jeg mistenker igrunn sterkt at det har noe med instillingene i win**** å gjøre)

Vurderer litt å skifte OS, men min erfaring er det at med så lite prossesor er windows 95 det raskeste.

Div info:

Maskin: Compaq Presario CDS 524

Prossesor: 486 dx2 66

Minne; 4 mega internt på hk, og håper å få inn en 32 brikke og en 16 brikke

Noe mer jeg burde ha med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Du må sette de parvis. Støtter hovedkortet maks 64MB, har du trolig 4 slotter som hver støtter opptil 16MB.

En annen ting er at på den tiden, var compaq maskiner veldig sære på hva slags ram den ville godta. Kun ram "godkjent" for compaq eller Kingston ram fungerte, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Hmm... dette blir bare mer og mer merkelig...

Det ser ikke ut til at det har noe med at det ikke er parvis, for det som funker best, er 1x8mega + 1x4mega, (+4 mega svidd inn på hk, 16 mega til sammen)

Men iallefall... har 2 identiske 8 brikker... setter de inn... maskina kræsjer med "Windows beskyttelsesfeil"... setter inn en av de 8-brikkene.. maskina jobber som en helt...

Og dessuten... I biosen kan jeg teste rammen, og alle ram brikkene ga godt testresultat...

jeg mistenker at det er et addressering problem i windows som gjør det...

flere ideer?

Forresten, hvor fant du info om hk'et?

Lenke til kommentar

Nå hvet jeg ikke hva slags minnebrikker som sitter i denne pc'en da, men i gode gamle 486 dager så var det to typer minnebrikker. 8 bits og 32 bits.

Minnebussen på 486'en er på 32 bit. Det betyr at når du har 8 bits brikker så må de settes inn 4 og 4 like. Har du 32 bits brikker så kan du sette inn 1 i slengen.

Lenke til kommentar

Tror du har CDS 510 eller 520.

CDS 524 har ikke integrert RAM.

Dokumentet jeg fant dette i oppgir kingston RAM(ferdigmaskiner, spes gaml. kan være kresen).

Forøvrig er trenger man ikke parvis RAM på 510/520/524.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du prøvd å kjøre en full reinstall av win95(format c: etc)?

Slik det virker på meg så er det ikke maskinen som kræsjer, men win95 når du begynner å loade.

Hva med å lage en boot-disk og sjekke at du kan boote til DOS når du har mer enn 16MB ram inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...